جزیره کیش کجاست؟

0

جزیره کیش کجاست؟

جزیره کـیش جزیره ای با مساحت ۹۱٫۳ کیلومتر مربع واقع در خلیج فارس است.این جزیره بخشی از استان هرمزگان می باشد. جزیره کیش که منطقه آزاد تجاری نیز به حساب می آید، با تعداد زیادی مراکز خرید، فروشگاه ها، جاذبه های گردشگری و هتل ها، بهشت مسافران و خریداران  به حساب می آید.

جزیره کیش

این جزیره ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و هر ساله حدود ۱ میلیون نفر به آن سر میزنند. در سال ۲۰۱۰، نام جزیره کیش به عنوان یکی از ده جزیره زیبای دنیا در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسید. کیش بعد از دبی، امارات متحده عربی و شرف الشیخ، چهارمین مقصد پر بازدید خاورمیانه است.همچنین مسافران خارجی که قصد سفر به کیش دارند، نیازی به گرفتن ویزا ندارند. آن ها به مدت ۱۴ روز مجوز اقامت در کیش را دارند.
در طول تاریخ، جزیره کیش با نام های گوناگونی مثل کامتینا، اراکیا، اراکاتا و غیس شناخته شده است. در سال ۳۲۵ قبل از میلاد مسیح، اسکندر بزرگ به نئارکوس ماموریت داد تا به دریای عمان و خلیج فارس سفر کند. نوشته های نئارکوس درباره اراکاتا، نخستین باریست که کسی درباره جزیره کیش مطلبی را مطرح کرده است. هنگامی که مارکوپولو از معبد امپراطوری در چین بازدید کرد، از مروارید های گوشواره های زنان امپراطور تعریف کرد. در جواب به او گفتند که این مروارید ها از کیش آمده اند. در سال ۱۹۷۰، این جزیره را به اقامتگاهی شیک برای مهمانان بین المللی تبدیل شد. همچنین کازینویی بزرگ (هتل شایان امروزی) و فرودگاهی نیز در ادامه در این منطقه تاسیس گردید.

جزیره کیش

بعد از انقلاب اسلامی، جزیره کیش به یک مرکز خرید بزرگ و بدون مالیات تبدیل شد. موقعیت استراتژیک جزیره کیش راه و پل ارتباطی میان تمدن های قدیم آشوری و ایلامی بوده است. زمانی قایق های اولیه آن ها از شوشوارد خلیج فارس میشده اند (از طریق رود کارون و در امتداد خط ساحلی که از کیش، قشم و هرمز میگذشت). در میان ده ها جزیره بزرگ و کوچک، جزیره کیش موقعیت مناسبی در منطقه خلیج فارس داشته است. کیش به قدری زیبا و جذاب است که از دیرباز، لقب مروارید خلیج فارس را یدک میکشد.

آب های شفاف خلیج فارس اجازه میدهند تا عمق بسیار زیادی از دریا و حرکت زیبای ماهی ها را ببینید. گیاهان متنوع و درختان بومی و آب و هوای مطلوب در ۷ ماه سال از جمله ویژگی های منحصر به فرد این جزیره هستند. با همین ویژگی هاست که در طول تاریخ جزیره کیش گردشگران، مسافران و نویسندگان زیادی را به خود جذب کرده است. در صورتی که به دیدن این جزیره علاقه مند شده اید، آژانس مسافرتی همکوچ تور کیش جذابی را در تمام فصول سال برای علاقه مندان تدارک دیده است.

از جمله کسانی که در ستایش این جزیره مطالبی نوشته اند، نیارکوش فرمانده نیروی دریایی یونان بود که در سال ۲۲۵ قبل از میلاد به کیش سفر کرد و مطالبی درباره باغ های خرمای این جزیره نوشت. مارکوپلو، ابن بتوته و حمدالله مستوفی و خانم فاطمه العلی نویسنده معاصر کویتی بود که ۱۸ سال پیش به کیش سفر کرد و آن را با الماسی در تاج پادشاه مقایسه کرد.

جغرافیای کیش

کیش در خلیج فارس و در ۱۹ کیلومتری خاک ایران قرار دارد. این جزیره حدود ۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. مرزهای این جزیره ۴۰ کیلومتر است و بیضی شکل است. در ساحل این جزیره صخره های مرجانی و تعداد زیادی جزیره کوچک وجود دارد. جزیره کیش در خط ساحلی ۱۳۵۹ کیلومتری ایران که در شمال خلیج فارس قرار دارد واقع است. طول و عرض جغرافیایی این جزیره عبارتند از:  ۲۶٫۳۲N   و ۵۳٫۵۸E.

