شش چالش ازدواج مجدد بعد از طلاق و راه حل آن

0

ازدواج کردن برای بار دوم شجاعت خاص خود را می‌طلبد، چون همیشه این احتمال وجود دارد که ازدواج دوم‌تان شبیه اولی از آب درآید.

ازدواج مجدد به این معنی نیست که دلزده نشده‌اید. احتمالاً هنوز ترس و شک در شما وجود دارد اما می‌خواهید به خاطر فردی که دوستش دارید، بر این احساسات منفی غلبه کنید. پس اکنون، شجاعانه و با امید و عزم راسخ، وارد ازدواج دوم شده‌اید.

چالش های ازدواج مجدد

قطعاً انتظار می‌رود این بار اوضاع نسبت به دفعه‌ی پیش بهتر پیش برود.

بعد از آن‌که نگاهی به الگوهای ناسالم در ازدواج قبلی خود بیاندازید، با آمادگی بیشتری وارد این ازدواج خواهید شد. بیاد داشته باشید گرفتن کمک از یک مشاور خانواده می تواند مسیر پیشروی شما را روشن تر نماید.

 

مطلب پیش رو به ۶ چالش یا مخاطره‌ی ازدواج مجدد و نحوه‌ی غلبه بر آن‌ها می‌پردازد.

 

۱. چالش رها کردن گذشته

راز ازدواج مجدد موفق در آن است که آیا ازدواج قبلی‌تان واقعاً و حقیقتاً برای شما تمام شده باشد یا خیر.

همگی از خطرات «روابط عاطفی انتقالی» آگاه هستیم، اما شاید از ازدواج آخرتان، چندین ماه یا سال گذشته باشد و خیال کنید درمانده و تنها مانده‌اید.

در واقع، اگر با آن‌چه قبلاً رخ داده کاملاً کنار نیامده‌ باشید، زمان به تنهایی کافی نیست تا بتوان گذشته را رها کرد. مثل این است که انبار هیجانی و عاطفی خود را با چیزهای سمی پر کنید و امیدوار باشید هیچ‌وقت بیرون نزند؛ اما معمولاً در بی‌موقع‌ترین و پراسترس‌ترین زمان ممکن، این اتفاق خواهد افتاد.

قبل از آن‌که بتوانید به مرحله‌ی پذیرش برسید، لازم است برای ضایعه‌ای که تجربه‌ کرده‌اید، چه مرگ همسر و چه نابودی ازدواج‌تان، سوگواری کنید.

در رها کردن گذشته، بخشش، بسیار سودمند است؛ خودتان، همسر سابق‌تان، و هر فرد دیگری را که در ماجرا دخیل بوده، ببخشید.

چنین کاری به این معنی نیست که آن‌چه رخ داده را توجیه یا تایید می‌کنید، بلکه یعنی تصمیم گرفته‌اید گذشته‌ی‌ خود را کنار بگذارید و دیگر اجازه ندهید شما را کنترل کند.

 

۲. چالش درس گرفتن

هیچ اشتباه یا تجربه‌ی بدی، بیهوده نیست اگر بتوانید از آن درس بگیرید. درواقع، آن‌چه از ازدواج اول خود آموخته‌اید می‌تواند از ارزشمندترین درس‌هایی باشد که باعث موفقیت یا شکست ازدواج مجدد شما شود.

پس لازم است نگاهی بیاندازید و ببینید بار اول، چه کارهایی جواب داده و چه کارهایی جواب نداده‌اند. با این نگرش می‌توانید تشخیص دهید چه چیزی باعث می‌شود ازدواج موفقی داشته باشید.

درباره‌ی نقشی که داشته‌اید، صادق باشید. هر داستانی دو طرف دارد. آیا رفتارهایی دارید که تحمل‌ آن‌ها سخت باشد؟ و چطور می‌خواهید این رفتارها یا عادات را تغییر دهید؟

آن‌چه را که درباره‌ی همسر سابق شما برایتان غیرقابل تحمل بوده، به وضوح مشخص کنید، و با فردی که همان خصیصه‌های اخلاقی را بروز می‌دهد، وارد رابطه نشوید.

 

۳. چالش فرزندان

بدون شک، وارد کردن فرزندان در یک ازدواج مجدد، از مشکلات رایج محسوب می‌شود. در شرایط مختلف مربوط به این چالش، یا یکی از طرفین، فرزندانی دارد در حالی‌که طرف دیگر، بدون فرزند است، یا هردو دارای فرزند هستید.

داستان هرچه باشد، لازم است با دقت زیاد تمامی جوانب را بسنجید. به خاطر داشته باشید که معمولاً مدتی طول می‌کشد تا کودکان، والدین جدید (یا پدر/مادرخوانده) را بپذیرند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند «اخت شدن» دو خانواده ممکن است پنج سال یا حتی بیشتر طول بکشد. آن همه برنامه‌ریزی را در نظر بگیرید که باید با زمان حق ملاقات پدر/مادر دیگر و قرار تعطیلات هماهنگ شود.

یکی از زمینه‌هایی که اغلب، اختلاف نظر زیادی ایجاد می‌کند، سبک‌های پرورش و نحوه‌ی تربیت فرزندان است.

اینجاست که شما و همسرتان، خصوصاً در غیاب پدر/مادر تنی، باید هم‌عقیده باشید.

شاید برخی افراد تصور کنند بزرگ کردن فرزندان در ازدواج مجدد، کار دشواری‌ست، اما اینطور نیست. مطمئناً می‌توانید شاهد آن باشید که کودکان، چه نعمتی هستند و خانواده‌‌‌ی خاص و ترکیبی خود را ایجاد کنید.

