طرز تهیه شیرینی نارگیلی مخصوص عید نوروز

0

 اگه شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید شیرینی نارگیلی نوروز را خودتان تهیه کنید و می‌خواهید شیرینی نارگیلی به سبک قنادی درست بکنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخرش بخوانید.

شیرینی نارگیلی همان نوستالژی دوران کودکی خانه مادربزرگ پدربزرگ‌هایمان! قبل‌ها مانند الان شیرینی‌های موجود در قنادی‌ها آنقدرها هم تنوع نداشت و شیرینی نارگیلی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی بود که می‌توانستی در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها پیدا کنی.

با گذشت سال‌ها و متنوع شدن شیرینی‌ها، بازهم شیرینی نارگیلی طرفداران خود را دارد و شیرینی‌های دیگر ابدا نتوانستند جای آن را برای شیرینی عید بگیرند. پیش‌ترها سر اینکه کدام قنادی نرم‌ترین و پفکی‌ترین شیرینی نارگیلی را دارد میان آدم‌ها مکالمه بی‌پایانی شکل می‌گرفت.

چیزی که باعث خوشمزه‌تر شدن هرچه بیشتر شیرینی نارگیلی می‌شود، آن بافت نرم و تازه‌اش است. در واقع شیرینی نارگیلی جزء آن دسته از شیرینی‌هایی است که به صورت مانده خوشمزه نیست و حتما باید تازه سرو شود.

اگه شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید شیرینی نارگیلی نوروز را خودتان تهیه کنید و می‌خواهید شیرینی نارگیلی به سبک قنادی درست بکنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخرش بخوانید، چراکه بعد از خواندن این مقاله و درست کردن این شیرینی برای اطرافیانتان، قطعا طرز تهیه شیرینی نارگیلی را از شما خواهند پرسید. پس با ما همراه باشید.

 شیرینی نارگیلی مخصوص نوروز

طرز تهیه شیرینی نارگیلی مخصوص عید به روش قنادی

همانطور که قبلا هم گفتیم، شیرینی نارگیلی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های عید است! نرم و پفکی بودن این شیرینی خیلی مهم است. به همین خاطر است که افراد ریسک درست کردن این شیرینی را  به جان نمی‌خرند و ترجیح میدهند آن را به صورت آماده از قنادی تهیه کنند. ولی حالا اگر که به شما بگوییم شیرینی نارگیلی مخصوص عید به روش قنادی را خیلی راحت‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید می‌توانید درست کنید چه؟!

طرز تهیه شیرینی نارگیلی عید نوروز فوت و فن خاص خود را دارد که اگر آن‌ها را به درستی انجام دهید می‌توانید خیلی راحت و بدون هیچ نگرانی شیرینی عیدتان را خودتان، آن هم با مواد سالم تهیه کنید. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی مخصوص عید به روش قنادی

  •         پودر شکر یا پودر قند یک و ۲/۳ پیمانه معادل ۲۷۰ گرم
  •         پودر نارگیل چرب ۲ پیمانه معادل ۱۵۰ گرم
  •         روغن نباتی نصف پیمانه معادل ۱۰۰۵ میلی لیتر
  •         سفیده تخم مرغ نصف پیمانه معادل ۱۲۰ گرم
  •         وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری
  •         آبلیمو یک قاشق غذاخوری
  •         پودر پسته به میزان لازم برای تزیین

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

برای شروع کار باید پودر نارگیل چرب را با پودر قند و سفیده تخم مرغ به خوبی مخلوط کنید. حواستان باشد که فعلا روغن مایع را نباید به مواد اضافه کنید.چون اگر که این کار را انجام دهید نیاز به داغ زدن خواهید داشت که در این روش ما نمی‌خواهیم شیرینی‌های نارگیلی‌مان را داغ بزنیم.

بعد از مخلوط شدن مواد شیرینی نارگیلی، روغن مایع را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. حدود چند دقیقه صبر کنید تا روغن مایع درون قابلمه کاملا داغ داغ شود. اگر می‌خواهید طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون داغ زدن را بدانید این مقاله را کامل بخوانید.

