اختلال یادگیری چیست؟ علائم و درمان اختلال ریاضی، خواندن و نوشتن

0

ناتوانی در یادگیری مسائل، از جمله ناتوانی در ریاضی، خواندن و نوشتن، طیف وسیعی از مشکلات را شامل می شود که به معنای اختلال یادگیری هستند. این نوع اختلال در کودکان و بزرگسالان متفاوت است ولی نگران نباشید چرا که می توان درمانی برای آن ها در نظر گرفت. بهتر است با این اختلال و روش های درمان آن آشنا شوید.

 اختلال یادگیری

اختلال یادگیری چیست؟

یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر فرد در دوران رشد خود باید آن را پشت سر بگذارد، مهارت یادگیری و درک مسائل می باشد. بهتر است بدانید که این اختلال در بین همه افراد یکسان نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

شاید یادگیری مهارت هایی مانند حساب و کتاب ها، مشکلات خواندن و نوشتن، برقراری ارتباط، یادگیری مهارت های تازه و مراقبت از خود برای بعضی از افراد ساده به نظر برسد، ولی بعضی دیگر قادر به یادگیری این مهارت ها نیستند.

این اختلال معمولا یا از بدو تولد با فرد همراه بوده و یا در اثر یک حادثه و تصادف رخ داده است. این اختلال معمولا باعث کاهش کیفیت زندگی این افراد شده و باعث می شود که آن ها به افرادی منزوی تبدیل شوند. چرا که ناتوانی در یادگیری مستقیما به روی زندگی آن ها تاثیر می گذارد

بنابراین زمانی که کودکان با این مشکل مواجه شود، قطعا با علائمی رو به رو خواهید بود که این علائم نشان دهنده درگیر شدن در این اختلال است. در این صورت بهتر است برای تشخیص این بیماری و تحت درمان قرار گرفتن کودکتان به یک متخصص گفتار درمانی کودکان مراجعه کنید.

علائم اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری

علائمی که در افراد به وجود می آید، معمولا بین آن ها متفاوت است و یکسان نیست. این علائم باید تحت معاینه بالینی به پزشک گزارش شود. از جمله مهم ترین آن ها به صورت زیر است:

  • اشکال در دنبال کردن مسیرها
  • عدم اشتیاق داشتن به خواندن و نوشتن و ناتوانی در آن ها
  • مشکل در به خاطر سپردن مسائل
  • انجام دادن کارها با سرعت پایین و بسیار کند
  • مشکل در درک ایده های انتزاعی
  • توجه نکردن به جزئیات یا توجه بیش از حد به آن ها
  • مشکل داشتن در استمرار انجام یک کار
  • بهره مندی از مهارت های اجتماعی ضعیف
  • بی نظمی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باز هم به خودی خود نمی توانید تشخیص دهید که به اختلال یادگیری دچار هستید. بنابراین باید برای تشخیش درست و تحت درمان صحیح قرار گرفتن به پزشک متخصص گفتار درمان در این حیطه مراجعه کنید.

دلایل بروز اختلال یادگیری در افراد

دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث می شود افراد به این اختلال دچار شوند. هر یک از این دلایل، ممکن است قبل از تولد و یا بعد از تولد به وجود آمده باشند. در واقع این ناتوانی زمانی رخ می دهد که رشد مغزی فقرد، تحت تاثیر مشکلی قرار بگیرد. پس دلایلی که می تواند باعث بروز و ایجاد شدن اختلال یادگیری شود به صورت زیر می باشد:

  • بیماری های مادرزادی در زمان بارداری
  • نرسیدن اکسیژن کافی به مغز در زمان زایمان
  • بیماری هایی مانند مننژیت یا آسیب های مغزی در اوایل کودکی
  • تاخیر در رشد کودک
  • اگر سابقه اختلالات یادگیری در خانواده کودک وجود دارد، ممکن است در ژن جدید تاثیرگذار باشد.
  • عوامل آموزشی
  • عوامل محیطی مانند کمبود تغذیه، سوهاضمه و بهداشت
  • عوامل شیمیایی که به دلیل اختلالات متابولیکی رخ می دهد.

لازم به ذکر است که در بعضی مواقع این اختلالات، دلیل قانع کننده و مشخصی ندارند. چرا که این اختلال می تواند ناشی از یک مشکل زمینه ای باشد، مانند فلج مغزی و یا بیماری اوتیسم که باعث بروز این اختلال می شود.

