۷ مورد از بهترین مجموعه های شعر که توسط شاعران معاصر سروده شده است

0

ادبیات ایران، چه در زمان فردوسی و سعدی و حافظ و مولانا و چه در عصر معاصر ، از غنی‌ترین منابع نظم و نثر جهانی به‌شمار می‌رود. در این میان همان‌گونه که مطالعه‌ی کتب ارزشمند اساطیر گذشته حائز اهمیت است، آثار نویسندگان و شاعران امروزی مانند امیرهوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث و احمدشاملو نیز خالی از لطف و زیبایی و پند نخواهد بود. شعر فارسی از لطیف‌ترین انواع ادبی است که همواره در طول تاریخ مورد توجه اهل فن و ادب‌دوستان بوده و فراز و فرودهای زیادی را نیز پشت‌سر گذاشته است. در این مقاله تلاش می‌شود تا به طور مختصر، برخی از بهترین مجموعه‌های شعر شاعران معاصر ادبیات فارسی معرفی شوند.

  شاعران معاصر

  1. مجموعه‌ی «گزیده اشعار امیرهوشنگ ابتهاج»

امیرهوشنگ ابتهاج، متولد ۶ اسفندماه سال ۱۳۰۶ در رشت، از برجسته‌ترین شاعران معاصر محسوب می‌شود که اشعار پخته و زیبایی در قالب‌های مختلف ادبی سروده است و تصنیف‌های لطیفی هم در کارنامه‌ی هنری او به چشم می‌خورد که بارها توسط خوانندگان طراز اول موسیقی سنتی ایران خوانده شده‌اند. ابتهاج که به «ه. الف. سایه» تخلص می‌کند، هم در شعر کلاسیک و هم در شعر نو، اشعار ماندگار و سنجیده‌ی بسیاری به‌جا گذاشته است که این آثار فاخر تاکنون در چندین مجموعه‌ی شعر گردآوری و چاپ شده‌اند؛ از جمله‌ی معروف‌ترین این مجموعه‌ها می‌توان به «نخستین نغمه‌ها»، «سراب»، «سیاه‌مشق»، «شب‌گیر» و «بانگ نی» اشاره نمود. اشعار «سایه» آیینه‌ی کاملی از عشق و زیبایی و لطافت در ادبیات معاصر شناخته می‌شوند و اگر علاقه‌مند به شعر عاشقانه هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن اشعار ابتهاج را از میان زیباترین اشعار عاشقانه از شاعران منتخب و برگزیده از دست ندهید.

  1. مجموعه‌ی «گزیده اشعار مهدی اخوان ثالث»

مهدی اخوان ثالث، زاده‌ی ۱۰ اسفندماه سال ۱۳۰۷ در مشهد و درگذشته‌ی ۴ شهریورماه سال ۱۳۶۹ در تهران، شاعر پرآوازه و هم‌چنین موسیقی پژوه توانایی بود که می‌توان او را از ارکان و پایه‌های مهم ادبیات معاصر معرفی کرد. اخوان ثالث که در اشعارش به «م. امید» تخلص می‌کرد، هم در شعر کلاسیک و هم در شعرنو چیره‌دست بود و اشعار زیبایی نیز در هر دو سبک از او به یادگار است. زبان مهدی اخوان ثالث، حماسی و باصلابت و سرشار از ترکیباتی است که یادآور شکوه شعر خراسانی هستند؛ از این جهت او تاثیر بسزایی در احیای شعر حماسی معاصر دارد. اشعار او در مجموعه‌هایی ارزشمند هم‌چون «ارغنون»، «زمستان»، «آخر شاهنامه»، «از این اوستا» و «در حیاط کوچک پاییز در زندان» گردآوری شده و همواره نیز مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر است. هم‌چنین اخوان ثالث به مقامات موسیقی و نوازندگی تار نیز آشنا بود.

  1. دیوان اشعار پروین اعتصامی

شاعران معاصر

رخشنده اعتصامی، معروف به پروین اعتصامی، متولد ۲۵ اسفندماه سال ۱۲۸۵ در تبریز و درگذشته‌ی ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۲۰ در تهران، به عنوان مشهورترین شاعر زن ادبیات فارسی و یکی از شاخص‌ترین شاعران  معاصر شناخته می‌شود. این بانوی روشنفکر و پیشرو، اشعار برگزیده و زیبایی در قالب‌های قطعه، مثنوی و قصیده سروده است که همگی را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی عالی و پندآموز و لطیف از این قالب‌های ادبی دانست. تنها مجموعه شعری که از پروین اعتصامی، جمع‌آوری و منتشر شده، دیوان یا کلیات اشعار او است که می‌توانید این مجموعه‌ی سرشار از پند و زیبایی را به راحتی از صفحه مربوط به پروین اعتصامی و آثارش در سایت فیدیبو دانلود و مطالعه کنید.

