مهم ترین تاثیر طلاق بر جامعه و اطرافیان ما چیست؟

1

تاثیر طلاق بر جامعه خیلی فراتر از پیامدهای طلاق در جنبه فردی آن می باشد! تاثیرات طلاق بر جامعه زمانی خود را نشان می دهد که بسیار از موضوعات از جمله، موضوعات اقتصادی، فرهنگی و فردی تحت تاثیر آن قرار می گیرند و در بخش های مختلف خود را نشان می دهند.

تاثیر طلاق

تاثیر طلاق در جامعه چیست؟

بسیاری از مردم در ازدواج‌های بد گرفتار شده‌اند. آنها فکر می‌کنند که طلاق گرفتن یک گزینه نیست چون به خاطر بچه‌ها باید کنار هم بمانند. با این حال، بسیاری از کودکان و بزرگسالان فرزند طلاق هستند. آیا از کودکانی که پدر و مادرشان طلاق نگرفته‌اند، بدتر هستند؟

به نظر می‌رسد تحقیقات درباره تاثیر طلاق بر جامعه، به این نتیجه رسیده‌اند که طلاق والدین بر سلامتی تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش آسیب‌ها و آسم در بین کودکان می‌شود. همچنین احتمال ابتلای آنها به سرطان بیشتر است و عمر کوتاه‌تری دارند.

وقتی والدین طلاق می‌گیرند، از نظر عاطفی فرزندان بیشتر رنج می‌برند. کودکان طلاق بیشتر احتمال دارد احساسات منفی، عزت نفس پایین، مشکلات رفتاری، اضطراب، افسردگی و اختلالات خلقی را تجربه کنند و پسرها بیشتر از دخترها دچار اختلالات عاطفی می شوند.

طلاق اثرات اجتماعی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان دارد. کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند. آنها مجبورند از خانه‌ای به خانه دیگر در حال رفت و آمد باشند. آنها اغلب به دلیل اینکه فکر می‌کنند باعث جدایی والدینشان شده اند، احساس گناه دارند و منزوی می‌شوند! بسیاری با دعوای والدین خود سر و کار دارند و اغلب احساس می‌کنند که باید یکی از والدین را بر دیگری انتخاب کنند. مشکلاتی مربوط به اعتماد وجود دارد و بسیاری از کودکان قادر به برقراری روابط عاشقانه نیستند.

هنگامی که یک زوج طلاق می گیرند، احتمالا شاهد تغییر حلقه اجتماعی خود خواهند بود. آنها از یک زوج به یک فرد مجرد تبدیل می شوند. احتمالا با زوج های دیگر دوست بوده‌اند. ممکن است به عنوان یک زوج وقت خود را صرف انجام فعالیت‌هایی با دیگران کرده باشند.

اینها کوچکترین نمونه های تاثیرات طلاق بر جامعه هستند که کمتر کسی به آنها دقت می کند. چون افراد فکر نمی کنند اثرات مخرب فردی ناشی از جدایی در نهایت منجر به تاثیر طلاق بر جامعه می شود!

اثرات جمعی نتیجه اثرات فردی طلاق است

تاثیر طلاق

زمانی که یک زوج طلاق می‌گیرند، این روابط تغییر می‌کند و زوج مطلقه متوجه می شوند که دایره اجتماعی آنها تنگ شده است.

آنها ممکن است دوستان متاهل خود را از دست بدهند و مجبور شوند دوستان مجردی پیدا کرده که در این دوران سخت با آنها ارتباط بهتری برقرار کنند. زوجی که جدا شده‌‌اند، احساس می‌کنند که منزوی شده‌اند. بسیاری به انزوا روی می آورند و دچار افسردگی می شوند.

یکی از تاثیر طلاق بر جامعه این است که دیگر جدایی ننگ نیست!

طلاق، پویایی کل خانواده را تغییر می‌دهد و می تواند منبع اختلاف برای همه باشد.

اعضای خانواده و دوستان ممکن است در حفظ روابط با طرفین طلاق مشکل داشته باشند زیرا احساس می کنند مجبور به جانبداری هستند که برخی از روابط را ناخوشایند می کند.

در گذشته، طلاق با وجود اینکه قانونی بود، یک اشتباه تلقی می‌شد و نگاه منفی نسبت به کسانی که طلاق گرفته بودند، وجود داشت. در حالی که طلاق در جامعه امروزی دیگر یک ننگ نیست، اما عواقبی دارد، عواقبی که از آن به عنوان تاثیرات طلاق بر جامعه و افراد یاد می شود.

پیامدهای اقتصادی طلاق چیست؟

پول بخش مهمی از زندگی ما است، به همین خاطر تاثیر طلاق در جامعه شامل مشکلات اقتصادی هم می شود!

بسیاری از مردم تمایل دارند عواقب مالی را نادیده بگیرند. مطمئنا، یکی از طرفین صاحب خانه می‌شود، اما هنوز باید وام مسکن پرداخت کند و پرداخت آن با یک درآمد، برایش دشوار می‌شود.

