روش‌های جدید قالیشویی برای شستشوی فرش

0

روش‌های جدید قالیشویی برای شستشوی فرش

فرش نقش تعیین کننده‌ای درزیبایی و جذابیت خانه دارد. فرش‌ها از الیاف مختلفی تولید شده‌اند که آلودگی و گرد و غبار را به سرعت جذب می‌کنند و نیاز به انجام خدمات شستشو دارند. شستشو فرش یکی از کارهایی محسوب می‌شود که نیاز به انرژی و زمان زیادی دارد؛ به همین دلیل امروزه بیشتر افراد از خدمات موسسات قالیشویی برای شستشوی فرش‌ها کمک می‌گیرند. قالیشویی‌ها در گذشته به روش سنتی و قدیمی برای شستشوی فرش‌ها استفاده می‌‎‎کردند؛ در حالی که امروزه علاوه روش‌های قدیمی، روش‌های جدید و مکانیزه برای انجام خدمات شستشوی فرش به کار می‌گیرند؛ در واقع تفاوت روش مکانیزه و روش شستشوی دستی این است که در روش مکانیزه از دستگاه‌های اتوماتیک استفاده می‌شود و نیروی انسانی کمتر به کار می‌رود. استفاده از دستگاه‌ قالیشویی اتوماتیک بدون دخالت نیروی انسانی با به کارگیری چند اوپراتور کنترل می‌شود. دستگاه‌های اتوماتیک مزایای زیادی دارند؛ استفاده از آن‌ها باعث صرفه جویی در زمان، میزان مصرف آب، برق و همین‌طور میزان استفاده از نیروی انسانی و نیروی کار می‌شود و آسیب دیدن فرش می‌کاهد. معمولا فرش‌هایی که با استفاده از این دستگاه‌ها شستشو شده اند از نظر تمیزی و نظافت دوام بیشتری نست به سایر فرش‌ها دارند.

قالیشویی

 

نحوه عملکرد دستگاه‌های اتوماتیک قالیشویی‌ها

روند عملیات دستگاه‌های اتوماتیک قالیشویی به این صورت است که ابتدا فرش به صورتی که رو به بالا باشد روی دستگاه قرار گرفته؛ طوری که یک طرف آن روی غلطک و سمت دیگر آن زیر میله‌ای که در داخل غلط تعبیه شده قرار می‌گیرد و پس از روشن کردن دستگاه، غلطک‌ها شروع به حرکت کرده و سپس فرش به زیر برس دیسکی چرخان هدایت می‌شود و پس از آب و مواد شیونده روی فرش کاملا ریخته شده و پس از مرطوب شدن فرش، دستگاه تمام سطوح آن را برس می‌زند و در نهایت تی‌های اتوماتیک از پیش تعبیه شده داخل دستگاه، کار آبگیری و آبکشی فرش را انجام می‌دهند. از طرفی بیشتر موسسات قالیشویی برای بهتر تمیز شدن فرش‌ها از محلول‌‌های پاک کنند استفاده می‌کنند. از طرفی یکی از نکاتی که باید در زمینه استفاده از دستگاه‌های قالیشویی مورد توجه واقع شود؛ جنس و بافت فرش است. معمولا برای فرش دستباف نمی‌توان از دستگاه‌های اتوماتیک استفاده کرد؛ چرا که الیاف این گونه فرش‌ها بسیار حساس بوده و در زمان قرارگیری در دستگاه خراب می‌شوند؛ به همین دلیل قالیشویی‌ها معمولا برای شستشوی فرش‌های دستباف از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند.

 

مزایای استفاده از سیستم اتوماتیک در قالیشویی‌ها

بهره گیری از سیستم اتوماتیک و دستگاه‌های پیشرفته در قالیشویی‌ها از مزایای زیادی برخوردار است. در استفاده از روش‌های سنتی از نظر زمان  و یا آسیب دیدگی فرش‌های ماشینی مشکلات زیادی به وجود می‌آمد؛ به عنوان مثال در روش سنتی برای خشکشویی فرش از نور خورشید استفاده می‌شود و در زمانی که آب و هوا با شرایط مناسبی مواجه نیست و ریزش باران یا برف وجود دارد؛ زمان خشکشویی فرش به تاخیر می‌‎افتد و هر چقدر که فرش مرطوب باقی بماند؛ بافت آن به شدت آسیب می‌بیند؛ به همین منظور یکی از دلایلی که دستگاه‌های اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردارند زمان خشکشویی کم آن‌هاست؛ یعنی زمانی که فرش در دستگاه قرار می‌گیرد پس از انجام خدمات شستشو به طور خودکار در داخل دستگاه خشکشویی می‌شود و در زمان مناسب به دست مشتری می‌رسد. از طرفی یکی دیگر از مزایای دستگاه‌های اتوماتیک کاهش نیروی انسانی است؛ زمانی که قالیشویی‌ها از خدمات نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شو.د به طور چشمگیری هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد.  از طرفی یک دیگر از کاربردهای سیستم اتوماتیک در خدمات مبل شویی برای قالیشویی‌هاست. در مبل شویی با استفاده از مکانیسم‌ها هم پارچه مبل آسیب نمی‌بیند و هم خدمات شستشوی آن سریع‌تر انجام می‌گیرد.

 

معایب استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک

هر چند استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک ، مزایای زیادی به دنبال دارد؛ اما با معایبی نیز همراه است. هزینه و قیمت تهیه دستگاه‌های اتوماتیک بسیار بالا می‌باشد؛ طوری که بعضی از موسسات قالیشویی توان خرید این گونه دستگاه‌ها را ندارند. از طرفی کارکردن با این دستگاه با اوپراتور یا پرسنل باتجربه نیاز دارد و چنانچهدستگاه با خرابی مواجه شوند هزینه تعمیرات و تهیه قطعات آن با مشکلات زیادی همراه است؛ بنابراین دستگاه‌های اتوماتیک همانطور که می‌توانند در کسب و کارهای قالیشویی سود فراوانی به همراه داشته باشند؛ می‌توانند از نظر مالی به آن‌ها ضرر و زیان برسانند؛ بنابراین باید از آن‎ها درست استفاده شود و خدمات سرویس دستگاه‌ها در زمان مناسب انجام بگیرد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

نظرات