نحوه رهایی از شر مگس سرکه

0

مگس های ریزی که روی پیشخوان آشپزخانه جمع می شوند خسته تان کرده اند؟ این مگس ها مگس سرکه نام دارند. آنها هم آزاردهنده بوده اند و هم به سلامت شما آسیب می زنند. اما برای رهایی از شر آنها روش های مختلف وجود دارند.

 مگس سرکه

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه سمپاشی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سمپاش در تهران باشید می‌توانید درخواست سمپاشی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

چرخه زندگی مگس های سرکه

هرکجا که زندگی می کنید  مگس های سرکه به سراغ تان می آیند و روی آشغال ها جمع می شوند. گرچه همیشه دیده می شوند اما اواخر تابستان و اوایل پاییز بیشتر دیده می شوند. چون به غذاهای رسیده و فاسد جذب می شوند.

میوه و سبزیجات مخصوصا موز، خربزه، گوجه فرنگی، کدو و سیب، این مگس ها را زیاد جذب می کنند. پیاز و سیب زمینی خراب هم این حشرات را جذب می کنند. یک مگس سرکه ماده بالغ روی سطح مرطوب و فاسد تا ۲،۰۰۰ تخم میگذارد که در عرض سی ساعت تخم ها باز شده و لاروها از غذای فاسد تغذیه می کنند. سپس در عرض دو روز بالغ شده و آماده جفتگیری می شوند. گرچه این تغییرات سریع است اما عمر مگس سرکه ۸ تا ۱۵ روز است.

 

خطرات مگس سرکه برای سلامت

تحقیقات نشان می دهد که مگس سرکه می تواند میکروب ها را از سطح آلوده به سطح تمیز منتقل کنند. باکتری هایی مانند سالمونلا، ای.کولی و لیستریا که مولد اغلب مسمومیت ها هستند، توسط این حشرات منتقل می شوند و خطرناک هستند.

مگس سرکه

نحوه رهایی از شر مگـس سرکه

در صورت وجود این حشرات استفاده از اسپری حشرات بالغ را از بین می برد اما لاروها را نه. به همین دلیل برای رهایی از شر این حشرات باید:

– مکان هایی که مگس های سرکه تخم می گذارند را پیدا کنید: لکه های روی پیشخوان، داخل کشو و کابینت، داخل و بیرون یخچال و زیر لوازم آشپزخانه را تمیز کنید. به جز غذاهای رسیده و سبزیجات، مگس های سرکه روی فرش و زیرانداز و حتی زیر ظروف خالی تخم گذاری می کنند.

– سیستم دفع زباله را تمیز کنید: توی آن آب جوش ریخته روی آن پلاستیک کشید و بگذارید یک شبانه روز بماند. در این صورت مگس سرکه از آن بیرون می آید و توی پلاستیک می ماند.

– تله بسازید و هرجا که مگس سرکه هست بگذارید:

– تله الکل: کف یک لیوان کمی الکل بریزید و روی آن پلاستیک بکشید. روی آن چند سوراخ ایجاد کنید تا مگس ها توی شیشه رفته و به تله بیفتند.

– تله غذای فاسد: همان مراحل بالا را دنبال کرده و به جای الکل میوه فاسد بگذارید.

– تله سرکه سیب: همان مراحل بالا را دنبال کرده و به جای الکل سرکه سیب بگذارید.

– تله سرکه سیب و مایع ظرفشویی: مواد را توی یک ظرف مخلوط کنید. سرکه مگس ها را جذب می کند و مایع ظرفشویی آنها را از بین می برد.

– تله مخمر: مراحل بالا را دنبال کرده اما به جای سرکه مخمر خشک و یک قاشق چایخوری شکر را مخلوط کنید.

– با احتیاط از حشره کش استفاده کنید: اگر می خواهید از اسپری حشره کش استفاده کنید یادتان باشد حشره کش حاوی مواد شیمیایی است. با دقت برچسب را خوانده و دستورالعمل را دنبال کنید. آن را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مگس سرکه

پیشگیری از مگـس سرکه

بهتر است با این کارها از ورود مگس سرکه به خانه پیشگیری کنید:

– مواد غذایی را تمام کنید: گوجه فرنگی یا توت خراب شده می تواند هزاران مگس سرکه را به خود جذب کند. میوه های رسیده را تا زمان خوردن توی یخچال بگذارید. باقیمانده را بسته بندی کرده یا دور بیندازید.

– مواد غذایی را بشویید: با رسیدن به خانه مواد غذایی را شسته (تا تخم یا لارو روی آن پاک شود) و در یخچال بگذارید.

– هر روز سطل زباله را خالی کنید.

– همه لکه ها را به سرعت تمیز کنید (مخصوصا الکل و مگس سرکه).

– همه چیز را آبکشی کنید: تمام شیشه ها و بطری ها را پس از خالی شدن بشویید.

– به در و پنجره توری بزنید: توری های بسته خریداری کنید تا مگس های ریز را هم دور کند.

– چراغ بالای در و پنجره را خاموش کنید: چون چراغ ها مگس سرکه را جذب می کنند.

– تمام ظروف را بپوشانید: اگر مواد غذایی را توی شیشه و ظروف می گذارید حتما درب آن را ببندید. در غیر این صورت مگس توی آن تخم می گذارد.

نظرات