چگونه کابینت های آشپزخانه را رنگ آمیزی کنیم؟

0

میخواهید کابینت های آشپزخانه تان رنگ تازه ای به خود بگیرد؟ به جای جایگزین کردنشان، راه حل ساده تر و کم هزینه تری وجود دارد؛ رنگ کردن آن ها. دستورالعمل های زیر مخصوص کابینت های چوبی یا ورقه ای است.اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر کابینت را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال کابینت ساز در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر کابینت ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

لوازم:

جاروبرقی

دریل

سطل

غلتک رنگ و کاور فوم

سینی رنگ و لاینر

مواد:

کاغذ سنباده

فیلر چوب

رنگ- کابینت های اصلی

رنگ-

پرایمر

رنگ مناسب را انتخاب کنید

بسته به کابینت خود رنگ مناسبی تهیه کنید: چوب، ورقه ای یا فلزی.

برچسب روی رنگ را بررسی کرده و دستورالعمل موجود در آن را مطالعه کنید.

کابینت های چوبی برای رنگ آمیزی ایده آل هستند، اما هر سطحی که توسط کاغذ سنباده، سنباده شود قابل رنگ آمیزی است.

کابینت های ورقه ای به پرایمر خاصی نیاز دارند. برای ارائه بهترین نتیجه، کابینت ورقه ای باید شرایط خوبی داشته باشد.

رنگی باکیفیت انتخاب کنید. رنگ های مخصوصی برای کابینت موجود هستند که روکشی صاف و عالی ارائه خواهند داد.

مطمئن شوید رنگتان از نوع اکریلیک باشد، نه وینیل. رنگ اکریلیک بر پایه لاتکس بادوام بوده و تمیز کردن آن آسان است.

در هنگام استفاده از رنگ های لاتکس همیشه از دستورالعمل مربوطه پیروی کنید.

روکش گلاس باعث می شود کابینت تان درخشنده شود، اما می تواند اشتباهات و خراش ها را نشان دهد. معمولا برای آشپزخانه، از روکش های نیمه گلاس یا لکه ای استفاده می شود. تمیز کردن برخی رنگ های صاف نیز می تواند سخت باشد. برای جزئیات بیشتر دستورالعمل آن را بررسی نمایید.

برای رنگ آمیزی کابینت آماده شوید

رنگ آمیزی کابینت تا چند روز طول می کشد، بنابراین طبق آن برنامه ریزی کنید. همیشه از لوازم محافظتی استفاده کرده و به عنوان تهویه، پنجره را باز کنید. همچنین برای آن که بهترین نتیجه را به دست آورید باید درب ها و کشوها را جدا کرده و در محلی دیگر مانند زیرزمین آن ها را رنگ آمیزی کنید. دقت کنید که در آن جا هم تهویه مناسبی وجود داشته باشد.

دستورالعمل ها

گام اول: شرایط کابینت را بررسی کنید

شرایط کابینت خود را مشخص کنید. سطحی که قبلا رنگ آمیزی شده اند اگر در شرایط خوبی قرار داشته باشند، می توانند مجددا رنگ آمیزی شوند. در غیر این صورت ابتدا باید رنگ قدیمی را حذف نمایید. محصولاتی وجود دارند که این فرآیند را راحت تر می نمایند. محصول را با قلم مو اعمال کرده و صبر کنید واکنش نشان دهد، سپس با استفاده از کاردک پلاستیکی آن را جدا کنید. وقتی خشک شد، باقی مانده رنگ قدیمی را با کاغذ سمباده از بین ببرید. برای جزئیات بیشتر درباره نحوه از بین بردن رنگ قدیمی، به ادامه بحث مراجعه نمایید.

رنگ آمیزی کابینت

همچنین، ممکن است در هنگام بررسی وضعیت درب های کابینت متوجه شوید یک یا چند تا از درب ها به تعویض نیاز دارند.

احتیاط

اگر کابینت هایتان قبلا رنگ آمیزی شده ان و خانه تان قبل از سال ۱۹۷۸ ساخته شده، ممکن است رنگ بر پایه سرب باشد. برای تشخیص این موضوع از کیت تشخیص استفاده کرده و یا با یک فرد متخصص تماس بگیرید. برای تمام محصولات از بین برنده رنگ، دستورالعمل موجود را مطالعه نمایید.

گام دوم: کابینت ها را خالی کرده و درب ها را جدا کنید

کابینت ها را خالی کنید. قرار است بعدا سنباده کنید که گرد و خاک زیادی به همراه خواهد داشت. درب ها، کشوها و پیچ و مهره ها را جدا کنید. در هنگام جدا کردن درب ها و کشوها، روی هر کدام برچسب بزنید تا بدانید جای اصلیشان کجاست. پیچ و مهره ها را در کیسه پلاستیکی یا یک فنجان قرار دهید.

