معرفی انواع یونولیت ساختمانی

0

یونولیت‌ها در چند دهه گذشته به یکی از اصلی‌ترین مواد صنعتی خصوصاً در صنعت ساختمان‌سازی و بسته‌بندی تبدیل شده و جایگزین بسیاری از مصالح سنتی ساختمانی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی شده‌اند. در حقیقت از زمانی که تولید انبوه این ماده شروع شده انقلاب بزرگی در صنایع مختلف رخ داده است و به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه و فشار، قابلیت بازیافت، حمل‌ونقل ساده و … به جایگاه و محبوبیت بالایی رسیده است. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای انواع یونولیت ساختمانی پرداخته خواهد شد.

 انواع یونولیت ساختمانی

یونولیت چیست؟

یونولیت در اصل به ماده‌ای گفته می‌شود که از نظر شیمیایی کاملاً خنثی بوده و هیچ واکنشی انجام نمی‌دهد و به شکل متخلخل و سفیدرنگ در دسترس است. این ماده از وزن بسیار کمی برخوردار است و از نوعی پلاستیک تهیه می‌شود که خود محصولی از استایرن مونومر است. یونولیت اولین بار به شکلی کاملاً تصادفی و اتفاقی در سال ۱۸۳۹ توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون کشف شد و در نهایت در سال ۱۸۵۹ توسط یک شرکت آلمانی به نام BASF به تولید انبوه و تجاری‌سازی رسید. این ماده در نقاط مختلف جهان با نام‌های مختلفی همچون پلاستوفوم، آکاسیف، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی  EPS(Expandable Polystyrene) شناخته می‌شود. امروزه انواع یونولیت‌ها به روش مشابهی تولید شده و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

مراحل تولید یونولیت‌ها

قبل از تقسیم‌بندی انواع یونولیت‌ها و بررسی کاربردهای آن می‌توان به صورت خلاصه مراحل تولید آنها را عنوان کرد. در حقیقت یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی که شامل پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی هستند تولید می‌شوند. در این پروسه ابتدا دانه‌های استایرن که شبیه به دانه‌های شکر هستند وارد دستگاهی اکسپندر شده و به وسیله قدرت بخار آب حجم آنها از ۲۰ تا ۵۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و به دانه‌های گرانول تبدیل می‌شود. بعد از تولید دانه‌های گرانول برای خنک و تثبیت شدن به سیلوهای ذخیره‌سازی انتقال داده می‌شوند. در مرحله بعدی گرانول‌ها برای مرحله قالب‌گیری وارد قالب‌های مخصوص شده و به شکل قالب بلوک مادر در می‌آیند.

در این مرحله نیز از قدرت بخار آب برای چسبیدن دانه‌های گرانول به هم استفاده می‌شود. در نهایت بلوک‌های یونولیت تولید شده و برای خنک شدن و تثبیت نهایی به انبارها منتقل می‌شوند. بعد از خنک شدن کامل بلوک‌های یونولیت توسط دستگاه‌های مخصوص CNC و المنت‌های برقی به انواع مختلف یونولیت تقسیم می‌شوند. البته باید توجه داشت که مرحله قالب‌گیری یونولیت‌های بسته‌بندی متفاوت است و ممکن است با توجه به نوع صنعت از قالب‌های مخصوصی استفاده شود.

کاربرد انواع یونولیت

انواع یونولیت‌ ساختمانی و کاربرد آنها

اگرچه امروزه یونولیت‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در اصل بیشترین و مهم‌ترین کاربرد آنها در صنعت ساختمان‌سازی است. به همین دلیل انواع یونولیت ساختمانی با کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف تولید می‌شوند. البته یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای دیگری همچون ابعاد و اندازه، دانسیته، نوع مواد اولیه و … نیز تقسیم‌بندی‌های متفاوتی داشته باشند. رایج‌ترین یونولیت‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌روند به شرح زیر هستند:

یونولیت‌های‌ فشرده

یونولیت‌های فشرده در اصل به نوعی از یونولیت‌ها گفته می‌شوند که از نظر فرآیند تولید با سایر یونولیت‌ها متفاوت هستند. این یونولیت‌ها تحت فشارهای بسیار تولید می‌شوند و به همین دلیل از دانسیته‎های بسیار بیشتر (بیشتر از ۴۰) برخوردارند و وزن بسیار بیشتری نیز دارند. افزایش دانسیته و وزن این یونولیت‌ها باعث می‌شود که کاربردهای متفاوت‌تری داشته باشند و مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار از خود نشان بدهند. این یونولیت‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، مجسمه‌سازی، ماکت‌سازی و … استفاده شوند اما در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای مختلفی دارند. مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • برای تولید مصالح ساختمانی مدرن و نوین مانند بلوک‌ها و آجرها استفاده می‌شوند.
  • در تولید درب و پنجره کاربردهای متعددی دارند.
  • برای عایق‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند و در صورت ترکیب با مواد مختلفی مانند پشم سنگ، فوم آکوستیک و … به یک عایق بی‌نظیر تبدیل خواهند شد.

ابعاد یونولیت ساختمانی

یونولیت‌ سقفی

یونولیت سقفی از جمله انواع یونولیت ساختمانی است که بیشترین استفاده را در این صنعت دارد. می‌توان گفت امروزه از این یونولیت‌ها در اکثر پروژه‌های ساختمان استفاده می‌شود. این نوع از یونولیت‌ها به سبب داشتن وزن کم، ابعاد و اندازه‌های بیشتری از مصالح سنتی، مقاومت بالا در برابر فشار و …، حمل‌ونقل و نصب آسان و … به افزایش سرعت ساخت‌وساز و ایمنی ساختمان کمک ویژه‌ای می‌کنند. این یونولیت‌ها از بلوک یونولیت مادر به دست می‌آیند و می‌توانند به صورت اندازه‌های سفارشی نیز تولید شوند.

