چطوری گل کلم شور رنگی و ساده درست کنیم؟

0

گل کلم شور از آن دست مخلفاتی است که محبوبیت زیادی به ویژه میان ایرانی‌ها دارد و طعم غذاهای اصیل ایرانی را لذیذتر از پیش می‌سازد. اما درست کردن گل کلم شور به آن سادگی که همیشه فکرش را می‌کردید، نیست و ترفندهای خاصی دارد. در صورت عدم رعایت این فوت و فن‌ها، سبزیجات به کار رفته در شور زیادی نرم یا بیش از حد سفت می‌شود. علاوه بر این، میزان نمک و سرکه گل کلم نیز باید به درستی تنظیم و افزوده شود تا شوری آن کاملا به اندازه باشد. در این مقاله هر آنچه را که باید درباره درست کردن گل کلم شور بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

 گل کلم شور رنگی

طرز تهیه شور گل کلم فوری و ساده

قبل از هر چیز، توصیه اکید ما برای خوشمزه‌تر شدن شور گل کلم استفاده از نمک آبی اصل به جای نمک‌های سفید معمولی است؛ چرا که گزینه سالم‌تری بوده و دارای مواد معدنی به مراتب بیشتری است. برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شور گل کلم ساده درست کنید، مراحل زیر را دنبال کنید. این طرز تهیه حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد موردنیاز:

  • گل کلم سفید: ۱ عدد بزرگ
  • کلم گل بنفش: ۱ عدد
  • هویج: ۶۰۰ گرم
  • سیر: ۱ بوته
  • سرکه: ۱ پیمانه
  • نسبت نمک به آب جوشیده ۱ به ۱۸

درست کردن گل کلم شور ساده:

  1. گل کلم‌ها را به اندازه‌های دلخواه خرد کنید و بشویید.
  2. هویج را به صورت حلقوی برش بزنید (برش‌ها نباید زیادی نازک باشند) و خوب بشویید.
  3. گل کلم‌ها و هویج خرد شده را با هم مخلوط کنید و روی پارچه تمیزی بریزید تا خشک شوند.
  4. در قابلمه‌ای به ازای هر پیمانه نمک ۱۸ پیمانه آب و یک پیمانه سرکه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
  5. مخلوط گل کلم را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار تمیز و خشک بریزید و محلول آب و سرکه را اضافه کنید.
  6. بعد از خنک شدن، سیر را اضافه و در شیشه یک فلفل بیاندازید.
  7. در پایان درب شیشه را محکم ببندید و در جای خشک و خنکی قرار دهید. دو هفته بعد گل کلم شور شما آماده می‌شود.

علاوه بر نمک آبی، می‌توانید از نمک صورتی هم برای تهیه گل کلم شور استفاده کنید. این نوع نمک نیز، مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و طعم منحصربه‌فردی به شور می‌دهد که تا به حال آن را نچشیده‌اید.

گل کلم شور رنگی

درست کردن گل کلم شور رنگی

آگاهی و رعایت ترفندهای ریز از شما آشپز ماهری می‌سازد که طعم غذاها و چاشنی‌های دست پخت‌تان برای همیشه در ذهن دیگران ماندگار خواهد شد. اینکه بدانید کدام فلفل دلمه ای برای پختن مناسب است یا برای مثال چگونه می‌توان گل کلم شور رنگی درست کرد، چیزی نیست که با آزمون و خطا به دست آید و باید در این زمینه مطالعه داشته باشید. در این بخش می‌آموزید که چگونه گل کلم‌های شورتان را رنگی کنید و به این ترتیب سفره زیباتری برای مهمان‌های خود تدارک ببینید.