به جای یک خانه با دو درآمد، اکنون دو خانه با دو درآمد وجود دارد و پول به اندازه گذشته افزایش نمی یابد چون آنها هم درگیر پیامدهای اقتصادی طلاق شده اند. طلاق باعث ایجاد فقر به خصوص در زنان دارای فرزند می‌شود. بسیاری از پدران از پرداخت نفقه فرزند خود کوتاهی می‌کنند، بنابراین غیر معمول نیست که مادران برای زنده ماندن چند شیفت کار کنند و بسیاری از کودکان بدون وسایل ضروری می‌مانند.

بسیاری از کودکان در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند و از مشکلات عاطفی و رفتاری به وجود آمده از طلاق رنج می برند. طلاق زندگی کودکان را مختل می‌کند، زیرا آنها دائما از خانه‌ای به خانه دیگر نقل مکان می‌کنند.

والدین آنها شاغل هستند و نمی توانند در انجام تکالیف به آنها کمک کنند. بسیاری از کودکان طلاق ترک تحصیل کرده یا به دانشگاه نمی روند.

بسیاری از فرزندان طلاق به مصرف مواد مخدر، الکل و رابطه جنسی را تجربه می کنند. آنها احتمالا از خانه فرار کرده یا از مدرسه محروم می شوند. همچنین تمایل به دعوا و استفاده از سلاح دارند. تمام این موارد در پی پیامدهای اقتصاد و مالی طلاق شکل می گیرند چون افراد دیگر احساس حمایت و تامین شدن را در خود ندارند.

آیا باید به خاطر فرزندتان در یک ازدواج بد بمانید؟

تاثیر طلاق

خارج از موضوع اثرات طلاق بر جامعه، باید به فکر زندگی شخصی و خانواده باشید. جدایی تنها شامل دو نفر نیست و عواقب زیادی به همراه دارد!

با توجه به اینکه طلاق عواقب منفی زیادی به همراه دارد، آیا فقط به خاطر فرزندان باید در یک ازدواج بد بمانید؟ البته که لازم نیست.

طلاق یک فرآیند استرس‌زا است و هیچکس نمی‌خواهد آن را طی کند مگر اینکه آخرین راه حل باشد. بنابراین، اگر متوجه شدید که رابطه شما با مشکل مواجه شده، اقداماتی برای حل آن انجام دهید. بدیهی است شرکت در مشاوره قبل طلاق آنلاین و حضوری ارزانتر از طلاق است.

روابط شاد برای بچه ها خوب است. اگر شما متاهل هستید و با همسرتان همیشه دعوا می کنید، این نوع شرایط برای بچه ها مضر است. فرزندان شما در معرض همه فریادها و دعواهای شما قرار خواهند گرفت. بچه‌ها آنچه را که می‌بینند یاد می‌گیرند و با ادامه زندگی در یک محیط منفی، فرزندانتان را برای شکست در رابطه‌شان آماده می‌کنید.

تاثیر طلاق بر جامعه و زندگی شخصیتان می تواند سال ها ادامه داشته باشد. با طلاق به شیوه ای دوستانه و مشارکتی، می توانید به فرزندان خود نشان دهید که چگونه یک رابطه سالم داشته باشند.

اگر شما و همسرتان سخت در تلاش هستید تا به فرزندانتان محبت و توجه کنید، آنها می توانند به اندازه فرزندان زوجهای دیگر، شاد بوده و سالم رشد کنند. وقتی بدانند دیگر استرس و تنشی در خانه وجود ندارد، ممکن است واقعا احساس بهتری داشته باشند.

به دنبال کمک باشید

هیچ کس را نباید مجبور کرد که در یک ازدواج بد باقی بماند. با این حال، مهم است در مورد این تصمیم فکر کنید، زیرا اثرات طلاق می تواند سال ها باقی بماند. طلاق بر وضعیت اقتصادی و همچنین وضعیت عاطفی ذهنی و دایره اجتماعی فرد تأثیر می‌گذارد و کل این تاثیرات به جامعه منتقل می شود!

به همین دلیل در بالا گفتیم که تاثیرات طلاق بر جامعه ابتدا از تاثیرات فردی شروع می شود و در نهایت کل جامعه را فرا میگیرد!

اگر رابطه شما پایان یافته، به حمایت نیاز دارید. یک مشاور روانشناس می تواند به شما کمک کند درک کنید که انتظار چه چیزی را داشته باشید تا بتوانید در طی این زمان دشوار، خود و فرزندان خود را شاد و سالم نگه دارید.

اگر به هر دلیل درگیر جدایی از همسرتان هستید یا حتی به آن فکر می کنید، بهترین کار صحبت کردن با مشاور طلاق است تا وضعیت شما را به شیوه ای خصوصی پیگیری کند.

در هر صورت می توانید از سایت مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان (wikiravan.com) با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار کنید. ویکی روان با گردآوری متخصصین برجسته کمکتان می کند بهترین تصمیم را برای خود و خانوادتان بگیرید.

1 دیدگاه در “مهم ترین تاثیر طلاق بر جامعه و اطرافیان ما چیست؟

  1. هادی مشرق گفت:

    دیگه داره طلاق خیلی عادی میشه در جامعه ما متاسفانه

نظرات