راهنمای خرید ساعت مچی

0

در هنگام انتخاب یک ساعت مچی مناسب به نکاتی باید توجه داشت که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

ساعت مچی

موتور کوارتز در مقابل مکانیکی

یکی از اولین مواردی که باید در هنگام خرید یک ساعت مچی با کیفیت به آن توجه کنید این است که آیا ساعت با موتور کوارتز می‌خواهید یا ساعت مکانیکی؟

ساعت‌های کوارتز معمولاً ارزان قیمت هستند، نگهداری از آن‌ها آسان است و دقت بالایی دارند (این ساعت‌ها معمولاً فقط به اندازه‌ی ±۱۵ ثانیه در ماه خطا دارند). ساعت‌های کوارتز با باتری کار می‌کنند و باتری لیتیومی آن‌ها تا سه سال دوام می‌آورد. برخی از این ساعت‌ها قابل شارژ هستند، این ساعت‌ها (مانند ساعت Eco-Drive سیتیزن) با انرژی خورشیدی یا (مانند ساعت هیبریدی Kinetic سیکو) با حرکت مچ دست و با کمک مکانیزم روتور شارژ می‌شوند.

ساعت مچی

ساعت‌های مکانیکی معمولاً در مقایسه با ساعت‌های کوارتز از قیمت بالاتری برخوردارند و اگرچه که به اندازه‌ی ساعت‌ها کوارتز دقیق نیستند اما اکثر ساعت‌های مکانیکی مدرن، دقت خوبی دارند (بهترین ساعت‌های مکانیکی که بعضی از آن‌ها رسماً به عنوان کرونومتر‌های معتبر شناخته شده‌اند، فقط ±۵ ثانیه در روز خطا دارند). نیروی این ساعت‌ها از یک شاه‌فنر (یا فنر کوکی) تأمین می‌شود، این فنر یا به صورت دستی کوک می‌شود (روش سنتی) یا اتوماتیک است (خود کوک شونده) و توسط روتوری که در ساعت به کار رفته کوک می‌شود، این روتور با حرکت مچ دست نوسان می‌کند و باعث کوک شدن شاه‌فنر می‌شود.‌

ساعت‌های مکانیکی برخلاف ساعت‌های کوارتز فقط تا چند روز می‌توانند انرژی را در خود نگه می‌دارند، بنابراین اگر ساعت خود را چند روز بدون استفاده رها کنید، بعداً مجبور می‌شوید که آن را مجدداً تنظیم و کوک کنید (دقیقاً به همین علت است که دستگاهی به نام کوک کننده برای ساعت‌های اتوماتیک طراحی شده است). یک ساعت اتوماتیک خوب می‌تواند به صورت دستی نیز کوک شود (البته برخی از مدل‌های ارزان‌تر چنین قابلیتی را ندارند، بنابراین حواستان به این نکته باشد). تعمیر و نگهداری ساعت‌های مکانیکی بسیار پر هزینه‌تر از تعمیرات ساعت‌های کوارتز است، اما با توجه به اینکه فاصله‌ی بین این سرویس‌ها در ساعت‌های مکانیکی بسیار طولانی است و خیلی دیر نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا می‌کنند، بنابرین این نکته آنقدرها هم بد نیست.

افراد ناب‌گرا (افرادی که فقط برای ساعت‌های اصل ارزش قائل می‌شوند) بر این عقیده‌اند که ساعت‌های مکانیکی تنها ساعت‌های حقیقی جهان هستند. اولین ساعت مچی‌های دنیا دارای موتور مکانیکی بودند و قطعاً داشتن یک ساعت مکانیکی، بسیار خاص و منحصر به فرد است. خلاصه همه باید از یک جایی شروع کنند و بسیاری از افرادی که طرفدار ساعت‌های مکانیکی هستند، ساعت‌های کوارتز را نیز در مجموعه‌ی خود قرار داده‌اند. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بگویید: «تلفن همراهم ساعت را به من نشان می‌دهد، بنابراین نیازی به ساعت مچی ندارم» و با همین استدلال هیچوقت از ساعت مچی استفاده نکنید.

قاب و پشت قاب ساعت

در هنگام انتخاب ساعت به قاب آن دقت کنید. شما باید عواملی مانند جنس قاب، شکل و اندازه‌ی آن را در نظر بگیرید.

اکثر ساعت‌ها گرد هستند، بنابراین مطمئناً با شکل آن مشکلی نخواهید داشت. قاب‌های ساعت در اشکال مربعی، مستطیلی و بشکه‌ای (قاب‌های مستطیلی که اضلاع آن به صورت منحنی هستند) نیز تولید می‌شوند. قطر قاب ساعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا اندازه‌ی مچ دست هرکسی با دیگران تفاوت دارد. بنابراین قبل از خرید ساعت حتماً آن را بر روی دست خود امتحان کنید. قاب ساعت‌های قدیمی خیلی کوچکتر از قاب ساعت‌هایی است که امروزه تولید می‌شوند. اندازه‌ی قاب ساعت نه تنها بر نمای کلی آن تأثیر می‌گذارد، بلکه حتی راحتی آن را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. اگر ساعتتان بیش از حد برای دست شما بزرگ باشد، کل مچ دستتان را در بر می‌گیرد و استفاده از آن را بسیار ناخوشایند خواهد بود. ضخامت ساعت نیز فاکتور مهمی است. ساعت‌های خیلی ضخیم می‌توانند شما را معذب کنند، بنابراین باز هم تأکید می‌کنیم که قبل از خرید ساعت حتماً آن را امتحان کنید.