مواد موردنیاز:

  • گل کلم: ۱ عدد متوسط
  • فلفل دلمه‌ای: ۲ عدد
  • هویج: نیم کیلوگرم
  • سیر: ۲۰ حبه
  • فلفل سبز تند: ۱۰ عدد
  • گوجه: ۵ کیلوگرم
  • نمک: ۵ قاشق غذاخوری
  • سرکه: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب جوشیده: به مقدار لازم

طرز تهیه گل کلم شور رنگی:

  1. در اولین مرحله مانند آنچه در بخش قبل توضیح دادیم، باید سبزیجات شامل گل کلم، فلفل دلمه‌ای و هویج را بشویید و در اندازه‌های دلخواه خرد کنید. سپس همه را روی پارچه‌ای بریزید تا کاملا خشک شوند.
  2. برای اینکه گل کلم شور رنگی داشته باشید، باید از آب گوجه استفاده کنید. به این منظور، گوجه‌ها را در قابلمه‌ای بریزید، به آن آب جوش اضافه کنید و بعد از حدود نیم ساعت، پوست‌شان را جدا کنید. سپس گوجه‌های کمی نرم شده را با غذاساز یا مخلوط کن کاملا پوره کنید.
  3. در مرحله بعد نمک و سرکه را به گوجه‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا ۱۵ دقیقه بجوشد. سپس شعله را خاموش و صبر کنید تا سس گوجه از حرارت بیفتد و خنک شود.
  4. در آخرین مرحله، همه سبزیجات را همراه با سیر، فلفل تند و همچنین سس گوجه مخلوط کرده و به ظرف شیشه‌ای (خشک و تمیز) شور منتقل کنید. بعد از ۲ هفته نگهداری در جایی خشک، خنک و تاریک شور شما قابل مصرف خواهد بود.

گل کلم شور رنگی

فوت و فن‌ها و نکات مهم درست کردن گـل کلم شور

در بخش پایانی این مقاله نکات مهمی را می‌خوانید که رعایت آن‌ها گل کلم شور شما را بی‌نقص می‌سازد:

–      در صورت تمایل می‌توانید فقط از گـل کلم استفاده کرده، هویج و کرفس را حذف و از چیزهای دیگری مانند فلفل سبز و خیار خرد شده استفاده کنید.

–      استفاده از آب جوشیده را جدی بگیرید؛ زیرا با افزودن آبی که از قبل جوشانده شده، احتمال کپک زدن شور کمتر می‌شود. همچنین برای جلوگیری از کپک زدن، سبزیجات قبل از انتقال به شیشه باید کاملا خشک شده باشند و هیچ رطوبتی در شیشه شور وجود نداشته باشد.

–      اگر می‌خواهید گـل کلم شور زرد رنگی داشته باشید، فقط کافی است که از مقداری پودر زردچوبه (نه چندان زیاد که شور تلخ شود) استفاده کنید.

–      قبل از آماده شدن شور گـل کلم خانگی به هیچ عنوان درب ظرف را باز نکنید. در طول ۲ هفته آماده شدن، نباید هوا وارد ظرف شود؛ از این رو ظرف مناسبی برای شور انداختن انتخاب کنید.

گل کلم شور رنگی

خرید نمک آبی و صورتی برای درست کردن شور گل کلم از بلو سالت

در این مقاله نحوه درست کردن شور گـل کلم را توضیح دادیم و راهنمایی‌تان کردیم برای اینکه شور خوشمزه‌تر و البته سالم‌تری داشته باشید، از چه نوع نمک‌هایی استفاده کنید. خواص و مزایای نمک آبی و صورتی فراتر از چیزی است که در مقاله پیش روی‌تان بگنجد؛ اما به طور خلاصه این نوع نمک‌ها به اندازه نمک سفید معمولی فشار خون را بالا نمی‌برند و همچنین موردتایید و استفاده بسیاری از سرآشپزان مطرح در سراسر دنیا هستند. برای خرید نمونه اصل نمک‌های آبی و صورتی همین حالا به فروشگاه بلوسالت به نشانی bluesalt24.ir مراجعه کرده و میزان نمک موردنیاز خود را برای درست کردن یک گـل کلم شور خوشمزه تهیه کنید.

نظرات