گام سوم: چربی ها و روغن موجود روی کابینت را پاک کرده و صدمات را ترمیم کنید

تمام سطوح را با پاک کننده همه کاره تمیز کنید تا روغن و چربی ها از بین بروند. بخش های آسیب دیده را تعمیر کنید. می توانید سوراخ ها و حفره ها را با فیلر پر نمایید. برای این کار از چاقوی مخصوص استفاده کرده و طبق دستورالعمل پیش بروید.

اگر می خواهید از پیچ و مهره های قبلی استفاده کنید، حفره های مربوط به ان ها را پر نکنید. اگر در نظر دارید پیچ و مهره ها را تعویض کنید، ممکن است نیاز باشد برای پر کرده حفره ها از چوب استفاده کنید.

گام چهارم: مکان را آماده کرده و سنباده بزنید

پیشخوان ها، لوازم و دیگر بخش هایی که میخواهید از آن محافظت کنید را بپوشانید. می توانید لبه های کابینت را با چسب رنگ بپوشانید. همه بخش ها را با کاغذ سنباده دارای گرید متوسط سنباده کنید، این کار به رنگ کمک می کند بهتر روی سطح بنشیند. برای رسیدن به بخش های ظریف مانند درب ها و کشو ها، گوشه و چارچوب، کاغذ سنباده را تا بزنید.

بهتر است بدانید

رنگ ورقه ای به پرایمری خاص نیاز دارد. برخی پرایمرها نیازمند سنباده کردن هستند. مراقب باشید به صورت عمیق سنباده نزنید تا به ورقه آسیب نرسد. سنباده ای سبک برای این کار کافیست.

گام پنجم: سطح را جاروبرقی بکشید

تمام سطوح را با جاروبرقی تمیز کنید. همه چیز قبل از رنگ آمیزی باید خالی از گرد و خاک باشد.

کابینت ها را به پرایمر آغشته کنید

زدن پرایمر یکی از مهم ترین گام های فرایند رنگ آمیزی است. پرایمر باعث می شود رنگ به سطح گرفته و نقص ها را می پوشاند.

دستورالعمل ها

گام اول: چارچوب کابینت را رنگ آمیزی کنید

برای چارچوب کابینت، رنگ آمیزی از بخش درونی به بیرون شروع کنید. برای رسیدن به کناره ها از قلم مو استفاده کنید. باید رنگ را به صورت ضربه ای اعمال کنید و در پایان با پرایمر مرطوب آن را بپوشانید.

گام دوم: بخش های وسیع را رنگ آمیزی کنید

برای رنگ آمیزی بخش های صاف از یک غلتک کوچک یا بزرگ استفاده کنید. نیازی نیست پرایمر عالی به نظر برسد. هدف پرایمر این است که سطح را پوشش دهد تا زمینه ای مناسب برای رنگ آمیزی ایجاد شود. هر بار روی یک منطقه کار کنید.

رنگ آمیزی کابینت

گام سوم: پوشش مجدد

وقتی تمام سطح را پوشش دادید، غلتک خشک خود را برداشته و بار دیگر روی سطح بکشید تا هر گونه بخش غیر مسطح، هم سطح شود. این کار “پوشش مجدد” نام دارد.

گام چهارم: درب ها و کشوها را رنگ آمیزی کنید

درب ها و کشوها را رنگ آمیزی کنید. چسب ها را جدا کرده اما در جایی نزدیک قرار دهید. کار را از قسمت پشتی آغاز کرده و پوششی صاف و هم سطح ایجاد کنید. وقتی خشک شد، درب را بازگردانده و بخش جلویی را رنگ آمیزی نمایید. از بخش های ظریف شروع کنید و اطمینان حاصل کنید که پرایمر در گوشه ها جمع نمی شود. سپس با استفاده از غلتک فومی روی بخش بزرگتر کار کنید. برای بلند کردن درب ها و کشوها از سه پایه مخصوص استفاده کنید. این کار اجازه می دهد لبه ها را راحت تر رنگ آمیزی نمایید.

برای کشوها بهتر است تنها بخش جلویی کشو را رنگ آمیزی کنید. گاهی رنگ آمیزی گوشه ها و قسمت پایینی باعث می شود کشو داخل چارچوب گیر کند. طبق دستورالعمل اجازه دهید پرایمر خشک شود، که معمولا چند ساعتی طول می کشد.

بهتر است بدانید

برخی پرایمرها توصیه می کنند قبل از رنگ آمیزی سطح را سنباده کنید.