زمانی که روغن کاملا داغ داغ شد و یا به عبارت دیگر به جلز ولز افتاد، آن را به مایه شیرینی نارگیلی اضافه کنید و تند تند و همزمان آن را هم بزنید. دلیل اینکه باید حتما تند تند این کار را انجام دهید، این است که در صورتی که آرام این کار را بکنید سفیده‌های تخم مرغ می‌پزند. به همین دلیل اگر که می‌توانید از یک نفر کمک بگیرید که برایتان روغن را نگه دارد و شما آن را سریعا در مواد شیرینی نارگیلی هم بزنید.

پس از اینکه مواد کاملا بایکدیگر ترکیب شدند و بافت مایه‌ نرم شد وقت اضافه کردن وانیل و آبلیمو است. علت اضافه کردن آبلیمو براق شدن هرچه بیشتر شیرینی‌های نارگیلی است. بعد از اینکه مواد کاملا به خوبی مخلوط شد، موادمان را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار میدهیم تا استراحت کند.

بعد از گذشت دو ساعت مواد را از یخچال بیرون می‌آوریم و داخل قیف میریزیم. کاغذ را بر روی ظرف فر گذاشته و به شکل گرد از قیف رد می‌کنیم و پس از درست کردن یک عدد شیرینی نارگیلی آن را درون فر می‌گذاریم و در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار میدهیم.

پس از آن، شیرینی را از فر در می آوریم و خوب آن را بررسی میکنیم. اگر که به خوبی پخش نشده بود و یا ترک برنداشته بود نیاز است که یک مقدار سفیده تخم مرغ به مواد تان اضافه کنید. البته باید حواستان باشد که زیاد نشود.

اگر که دیدید شیرینی‌ هنگام قیف زدن وا میرود، این نشان میدهد که شیرینی‌ از حالت عادی کمی شُل‌تر میشود پس لازمه که به مواد یکم آرد برنج اضافه کنید.

این همان فوت و فنی است که بهتان گفتیم و اگر به آن دقت کنید می‌توانید شیرینی نارگیلی به سبک قنادی و یا حتی بهتر از آن را داشته باشید.

حالا وقت آن است که همه شیرینی‌هایتان را قیف بزنید، کمی رویش را با نارگیل تزیین کنید و آن را درون فر بگذارید.

دمای فر باید روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم شود و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کاملا بپزد.

وقتی که از فر شیرینی‌هارا درآوردیم نیم ساعت اجازه دهید خنک شود و بعد با پودر پسته تزیین کنید.

نوش جانتون!

شیرینی نارگیلی گردویی عید نوروز

طرز تهیه شیرینی نارگیلی گردویی ویژه عید نوروز

یک مدل دیگر از شیرینی‌های نارگیلی، شیرینی نارگیلی گردویی است که خیلی خوشمزه و جذاب است. در واقع این دو مدل شیرینی با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و کنار هم بودنشان رنگ قهوه ای سفید زیبایی را تکمیل میکند! طعم هم که نگم برایتان. به شخصه شیرینی نارگیلی گردویی را از شیرینی نارگیلی ساده بیشتر دوست دارم. شیرینی نارگیلی گردویی بسیار راحت و سریع درست میشود و طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارد. درست مثل شیرینی نارگیلی، شیرینی گردویی هم انتخاب بسیار مناسبی برای ایام نوروز است.

مواد لازم برای شیرینی نارگیلی گردویی ویژه عید نوروز

  •       گردو خرد شده ۲۰۰ گرم
  •         شکر ۲۰۰ گرم
  •         سفیده تخم مرع ۳ عدد یا ۹۰ گرم
  •         سرکه سفید یا آبلیمو ۱ قاشق چایخوری
  •         آرد برنج سه قاشق غذاخوری
  •         پودر وانیل ۱ قاشق چایخوری
  •         پودر کاکائو ½ قاشق غذاخوری
  •         بکینگ پودر ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی گردویی

برای درست کردن شیرینی نارگیلی گردویی اول از همه باید مغز گردوها را  داخل میکسر بریزید و خوب خرد کنید. اگر مخلوط کن ندارید میتوانید از هر وسیله دیگری که کاملا گردوها را خرد می‌کند استفاده کنید.