این جزیره از غرب تا شرق ساحل حدود ۱۵٫۴۵ کیلومتر است. حداکثر پهنای این جزیره از سواحل جنوبی تا شمالی ۷٫۵ کیلومتر است. سطح جزیره صاف است و هیچ کوه و یا تپه بلندی ندارد. فرودگاه بین المللی کیش در مرکز محیطی مرتفع، با ارتفاع ۳۵ تا ۴۰ متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده است.

جزیره کیش

آب و هوا، طبیعتو زمین گیاه شناسی

کیش، مانند سایر جزایر خلیج فارس، مخصوصا جزایر واقع در تنگه هرمز، در نوار باریکی با پوشش گیاهی گرمسیری در نیمکره شمالی واقع است.علاوه بر ویژگی های جغرافیایی و آب و هوایی ویژه، جزیره کیش همچون جزایر نزدیک به آن، مانند فرور، هندورابی، لاوان و حتی قشم، تحت تأثیر آب و هوای نیمه استوایی حاکم بر این نوع پوشش گیاهی است.

 

آب و هوا

آب و هوا تحت تاثیر دو عامل بارش ورطوبت است و بر اساس نسبت میزان بارش سالانه به میلیمتر و درجه هوا سنجیده میشود که کمتر از ۲ به ۱ است. بر اساس این میزان، آب و هوای کیش بسیار خشک و نیمه استوایی است. در مدت ۸ سال، میانگین بارش سالانه در کیش ۱۴۵ میلیمتر (۵۴% در پاییز، ۲۸% در زمستان، ۱۴% در تابستان) و میانگین دمای هوا ۲۶٫۶ درجه سانتیگراد بوده است.. در اکثر ایام سال، رطوبت هوا ۶۰% است.

از آبان تا فروردین، آب و هوای کیش خنک است و دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. داده های آماری موجود در آرشیو منطقه آزاد تجاری کیش نشان میدهند که در فصول خاص، دمای هوا از خیلی گرم تا نسبتا گرم تغییر میکند که با رطوبت نسبتاً زیاد حاصل از باران های شدید در فواصل کوتاه همراه است. به استثنای برخی از سواحل جنوب شرق و برخی از جزایر واقع در خلیج فارس، جزیره کیش طولانی ترین ساعات آفتابی در منطقه را دارد که به ۳۱۰۰ ساعت در سال میرسد.

بر اساس طبقه بندی اقلیمی و شرایط عمومی آب و هوا، نزدیکی به مناطق گرمسیری، قرار گرفتن در معرض فشار گرمسیری بالا و واقع بودن در آب های داغ و کم عمق، این جزیره در بیشتر ایام سال گرم و مرطوب است. هوای کیش گرم و مرطوب است و میانگین دما ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد.در پاییز، زمستان و دو ماه از بهار، هوا معتدل و خنک بوده ودر اکثر ماه های سال، رطوبت بالاست.فصل مرطوب کیش از اواسط اردیبهشت آغاز میشود و تا ۹ ماه بعد ادامه دارد. همچون دیگر مناطق خلیج فارس، کیش باران کم و متغیری دارد.

میانگین بارش سالانه در این جزیره ۱۷۰ میلیمتر است که ۸۲% آن در پاییز، ۱۰% آن در زمستان، و باقی در بهار و تابستان میبارد. در بهار و تابستان بارش باران به صورت نم نم و در پاییز، به صورت قطرات پشت سر هم است. بومیان کیش را ترکیبی از مردم ایران و عرب های استان های جنوبی کشور تشکیل میدهد که در زمان های قدیم به کیش مهاجرت کرده اند. در نتیجه به زبان فارسی و عربی صحبت میکنند.بیشتر ساکنین این منطقه سبزه رو هستند و به لحاظ ویژگی های فیزیکی، مشابه ساکنین مناطق جنوبی ایران هستند. بر اساس سرشماری ۱۹ سال پیش، کیش حدود ۱۶۵۰۱ نفر جمعیت و ۴۴۵۴ خانوار دارد. رشد جمعیت حاصل مهاجرت ایرانیان از اقصی نقاط کشور به این منطقه به منظور کار یا سرمایه گذاری است. به همین دلیل در کیش، موقعیت های شغلی فوق العاده ای به وجود آمده است که مردم را تشویق به مهاجرت به این منطقه میکند. بیشتر جمعیت این جزیره را جوانان تشکیل میدهند. حدود ۴۹٫۷% جمعیت در رده سنی ۲۵ تا ۶۴ سال هستند که به لحاظ اقتصادی، قشر فعال به شمار می روند. ساختار کنونی  جمعیت نشانگر ورود افراد جویای کار است. با استناد به پروژه های در دست اجرا، پیش بینی میشود در آینده ساختار جمعیت به حالت عادی برسد و به الگوهای دیگر مناطق کشور نزدیک شود.

نظرات