کابینت های آشپزخانه را رنگ آمیزی کنید

می توانید رنـگ آمیزی را با قلم و غلتک و یا اسپری انجام دهید. در ادامه نحوه رنگ آمیزی با قلم مو را آموزش خواهیم داد.

دستورالعمل ها

گام اول: چارچوب کابینت را رنـگ آمیزی کنید

از چارچوب کابینت کار را آغاز کنید، برای رنـگ آمیزی بخش های ظریف از قلم موی با کیفیت و برای رنگ آمیزی بخش های وسیع تر از غلتک استفاده کنید. تکنیک مورد نظر برای پرایمر نیز به همین گونه است تنها تفاوت موجود این است که پس از اعمال پرایمر باید یک بار با قلم موی خشک روی آن بکشید تا همسان شود. همچنین به یاد داشته باشید که پس از پایان کار “روکش مجدد” را اعمال کنید.

گام دوم: بخش پشتی و جلویی کابینت را رنـگ آمیزی کنید

برای درب ها و کشوهای کابینت بخش پشتی را رنگ آمیزی کرده، اجازه دهید خشک شوند و سپس بخش جلویی را رنـگ آمیزی نمایید. برای دانستن زمان دقیق خشک شدن رنـگ، از دستورالعمل پیروی کنید. عجله نکنید و اجازه دهید رنـگ به طور کامل خشک شود.

گام سوم: لایه دوم را اعمال کنید

پوشش دومی از رنـگ را اعمال کنید. این پوشش، آخرین پوشش خواهد بود. اجازه دهید رنـگ خشک شود. قبل از آن که رنـگ خشک شود چیزی را به حالت اول باز نگردانید.

بهتر است بدانید

برخی نقاش ها برای ایجاد حفاظت بیشتر یک لایه پلی اورتان نیز اضافه می کنند. بقیه معتقدند این کار ضروری نیست. اجازه دهید رنـگ باکیفیت تان به خوبی خشک شود تا دوام بیشتری داشته باشد.

رنگ آمیزی کابینت

پیچ و مهره ها را تازه کنید

اگر از پیچ و مهره های قدیمی خود استفاده می کنید، می توانید آن ها را تمیز کرده و رنگ آمیزی کنید تا ظاهری جدید داشته باشند. اگر پیچ و مهره هایتان به تمیزکاری نیاز دارند، دستورالعمل تمیزکاری آشپزخانه را دنبال کنید. اگر می خواهید پیچ و مهره خود را تعویض کنید راهنمای خرید پیچ و مهره را مطالعه نمایید.

بهتر است بدانید

بین اعمال روکش های رنـگ، پیچ و مهره ها را تمیز کنید تا در زمان خود صرفه جویی کنید.

دستورالعمل ها

گام اول: پیچ و مهره ها را بشویید

یا استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی پیچ و مهره ها را بشویید و سپس خشک کنید.

گام دوم: پیچ و مهره را سنباده کنید

پیچ و مهره ها را با استفاده از سنباده مناسب، به آرامی سنباده کنید.

گام سوم: پیچ و مهره را روی یک مقوا نصب کنید

دستگیره ها و دسته ها را روی یک مقوا نصب کنید تا صاف بوده و راحت تر بتوانید روی آن ها کار کنید.

گام چهارم: پیچ و مهره را با پرایمر اسپری کنید

به آرامی اسپری پرایمر مناسب پیچ و مهره را روی آن ها اعمال کرده و اجازه دهید خشک شوند. لایه ای نازک از رنگ روی آن بزنید، لایه مورد نظر باید نازک باشد تا در درز و شکاف ها انباشته نشود.

پایان کار: کابینت ها را دوباره سرهم بندی کنید

حال که کابینت هایتان رنـگ آمیزی شدند، لاینر قفسه به آن اضافه کنید. برخی لاینرها صرفا تزئینی بوده و به سطح می چسبند. برخی دیگر برای محافظت از سطح مورد استفاده قرار می گیرند.

دستورالعمل ها

گام اول: کابینت را سرهم بندی کنید

پیچ و مهره ها و دسته های کابینت را وصل کنید. برای آن که جای درست هر درب و کشو را بدانید، از برچسب های گفته شده کمک بگیرید.

گام دوم: چراغ مخفی زیر کابینت و دیگر لوازم تزئینی را نصب کنید

پس از آن که رنـگ آمیزی کابینت را به پایان رساندید، زمان خوبی است که چراغ مخفی زیر کابینت و حتی پس زمینه جدید برای سینک نیز نصب نمایید. برای این کار به راهنمای خرید ما مراجعه نمایید.

 

نظرات