بعد از این که خوب گردوها خرد شد آن ها را داخل یک ماهیتابه تفلون بریزید و شکر را به آن اضافه کنید.

سفیده‌های تخم مرغ را داخل یک کاسه میریزیم و با همزن دستی به خوبی مخلوط می‌کنیم تا از حالت لختگی خارج شود. بعد از اینکه کاملا با یکدیگر مخلوط شدند وقت این است که سفیده‌ها را به گردو و شکر اضافه کنیم. برای اینکه شیرینی گردویی رنگ بهتری داشته باشد ½ قاشق غذاخوری به آن پودر کاکائو اضافه می‌کنیم. حواستان باشد که بیشتر از این مقدار به آن پودر کاکائو اضافه نکنید چون شیرینی‌های نارگیلی شما طعم شکلاتی به خودش میگیرد و ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد.

وقتی که مواد را کاملا باهم مخلوط کردیم و به یک مایه نسبتا شُل رسیدیم وقت آن است که ماهیتابه را روی حرارت با شعله کم بگذاریم. روی گاز باید مرتبا آن را هم بزنید. چرا که باید شکر داخل مایه با حرارت کاملا حل شود.

بعد از این زیر گاز را خاموش می‌کنیم و اجازه میدهیم به مدت ۱۰ دقیقه مواد کاملا خنک شوند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، آرد برنج را به مواد اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم.

۱ قاشق چایخوری وانیل را به همراه ½ قاشق چایخوری بکینگ پودر و ۱ قاشق چایخوری سرکه سفید و یا آبلیمو اضافه می‌کنیم و خوب با مایه اصلی‌مان هم میزنیم.

حالا مواد را خیلی خوب باهم مخلوط می‌کنیم.

روی سینی فر کاغذ نسوز میگذاریم و آن را با روغن مایع کمی چرب می‌کنیم. بعد یا به وسیله قیف و یا با دو عدد قاشق مواد را به صورت گرد داخل سینی فر قرار می‌دهیم.

فر را از ۱۵ دقیقه جلوتر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم می‌کنیم تا حسابی گرم شود. حالا وقت آن است که شیرینی‌ها را داخل فر بگذاریم و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنیم.

شیرینی‌ها باید به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر بمانند. بعد از ۱۰ دقیقه درب فر رو باز بگذارید و اجازه دهید شیرینی‌ها داخل فر خنک بشوند.

حالا شیرینی خوشمزه ما آماده است و وقتشه با کمی گردو و پودر پسته آن را تزیین کنید و در کنار انواع میوه خشک ورقه ای سرو کنید.

 طرز تهیه شیرینی نارگیلی رژیمی

بسیاری از افراد به سبب رژیمی که دارند چه برای لاغری و چه برای ورزش، نمی‌توانند از شیرینی‌های خوشمزه درست مشابه طرز تهیه آنها درست کنند و خب به مواد جایگزینی برای درست کردن شیرینی نارگیلی خانگی نیاز دارند. البته که برای افرادی که رژیم خاصی هم ندارند و فقط به سبک زندگی و تغذیه شان اهمیت میدهند، می‌توانند شیرینی نارگیلی را به این روش درست کنند. اگر به سلامت خود اهمیت میدهید این شیرینی نارگیلی نرم و رژیمی مخصوص شماست!

مواد لازم برای شیرینی نارگیلی رژیمی

  •         ۱ پیمانه پودر نارگیل ۸۰ گرم
  •         ۲ قاشق غذاخوری عسل سر پر
  •         ۲ عدد سفیده تخم مرغ

طرز تهیه شیرینی نارگیلـی رژیمی

طرز تهیه شیرینی نارگیلـی با آرد سفید آن رو از حالت رژیمی بودنش خارج می‌کند و ما می‌خواهیم شیرینی نارگیـلی رژیمی درست کنیم. پس برخلاف شیرینی نارگیـلی به سبک قنادی، برای شیرینی نارگیلی رژیمی از آرد سفید استفاده نمی‌کنیم و تنها به سه ماده اصلی نیاز داریم.

اول از همه سفیده را از زرده تخم مرغ جدا می‌کنیم چون ما سفیده تخم مرغ را می‌خواهیم و به همراه عسل به خوبی هم می‌زنیم. باید مواد کاملا با یکدیگر یکدست شوند.