در هر صورت، این تنها متخصصین گفتار درمانی هستند که می توانند دلیل اصلی این مشکل را پیدا کنند. پس بهتر است به  کلینیک رسا که کلینیک گفتار درمانی  در تهران است مراجعه کنید.

انواع اختلال یادگیری به چه صورت است؟

این اختلال یک اختلال عصب شناختی است که آن فرد یا کودک نسبت به همسن و سالان خود، قادر به یادگیری مسائل نمی باشد و همیشه کمی عقب تر از آن ها هستند.

اختلالات گفتاری با توجه به اینکه باعث ناتوانی در یادگیری محاسبات ریاضی، ناتوانی در خواندن و نوشتن و مسائل این چنینی می شود، در انواع مختلفی در افراد به وجود می آیند.  به این ترتیب انواع ناتوانی در یادگیری به صورت زیر است:

اختلال دیسپراکسیا

اختلال هماهنگی رشد یا همان دیسپراکسیا، نوعی از اختلالات یادگیری است که یک نوع اختلال مغزی می باشد و در آن به روی مهارت های حرکتی فرد تاثیر می گذارد. این کودکان از مشکلات هماهنگی و تعادل برخوردار هستند.

اختلال هماهنگی رشدی، باعث می شود تا برخی از افراد مهارت ها را دیرتر فرا بگیرند و یا اصلا آن ها را یاد نگیرند. با این وجود که این نوع اختلال در بهره هوشی تاثیر ندارد، ولی باعث مشکلات در یادگیری می شود.

اختلال دیسلکسیا

این نوع اختلالات یادگیری، همان اختلالات خوانش پریشی و یا خواندن هستند که در این نوع افراد، آن ها قادر به تشخیص صداها و یا ارتباط برقرار کردن با کلمات یا حروف نیستند.

این مشکل در بخش هایی از مغز رخ می دهد که در آن افراد با برنامه های آموزشی به مشکل برمی خورند. برای دستیابی به یک درمان عالی، باید هر چه سریع تر اقدام کنید.

اختلال دیسگرافیا

اختلال یادگیری

این نوع اختلال به معنای اختلال در نوشتن است که ممکن است در افراد ادامه دار شود. در واقع این اختلال در بیشتر کودکانی که به تازگی نوشتن را یاد گرفته اند، وجود دارد ولی تا زمانی طبیعی است که ادامه دار نشود.

بنابراین می توان با آموزش های خاص و درمان های به کار گرفته شده توسط گفتار درمانان این اختلال را رفع نمود و باعث بهبود وضعیت فرد شد.

اختلال دیسکلکولیا

این نوع اختلال همان اختلالات در یادگیری ریاضی است که خیلی از کودکان با آن رو به رو هستند. در این نوع اختلال یادگیری کودک و یا فرد قادر به محاسبات ریاضی و حتی جمع و تفریق های ساده نیز نمی باشد.

این مشکل مرتبط با عملکرد مغز است که یادگیری محاسبات ساده را برای فرد دشوار می کند. در سال های ابتدایی مدرسه، این موضوع طبیعی است ولی به مرور اگر بهبود پیدا نکند، نیازمند درمان است.

اختلال پردازش شنوایی

در این نوع اختلال، همانطور که از نام آن پیداست، فرد در درک تفاوت های ظریف در صداها مشکل دارد. در واقع صداها به درستی به مغز ارسال می شود، ولی مغز قادر به پردازش آن ها به صورت طبیعی نیست.

این اختلال قطعا در یادگیری موثر است، چرا که بیشتر یادگیری های فرد از طریف گوش دادن و شنیدن صداها انجام می گیرد. پس باعث به تعویق انداختن یادگیری کودک می شود.

اختلال پردازش بینایی

اختلال یادگیری

در این اختلال، فرد مبتلا ارتباطی با قدرت بینایی خود ندارد. در واقع فرد دید کاملی دارد، تصاویر به درستی به مغز ارسال می شود. ولی مغز در تفسیر کردن آن با مشکل رو به رو است.

لازم به ذکر است که فرد در درک پس زمینه، درک شکل، اندازه و موقعیت اشیا با مشکل رو به است است و نمی تواند آن چه را که می بیند به درستی و یا سرعت زیادی درک کند.