علاوه براین، اگر خیال ازدواج مجدد را در سر دارید و «مشکلاتی‌ که فرزند خوانده ها در ازدواج ایجاد می‌کنند»، یکی از دغدغه‌های بزرگ شماست، باید تمام جوانب را بسنجید، دلیل نگرانی‌ خود را با همسرتان درمیان بگذارید، و حتی برای مداخله‌ی رسمی، از یک خانواده‌ درمانگر کمک بخواهید.

 

۴. چالش همسران سابق

معمولاً در ازدواج‌های مجدد، با یکی از همسران سابق یا هردوی آن‌ها سروکار دارید، مگر آن‌که همسر خود را از دست داده باشید. هرچند بیشتر زوج‌های مطلقه می‌توانند برخورد محترمانه و مودبانه‌ای با یکدیگر داشته باشند، این حالت در مورد ازدواج مجدد بعد از طلاق، همیشه صدق نمی‌کند.

اگر از ازدواج قبلی، فرزندانی هم در کار باشند، یادتان باشد که همسر جدیدتان متعهد خواهد بود که برای ترتیب دادن حق ملاقات، برداشتن بچه‌ها و دیگر کارهای عملی با همسر سابق خود در تماس باشد.

این مطلب، ما را به چالش‌های اول و دوم – رها کردن گذشته و درس گرفتن – برمی‌گرداند.

اگر آن دو زمینه به خوبی حل و فصل شوند، پس باید بتوانید ازدواج دوم خود را بی‌دردسر پیش ببرید.

درغیر این صورت، مخصوصاً اگر مشکلاتی مثل بدرفتاری یا اعتیاد وجود داشته باشد، یا همسر سابق یکی از شما، فردی ملعبه‌گر یا دچار وسواس‌های بیمارگونه باشد، ممکن است با تمایلات وابستگی ناسالم مواجه شوید.

هر نوع دخالت بیش از حد از سمت همسر سابق، مشکلاتی را در ازدواج مجدد ایجاد خواهد کرد.

علاوه براین، مهم است که نسبت به وضعیت طلاق قبلی، صادق و شفاف بود، و چه فرزندانی در کار باشند یا نه، باید درخصوص میزان رابطه با همسر سابق، با همسر فعلی خود هم‌نظر باشید.

اگر بعد از طلاق، در شرف ازدواج مجدد هستید و با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنید، حتماً از یک مشاور خانواده یا زوج درمانگر کمک بخواهید.

گرفتن مشاوره آنلاین یا حضوری ( مشاور خانواده در ونکوور ) می تواند به شما کمک فراوانی نماید تا سنگ بنای غلط دیگری بنا نشود.

 

۵. چالش امور مالی

پول، پول، و پول! اصلاً نمی‌توانیم از دستش فرار کنیم … و واقعیتی واضح این است که امور مالی، یکی از بزرگ‌ترین کشمکش‌هایی‌ست که زوج‌ها، چه در ازدواج اول و چه در ازدواج مجدد، با آن دست به گریبان هستند.

در واقعیت امر، پول و اعتماد، ارتباط زیادی دارند.

وقتی زوجی با هم ازدواج می‌کنند، لازم است در مورد یک کاسه کردن درآمدشان یا جدا نگه داشتن حساب‌های خود تصمیم بگیرند.

بیشتر افراد در ورود به ازدواج مجدد، از قبل با پسرفت‌ها و ضررهای مالی سنگین حین طلاق مواجه شده‌اند. این امر باعث می‌شود نسبت به ازدواج اول خود، از نظر مالی آسیب‌پذیرتر باشند.

یکی از قواعد اصلی برای ازدواج مجدد موفق یا بهترین راه برای حل و فصل چالش مالی آن است که از ابتدای ازدواج بعد از طلاق، با یکدیگر، کاملاً صادق و شفاف باشید. لطفا شرایط خیانت همسر را فراهم نکنید.

 

۶. چالش تعهد

نگرش شما نسبت به طلاق ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه تحت تاثیر این واقعیت باشد که این ازدواج دوم شماست؛ یعنی قبلاً یک‌بار به ازدواج خود خاتمه داده‌اید، پس احتمال دارد این اتفاق دوباره برای شما رخ دهد.

هرچند هیچ‌کس با چنین تصوری وارد ازدواج مجدد نمی‌شود، اما همیشه این احتمال وجود دارد که اوضاع، بهم بریزد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند این «عادی‌سازی» طلاق می‌تواند یکی از دلایل اصلی شکست در ازدواج مجدد باشد.

به جای آن‌که سعی کنید سر دربیاورید که ازدواج‌های دوم چقدر دوام می‌آورند، راه غلبه بر این چالش آن است که نسبت به ازدواج دوم خود، کاملاً متعهد باشید.

شاید قبلاً یک‌بار طلاق را تجربه‌ کرده‌اید، اما می‌توانید انتخاب کنید که آن را به عنوان اولین و آخرین طلاق خود در نظر بگیرید. یادتان باشد ازدواج‌های مجدد موفق، استثنا نیستند.

شما در حال حاضر تا آخر عمر به همسر دوم خود متعهد هستید، و می‌توانید با جان و دل تلاش کنید و ازدواج خود را تا جای ممکن، به رابطه‌ای زیبا و خاص تبدیل کرده، و با حفظ جبهه‌ای متحد با همسرتان، مشکلات ازدواج مجدد خود را برطرف کنید.

نظرات