تهیه زولبیا و بامیه خانگی ویژه ماه رمضان ۱۴۰۲ + نکات مهم تهیه زولبیا و بامیه خوشمزه

0

تهیه زولبیا و بامیه خانگی : زولبیا و بامیه از انواع شیرینی های سنتی هست که به صورت متداول در ماه مبارک رمضان پخته می شوند. به همین منظور ما طرزتهیه زولبیا و بامیه خانگی خوشمزه ویزه ماه رمضان ۱۴۰۲ را همراه نکات تهیه برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

تهیه زولبیا و بامیه خانگی

تهیه شربت زولبیا و بامیه :

مواد لازم :

شکر ۲ لیوان
آب ۱٫۵ لیوان
گلاب ¼ لیوان
آبلیمو ½ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :
برای تهیه شربت زولبیا و بامیه ابتدا آب را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را به آب اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا کاملا شکر در آب حل شود و زعفران دم کرده را می افزاییم و آبلیمو و گلاب را نیز اضافه می کنیم و تامل می کنیم تا مواد به خورد هم بروند و همین طور شربت قوام بگیرد و کمی غلیظ شود. بعد از اینکه شربت غلیظ شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و بعد در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود.

طرز تهیه زولبیا

طرز تهیه زولبیا :

مواد لازم :

ماست ۲ ق غذا خوری
آرد سفید قنادی ۱ لیوان معادل ۱۲۰ گرم
نشاسته ذرت ۲ ق غذا خوری
روغن مایع ۲ ق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ ق چای خوری
شکر ۱ ق چای خوری
آب ولرم ۳/۴ پیمانه
زعفران ساییده ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه  :

برای تهیه شیرینی زولبیا ابتدا خمیرمایه فوری را با شکر و آب داخل یک لیوان ریخته و هم بزنید و در ظرف را بگذارید تا خمیرمایه فعال شود حتما در نظر داشته باشید آب دمای مناسب داشته باشد و خمیرمایه تازه باشد. در ادامه آرد و نشاسته ذرت و زعفران ساییده شده را باهم مخلوط کنید سپس خمیرمایه عمل آمده و ماست را اضافه کنید سپس روی ظرف را بپوشانید و برای ۱ شب یا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر ترش شود و استراحت کند.
در ادامه و بعد از زمان استراحت خمیر را از یخچال خارج کنید و به آن روغن را اضافه کنید و در صورتی که مایه زولبیا خیلی سفت بود قاشق قاشق آب بریزید تا مایع روانی بدست بیاد .مایه زولبیا را داخل قیف با سرماسوره ساده ریز بریزید(یا میتونید داخل قوطی سس بریزید) تابه یا قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و اگر رینگ فلزی دایره شکل دارید اونها را داخل روغن قرار دهید سپس با ماسوره مواد را تا یک سوم رینگها بریزید(روغن باید داغ باشد برای تست چند قطره مایه را داخل روغن ریخته و سریع که پف کرد و بالا اومد یعنی روغن آماده می باشد).

سرخ کردن زولبیا کاملا سلیقه ای هست می توانید کمتر یا بیشتر سرخ کنید و زمانی که زولبیا ها سرخ شدند از روغن بیرون می آوریم و در توری فلزی قرار می دهیم به مدت ۱ دقیقه تا روغن اضافه آن خارج شود و بعد در شربت قرار می دهیم تا به مدت ۵ دقیقه در شربت سرد بماند و طعم دار شود و مجددا از شربت که بیرون آوردیم زولبیا را در توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود. تمامی زولبیا ها را به همین صورت آماده می کنیم و در ظرف می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود و نوش جان کنید.

طرز تهیه بامیه

طرز تهیه بامیه :

مواد لازم :

آرد نول یا آرد سه صفر ۱لیوان سرخالی (لیوان دسته دار فرانسوی)
آب ۱ لیوان
کره نرم ۲۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
عسل یا شربت بار ۱ ق غذا خوری
وانیل ۱ ق مربا خوری

طرز تهیه بامیه :

برای تهیه شیرینی بامیه ابتدا آب را در قابلمه ای می ریزیم و کره و شربت یا عسل را را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا اطراف قابلمه شروع به زدن جوش های ریز کند در این مرحله باید آرد اضافه شود. آرد را باید به یکباره به مخلوط فوق اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مانند خمیر جمع شود این مرحله مهم ترین مرحله تهیه بامیه می باشد زمان بگیرید و به مدت ۸ دقیقه خمیر را خوب باز و بسته کنید حتما در این حین باید حرارت کاملا کم باشد این مرحله باعش می شود آب اضافی خمیر بخار و داخل بامیه توخالی شود.
بعد از داغ زدن خمیر را به ظرف تمیر منتقل کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود سپس دانه دانه تخم مرغ ها را اضافه کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید تا کاملا جذب مواد شود با افزودن تخم مرغ آخر وانیل را اضافه کنید خمیر باید چسبنده باشد و به راحتی ماسوره بخورد.
آن وقت در ظرف کوچک گودی روغن زیادی می ریزیم به طوری که یک استخر روغن داشته باشیم و روی حرارت کم می گذاریم تا روغن به مرور زمان داغ شود.اگر می خواهید زولبیا با بامیه درست کنید پس حتما اول زولبیا را سرخ کنید و بعد بامیه ها را چون بامیه تخم مرغ دارد و ممکن است روغن کف کند. سپس زمانی که خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ را به خمیر اضافه می کنیم.
خمیر آماده شده را در قیف می ریزیم و قیچی تمیز را در روغن فرو می کنیم تا زمان بریدن بامیه به آن ها نچسبد و قیف را بالای ظرف روغن که داغ شده است سپس قیف را فشار داده و به اندازه دلخواه بایمه ها را قیچی کنید فقط بامیه ها نباید روی هم قرار بگیرند پس بیش اندازه داخل قابلمه روغن نریزید. می گذاریم تا خوب با حرارت کم مغز پخت و سرخ شوند.با یک قاشق بامیه ها را در روغن تکان می دهیم تا به هم نچسبند.سپس شربت سرد را از یخچال بیرون می آوریم و بامیه ها که سرخ شدن به مدت ۲ دقیقه در شربت قرار می دهیم تا شربت جذب بامیه ها شود و بعد از شربت خارج می کنیم و در توری می گذاریم و بعد در ظرف مورد نظر آن ها را می چینیم و با چای نوش جان کنید.

تهیه بامیه و زولبیا آسان

همراه ما باشید

نظرات