اختلال پردازش زبانی

افرادی که به این اختلال مواجه هستند، در دریافت و تشخیص و درک زبان با مشکل رو به رو می شوند. به این صورت در بیان کردن افکار خود مشکل دارند و در مهارت های نوشتاری ضعیف هستند. حتی در زمان صحبت کردن قادر به بیان صحیح کلمات نیستند.

 

اختلال یادگیری در بزرگسالان به چه صورت است؟

اختلال یادگیری

از آن جایی که این اختلال در بزرگسالان و در کودکان متفاوت است، بهتر است بدانید که این اختلال در زمانی که در سن کودکی تحت درمان قرار نگرفته باشد، می تواند در بزرگسالی شدت بیشتری داشته باشد.

در غیر این صورت، فرد می تواند تمام کارهای روزمره خود را به خوبی انجام دهد و در مسائل و مشکلات کوچکی با اختلال رو به رو باشد.

به این صورت اگر درمان آن ها مورد توجه قرار داده نشود، آن ها قادر به انجام کارهای ساده مانند باز و بسته کردن قفل درب و کمد، پیچاندن پیچ در جهت درست، بستن بند کفش و موارد این چنینی نیستند.

این در زمانی است که فرد از کودکی به این اختلال دچار بوده و نسبت به درمان آن کاری انجام نداده است. به این صورت هنوز با آن درگیر است که با علائم ذکر شده می تواند رو به رو باشد.

این اختلال در بزرگسالانی می تواند در مسائل ذهنی و فکری مانند شناسایی اسم و تصویر اشخاص، شمردن اعداد و مواردی مانند این نیز تاثیر گذار باشد.

متخصصین کلینیک گفتار درمانی رسا، می تواند با مهارت های یادگیری و تمرینات لازم این اختلال را در بزرگسالان بهبود بخشد و به درمان آن ها کمک کند.

اختلال یادگیری در کودکان به چه صورت است؟

اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری در کودکان شامل طیف وسیعی از نابهنجاری ها می شود. این اختلال یادگیری در کودکان به این صورت است که او قوانین مهد کودک و مدرسه را درک نمی کند و از آن ها پیروی نمی کند. همچنین نمی تواند تعامل خوبی با دوستانش داشته باشد.

او قادر به بیان جملات و کلمات به درستی نیست و به آن ها پاسخ های نامربوط می دهد. همچنین در محاسبات ریاضی و خواندن و نوشتن به طور کلی ناتوان است و در آن ها با مشکل رو به رو می باشد. او همچنین در راه رفتن، دویدن و سایر عملکردهای حرکتی با مشکل مواجه است.

آن ها دارای هوش خوبی هستند ولی در دریافت، پردازش و ذخیره اطلاعات مشکل دارند. بهتر است برای درمان آن ها به کلینیک گفتار درمانی رسا مراجعه کنید تا تحت درمان بهترین متخصین قرار بگیرید.

درمان اختلالات یادگیری

زمانی که برای درمان اختلال یادگیری در کودکان و بزرگسالان، به کلینیک گفتار درمانی رسا مراجعه می کنید؛ پزشک طبق تشخیصات خود، روش های درمانی را توصیه می کند. این روش ها به صورت زیر است:

  • دریافت یک آموزگار برای یادگیری مهارت ها
  • استفاده از برنامه های آموزشی خاص
  • استفاده از تسهیلات لازم و متمایز با بقیه
  • استفاده از جلسات تراپی و یا کار درمانی که باعث بهبود مهارت های فرد می شود
  • دارو درمانی، برای بهبود مشکلات جانبی مانند افسردگی و اضطراب در افراد
  • طب های درمانی مکمل و جایگزین که شامل استفاده از ویتامین ها و رژیم غذایی می شود

پزشک با توجه به وضعیت فرد به درمان وی می پردازد. که روش های درمانی در بین افراد و کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

کلام آخر

با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی رسا با آدرس اینترنتی www.Rehabhouse.ir می توانید دوره تشخیص و درمانی عالی را با هدف بهبود کیفیت زندگی خود پشت سر بگذارید. کارشناسان این کلینیک به سوالات شما عزیزان در هر زمینه ای پاسخ خواهند داد.

نظرات