این یونولیت‌ها دارای دانسیته بسیار کمتری نسبت به یونولیت فشرده هستند. همین امر باعث می‌شود که وزن آنها نیز بسیار کمتر باشد. بیش از ۹۰ درصد حجم این یونولیت‌ها از هوا ساخته شده و معمولاً وزن آنها ۷ تا ۸ کیلوگرم و دانسیته آنها ۱۲ است. مهم‌ترین کاربردهای این یونولیت‌ها تولید تیرچه بلوک‌های بتنی است و به عنوان عایق برودتی در سردخانه‌ها نیز به کار می‌رود. این یونولیت‌ها می‌توانند به عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا نیز کاربرد داشته باشند و جایگزین اصلی بلوک‌های سفالی به شمار می‌روند.

یونولیت‌های دیواری

یونولیت دیواری نیز از جمله انواع یونولیت‌ ساختمانی است که می‌تواند در اشکال مختلفی همچون یونولیت‌های دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزیینی، فوم دیوار پوش و یونولیت دیواری تری دی پانل تولید شوند و کاربردهای مختلفی داشته باشند. این یونولیت‌ها اگرچه در صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارند اما اصلی‌ترین کاربرد آنها در ساختمان‌سازی است. از جمله رایج‌ترین کاربردهای یونولیت دیواری می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • عایق‌کاری ساختمان از نظر رطوبت، حرارت، صوت و …
  • تزئین بخش‌های مختلف ساختمان و استفاده در دکوراسیون داخلی
  • تولید انواع دیوارهای پیش ساخته مانند دیوارهای تری دی پنل
  • استفاده به عنوان درزگیر و …

آشنایی با انواع یونولیت

ورق یونولیت

در حقیقت می‌توان گفت ورق یونولیت زیرمجموعه‌ای از یونولیت‌های دیواری است. چرا که از نظر ظاهر و ابعاد می‌تواند کاربردهایی مشابه به یونولیت‌های دیواری داشته باشد. ورق‌های یونولیت می‌توانند در ابعاد مختلف و ضخامت‌های گوناگون وجود داشته باشند. دانسیته این نوع از یونولیت‌ها می‌تواند از ۶ تا ۳۰ متفاوت باشد و در ضخامت‌های مختلفی تولید شود. ورق‌های یونولیت می‌توانند در ضخامت‌ها و دانسیته‌های مختلف برای تولید انواع درب و پنجره، دیوارهای پیش ساخته و … به کار بروند.

  • یونولیت‌ها برخلاف گذشته می‌توانند در برابر حریق و آتش‌سوزی نیز مقاومت مناسبی داشته باشند و در دو نوع مختلف یونولیت بسوز و کند سوز تولید می‌شوند.
  • دیوارهای تری دی پنل نیز امروزه به عنوان یکی از انواع یونولیت ساختمانی شناخته می‌شوند اما در اصل این دیوارها یک محصول جانبی یونولیتی به شمار می‌روند که ترکیبی از فولاد، یونولیت و بتن هستند.

قیمت یونولیت

همانطور که عنوان شد یونولیت‌ها عمری کمتر از چند دهه دارند و در همین مدت کوتاه به یکی از مواد اصلی صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع یونولیت فعالیت دارند و تنوع و تعدد این مواد در بازار بسیار زیاد است. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت یونولیت‌ها تأثیر داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع یونولیت و تعداد کاربردهای آن
  • شرکت‌ها و برند تولید کننده یونولیت
  • کیفیت پخت و نوع مواد اولیه
  • قیمت ارز و مواد اولیه
  • ابعاد و اندازه‌های یونولیت
  • میزان مقاومت یونولیت‌ها در برابر آب، حرارت و صوت و آتش
  • انواع ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و مشخصات یونولیت
  • میزان مقاومت در برابر جانداران، موریانه‌ها و حشرات
  • نوع استانداردهای تولید یونولیت.
  • میزان چگالی
  • مقدار و حجم یونولیت
  • هزینه‌های حمل‌ونقل و …

بهترین تولید کننده انواع یونولیت ساختمانی

همانطور که گفته شد امروزه شرکت‌های متعددی در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت دارند و محصولات متنوع و متعددی به بازار عرضه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که تنوع و تعدد محصولات چالش‌های زیادی برای افراد در انتخاب و خرید یونولیت ایجاد کند. شرکت مادفوم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید یونولیت در کشور شناخته می‌شود که انواع یونولیت‌ها را با به‌روزترین تجهیزات و مواد اولیه تولید کرده و با بالاترین کیفیت ممکن عرضه می‌کنند. محصولات مادفوم از تنوع بالایی برخوردارند و خریداران می‌توانند هر نوع محصولی را با مناسب‌ترین قیمت، بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری نمایند.

استفاده از یونولیت در ساختمان سازی

جمع‌بندی نهایی

یونولیت به عنوان یک ماده متخلخل، سبک‌وزن و خنثی امروزه جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی دارد و انواع یونولیت‌های ساختمانی با کاربردها و قابلیت‌های مختلف در دسترس هستند. وزن کم، قیمت مناسب، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، عایق صوت و حرارت و … از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع یونولیت‌ها هستند که باعث شده‌اند روزبه‌روز جایگاه ویژه‌تری در صنایع مختلف داشته باشند.

یونولیت‌های سقفی، یونولیت‌های فشرده و یونولیت‌های دیواری از جمله رایج‌ترین یونولیت‌های ساختمانی هستند که هر کدام به سبب ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد در بخش‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند.

نظرات