  1. مجموعه‌ی «هشت کتاب» از سهراب سپهری

سهراب سپهری، زاده‌ی ۱۴ یا ۱۵ مهرماه سال ۱۳۰۷ در کاشان و درگذشته در ۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ در تهران، شاعر، نویسنده و نقاش مشهوری است که اشعاری ساده و روان، اما در اوج لطافت و زیبایی، به‌خصوص در زمینه‌ی شعر نو سروده است. در بیان شهرت و قدرت زبانی او، ذکر این نکته کافی است که تا کنون مجموعه اشعار او بارها به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. از آثار ادبی متعدد سهراب سپهری می‌توان به کتاب‌های «مرگ رنگ»، «زندگی در خواب‌ها»، «آواز آفتاب»، «حجم سبز» و «هشت کتاب» اشاره کرد که از لطیف‌ترین و عاشقانه‌ترین مضامین ادبی معاصر هستند. سهراب سپهری هم‌چنین نقاشی توانا بود و نمایشگاه‌های زیادی هم برگزار نمود و امروزه هم تابلوهای او در میان اهالی نقاشی و هنر، بسیار ارزشمند و گران‌بها و مورد توجه است.

  1. مجموعه‌ی «افسانه» از نیما یوشیج

علی اسفندیاری، معروف به نیما یوشیج، زاده‌ی ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۲۷۶ در یوش و درگذشته‌ی ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۳۸، بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نوی فارسی و از برجسته‌ترین شاعران معاصر است. نیما بنیان‌ها و ساختارهای کهن شعر را به چالش کشید و سخن منظوم جدیدی را تحت عنوان شعر نو پایه‌گذاری نمود. مجموعه‌ی «افسانه» از نیما یوشیج را می‌توان به نوعی مانیفست شعر نوین فارسی دانست. آثار متعددی از این شاعر پیشرو به‌جامانده که از آن جمله می‌توان به «منظومه‌ی نیما»، «افسانه»، «مانلی»، «افسانه و رباعیات» و «قصه‌ی رنگ‌پریده» اشاره نمود. هم‌چنین در سال‌های اخیر مجموعه‌هایی از گزیده‌ی اشعار نیما یوشیج نیز منتشر شده‌اند که به صورت نسخه‌ی الکترونیکی نیز قابل دانلود و مطالعه هستند.

  1. مجموعه‌ی «آیدا در آینه» از احمد شاملو

شاعران معاصر

احمد شاملو، متولد ۲۱ آذرماه سال ۱۳۰۴ و متوفی به ۲ مردادماه سال ۱۳۷۹، شاعر، پژوهش‌گر، مترجم و فرهنگ‌نویس معاصر است و نوآوری‌های قابل‌توجهی در شعر معاصر پدید آورد که منتهی به ابداع قالب خاصی از شعر فارسی، تحت عنوان «شعر سپید» گردید که در این مطلب می‌توانید بیشتر درباره این قالب شعری بخوانید. شاملو با زبانی استوار و ترکیب‌هایی بدیع که تنها خاص او هستند، از عاشقانه‌ترین تا اجتماعی‌ترین مضامین را در قالب شعر سپید سروده است. از احمد شاملو که به «الف. بامداد» و «الف. صبح» تخلص می‌کرد، مجموعه‌های شعر ارزشمندی از قبیل «هوای تازه»، «باغ آینه»، «آیدا در آینه»، «ققنوس در باران»، «شکفتن در مه» و «ابراهیم در آتش» چاپ و منتشر شده است که مجموعه‌ی آیدا در آینه از بهترین و برجسته‌ترین اشعار عاشقانه‌ی معاصر فارسی محسوب می‌شود. احمد شاملو در فرهنگ‌نویسی نیز فعالیت داشت که مجموعه‌ی «کتاب کوچه» حاصل این تلاش‌ها است. هم‌چنین از او ترجمه‌های برجسته‌ای نیز به یادگار مانده است؛ از جمله ترجمه‌ی کتاب معروف شازده‌کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری.

  1. مجموعه‌ی «گزیده اشعار حسین منزوی»

حسین منزوی، زاده‌ی ۱ مهرماه سال ۱۳۲۵ و درگذشته‌ی ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۳، از مشهورترین غزل‌سرایان معاصر شناخته می‌شود. غزلیات منزوی به حدی عاشقانه و برجسته هستند که اهل ادب، او را از ارکان و پایه‌های اصلی زنده کردن غزل معاصر می‌دانند. حسین منزوی در ترانه‌سرایی هم متبحر بود و ترانه‌های لطیف و زیبای او توسط خوانندگان برجسته‌ای مانند علیرضا افتخاری و همایون شجریان اجرا شده است. از مهم‌ترین مجموعه اشعاری که از این شاعر توانا تاکنون منتشر شده می‌توان به «از شوکران و شکر»، «با سیاوش از آتش»، «از ترمه و تغزل» و «این کاغذین جامه» اشاره نمود.

نتیجه‌گیری

ادبیات معاصر ایران، همانند ادبیات کهن، سرشار از آثاری است که نمونه‌های ناب و دقیقی از کتب عاشقانه تا اجتماعی را دربرمی‌گیرد. از این رو همان‌قدر که شناختن و مطالعه‌ی آثار اساطیری هم‌چون فردوسی و مولانا و حافظ و سعدی بر هر اهل ادبی لازم است، شناخت ادبیات معاصر و آشنایی با نویسندگان و شاعران برجسته‌ی این دوره هم ضروری می‌نماید. می‌توانید با جست‌وجو در سایت‌های معتبر و تهیه‌ی نسخه‌های الکترونیکی و صوتی از معروف‌ترین کتاب‌های ادبی معاصر، لذت مطالعه‌ در این حوزه را چندبرابر کنید.

نظرات