در مرحله بعدی وقت اضافه کردن پودر نارگیل به موادمان است. پس پودر نارگیل را اضافه می‌کنیم و آن را کاملا با عسل و سفیده تخم مرغ هم میزنیم تا یکدست شوند. اگر قالب کوچیک دارید و به شکل گرد می‌توانید شیرینی‌های نارگیلی تان را داخل قالب بگذارید.

بعد از اینکه کاملا شکل گرفت از داخل قالب آن را خارج میکنیم و داخل سینی میگذاریم. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه تنظیم میکنیم و اجازه میدهیم سینی ۱۰ دقیقه در فر باشد. وقتی شیرینی ها کاملا طلایی شد وقت این است که از فر آن را خارج کنیم. حالا می‌توانید آن را خوب با پودر پسته تزیین و نوش جان کنید.

شیرینی نارگیلی رژیمی

میزان کالری شیرینی نارگیلی

بعضی از افراد فکر می‌کنند که شیرینی نارگیلی چاق کننده است. البته که زیاده‌روی در هر ماده خوراکی مخصوصا از نوع شیرینی می‌تواند چاق کننده باشد و در نهایت باعث افزایش وزن شود. اما اگر در مصرف شیرینی نارگیلی اعتدال را حفظ کنیم قطعا که اینطوری نیست و به سبب نارگیل و گردویی که دارد می‌تواند کلی خاصیت برای بدن داشته باشد.

به طور میانگین کالری شیرینی نارگیلی در هر عدد حدودا ۴۰ گرم است. در مقایسه با دیگر شیرینی‌ها این مقدار کالری بسیار کم است.

نکات مهم برای پفکی شدن شیرینی نارگیـلی نوروز

چیزی که شیرینی نارگیلی را خوشمزه می‌کند آن حالت پفکی بودنش است. به طوری که وقتی که می‌خواهیم آن را از وسط نصف کنیم یا گاز بزنیم مثل پفک در دهان آب شود. شیرینی پفکی نارگیل چندتا فوت و فن دارد که اگر آن را  به درستی انجام دهید حتما شیرینی‌تان حالت پفکی به خودش میگیرد.

  •         اگه دیدید شیرینی نارگیلی‌ به هر دلیل شل شد بهتر است که با یک قاشق آرد برنج قوامش رو بالا ببرید.
  •         اگه دیدید شیرینی نارگیلی‌ سفت شد باید نصف سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید.
  •         هیچوقت حین پخت مواد داخل فر، درب فر را باز نکنید، این کار باعث میشود پف شیرینی بخوابد.
  •         شیرینی نارگیلی را همان اول که پختید داخل یخچال نگذارید این کار باعث میشود هم پف شیرینی بخوابد و هم اینکه شیرینی سفت و خشک شود.
  •         حتما از نارگیل چرب استفاده کنید چرا که نارگیل چرب شیرینی‌ را خوشمزه‌تر و پفکی‌تر می‌کند.

 روش‌های نگهداری شیرینـی نارگیلی

  •         سرکه سفید و آبلیمو باعث میشود که ماندگاری شیرینی شما بیشتر شود. به همین خاطر است که هنگام درست کردن شیرینی نارگیـلی از این ماده استفاده می‌کنیم.
  •         نکته دیگری که مهم است این است که بعد از درست شدن و خنک شدن شیرینی نارگیـلی حتما باید آن رو داخل ظرف در بسته بگذارید و شیرینی اصلا نباید در معرض هوا قرار گیرد. چرا که هوا باعث خشک و سفت شدن و در نهایت فاسد شدن آن میشود.
  •         حتما میان هر کدام از شیرینی‌ها کاغذ روغنی بگذارید. این کار باعث میشود که شیرینی‌های نارگیـلی به هم نچسبند و بافت نرم و پفکی‌شان حفظ شود.
  •         در ظرف شیرینی نارگیلی یک نان تست بگذارید. اینکار باعث می شود تا رطوبت شیرینی حفظ و از خشک شدنش جلوگیری شود./۲۷۱۵۲۴

نظرات