ساعت مچی

جنس ساعت یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید ساعت حتماً باید به آن دقت کنید. استیل ضد زنگ، سرامیک، تیتانیوم، طلا و پلاتین از رایج‌ترین موادی هستند که در ساخت قاب ساعت به کار می‌روند. استیل ضد زنگ از نظر کیفیت، قیمت و ارزش، جزو رایج‌ترین و شاید بهترین فلزهایی است که در صنعت ساعت‌سازی به کار می‌رود. تیتانیوم و سرامیک بسیار سبک هستند، یکی از مزیت‌های سرامیک این است که در برابر خراش‌دیدگی بسیار مقاوم است.

تیتانیوم و استیل در برابر خراش‌دیدگی چندان مقاوم نیستند، اما هر دوی این فلزات با پوشش PVD یا DLC (به رنگ‌های سیاه یا خاکستری) می‌توانند ضد خش شوند. طلا (که بیشتر در رنگ‌های سفید، زرد و رزگلد وجود دارد) و پلاتین، درخشندگی بسیار زیادی دارند، اما از گرانترین موادی هستند که در ساخت بدنه‌ی ساعت به کار می‌روند و نیازی به گفتن نیست که طلا و پلاتین فلزات بسیار سنگینی هستند.

قاب پشتی ساعت‌های کوارتز همواره کاملاً بسته خواهد بود، زیرا هیچ دلیلی ندارد که بخواهیم حرکت موتور کوارتز را تماشا کنیم. اما از طرف دیگر، موتورهای مکانیکی طراحی بسیار زیبایی دارند بنابراین قاب پشتی بسیاری از ساعت‌های مکانیکی را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که حرکت موتور مکانیکی در داخل ساعت قابل مشاهده باشد.

برخی از برندها به منظور کاهش هزینه‌های خود، به جای استفاده از کریستال یاقوت کبود از کریستال معدنی استفاده می‌کنند. اما اکثر ساعت‌هایی که قاب پشتی شفافی دارند، از کریستال یاقوت کبود استفاده می‌کنند. قاب پشتی ساعت‌های غواصی، حرفه‌ای و ورزشی را به صورت کاملاً پوشیده (معمولاً از جنس استیل یا تیتانیوم) طراحی می‌کنند تا استحکام و خاصیت ضدآبی این ساعت‌ها را به حداکثر برسانند.

شیشه‌ی ساعت

پلکسی گلاس (اکریلیک)، کریستال معدنی و کریستال یاقوت کبود، سه نوع از رایج‌ترین شیشه‌های به کار رفته در ساعت‌ها هستند. شیشه‌های پلاستیکی بیشتر در ساعت‌های قدیمی و ساعت‌های ارزان‌قیمت یافت می‌شوند. کریستال معدنی معمولاً در ساعت‌های سطح پایین به کار می‌رود. کریستال یاقوت کبود کاملاً شفاف و ضدخش است و همین ویژگی آن را به بهترین و عالی‌ترین نوع کریستال تبدیل کرده است.

ساعت مچی

عملکرد و قابلیت اضافه

یک ساعت معمولی فقط دارای سه عقربه‌ی ساعت‌شمار، دقیقه‌شمار و ثانیه‌شمار است. برخی از عملکردهای معروف عبارتند از: منطقه‌ی زمانی دوگانه، ساعت جهانی، کرونوگراف، زنگ هشدار، انرژی باقی‌مانده و تاریخ. برخی از عملکردهای پیشرفته عبارتند از: توربیلون، کرونوگراف دو زمانه، کرونوگراف فلای‌بک، تقویم دائمی و مینوت ریپیتر یا تکرارگر دقیقه.

بند

بندهای ساعت بسیار متنوع هستند و گزینه‌های فراوانی برای هر کدام وجود دارد. بند چرم، پلاستیک، پارچه، و دستبندهای فلزی، نمونه‌هایی مختلفی از دسته‌های ساعت هستند. بهتر است که چند بند مختلف برای ساعت خود تهیه کنید تا بتوانید ساعتتان را با لباس‌های مختلف ست کنید.

نتیجه‌گیری

قیمت، برند، میراث، فروش مجدد، تخفیف، قابلیت اطمینان و دوام ساعت، از عوامل مهمی هستند که باید در هنگام خرید آن در نظر گرفته شوند. شما با مطالعه‌ی مقالات این وبلاگ و سایر نشریات ساعت و همچنین با تحقیق از فروشگاه‌های ساعت، می‌توانید بفهمید که کدام برندها بهترین میراث و قابلیت اطمینان را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

بسیاری از برندها هم اکنون ساعت‌های خود را مستقیماً به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند، امروزه خرید آنلاین بسیار ایمن‌تر از گذشته است، با این حال حواستان باشد که با چه کسی معامله می‌کنید. اشرافی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های اینترنتی ساعت مچیست که ساعت های متنوعی را عرضه می کند.

نظرات