چه نوشیدنی برای گرمازدگی مفید است؟

0

چه نوشیدنی برای گرمازدگی مفید است؟

در ادامه چند نمونه نوشیدنی خانگی و طبیعی برای پیشگیری و درمان گرمازدگی به مناسبت ورود به فصل تابستان و گرم شدن هوا به شما همراهان پیشنهاد میکنیم که بسیار موثر و مفید است و تاثیر اعجاب آوری در بهبود حال بیمار و فرد گرمازده دارد.

نوشیدنی برای گرمازدگی | انواع بهترین نوشیدنی خانگی برای گرمازدگی و رفع تشنگی

انواع نوشیدنی تابستانی برای گرمازدگی

با طرز تهیه انواع نوشیدنی و شربت های خانگی و انواع موهیتو برای رفع تشنگی و خلاص شدن از گرمازدگی با ما در مجله حرف تازه همراه باشید
در این بخش با طرز تهیه انواع نوشیدنی و موهیتو و شربت های خانگی چون شربت زرشک
شربت سکنجبین، شربت آب طالبی، شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت به لیمو ، دوغ، شربت نعناع، عناب و شکر، شربت زرشک را به شما توضیح میدهیم

انواع بهترین نوشیدنی خانگی برای گرمازدگی

زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، یک نوشیدنی مناسب است

نکته مهم :مصرف مقدار زیاد زرشک ریشه، ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست چون رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.
همچنین مصرف زیاد زرشک زیاده روی نکنید، زیرا سبب ناراحتی معده و روده‌ها شده و در جذب ویتامین‌های گروه B در بدن دچار اختلال میکند
میتوانید از زرشک در تهیه شربت خوشمزه استفاده کنید و نوش جان کنید

شربت سکنجبین مفید برای گرمازدگی

شربت سکنجبین باعث بهبود حال فرد گرمازده میشود و سموم بدن را به همراه ادرار یا عرق بیرون می‌آورد. سکنجبین برای افرادی با مزاج گرم و در فصل تابستان مناسب است.خوردن سکنجبین با کاهو برای کاهش حرارت و ایجاد آرامش توصیه می‌شود.

طرز تهیه شربت سکنجبین

مواد لازم:

  • نصف پیمانه سرکه
    دو پیمانه شکر (می‌توان از عسل به جای شکر استفاده کرد)
    دولیوان آب
    چند برگ نعنای تازه (در تهیه شربت سکنجبین می‌توان عرق نعناع یا چند برگ نعناع نیز استفاده کرد)
    یخ به مقدار دلخواه

دستور تهیه:

ابتدا آب و شکر را در ظرفی می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم. پس از جوش آمدن، سرکه و نعناع را به آن اضافه می‌کنیم و روی حرارت هم میزیم تا به قوام برسد. زمانی که به قوام دلخواه برسد از روی حرارت برمی‌داریم تا خنک شود. سپس با آب و یخ نوش جان کنید.

شربت سکنجبین نوشیدنی برای گرمازدگی

شربت آب طالبی

آب طالبی یکی از نوشیدنی های خنک و مناسب در فصل تابستان که برای برطرف کردن گرمازدگی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات قلبی و عروقی، جلوگیری از سرطان، درمان بی‌خوابی، درمان مشکلات قاعدگی، درمان دندان درد، درمان آرتروز و .. مفید است
مصرف یک لیوان آب طالبی در روز، ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد

آب برای درمان گرمازدگی

شربت خاکشیر نوشیدنی برای گرمازدگی

خاکشیر بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی است. شربت خاکشیر را با آبلیمو و گلاب درست می کنند. می توانید یک پارچ بزرگ را تا نیمه از آب پر کنید و چند قاشق آبلیمو به همراه مقداری خاکشیر و چند قطره گلاب به آن اضافه کنید. از خواص خاکشیر به جز خاصیت گرما زدایی و خنک کنندگی می توان به تب بر و درمان کهیر و التهابات پوستی نیز اشاره کرد.

خاکشیر نوشیدنی تابستانی خنک

شربت تخم شربتی نوشیدنی برای گرمازدگی

تخم شربت دانه ی گیاه ریحان است که برای رفع تشنگی مورد استفاده قرار می گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار مصرف می شود و همچنین گزینه خوبی برای رفع گرمازدگی در تابستان است.

تخم شربتی شربت سکنجبین نوشیدنی برای گرمازدگی

درمان گرمازدگی با شربت به لیمو

در طب سنتی به لیمو عرق‌زا است و باعث تعریق و کاهش درجه‌ی تب می شود.این گیاه به عنوان آرام‌ بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده‌ سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه شربت به لیمو

  • به ۲ عدد
    آب ۲ لیوان
    شکر نصف لیوان
    برگ به لیمو ۱ عدد
    آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

برای تهیه شربت به لیمو ابتدا به ها را پوست می گیریم و از وسط نصف می کنیم و هسته های آن را بیرون می آوریم و کنار می گذاریم و در آبمیوه گیری آب آن ها را می گیریم و یا اگر تمایل دارید خرده های به در شربت دیده شود نیز می توانید آن ها را رنده کنید و کنار بگذارید.

سپس در یک قابلمه ۲ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت می گذاریم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا سریع تر در آب حل شود و بعد اجازه می دهیم تا شربت جوش بخورد و حرارت را کم می کنیم و آب به را به آن اضافه می کنیم
با قاشق هم می زنیم و صبر می کنیم تا شربت کمی قوام بگیرد. آن وقت آب لیمو ترش و برگ به لیمو را به آن می افزاییم تا شربت خوشبو و خوش طعم تری داشته باشیم. پس از گذشت ۵ دقیقه قابلمه شربت را از روی حرارت بر می داریم

و اجازه می دهیم کمی خنک شود و بعد در ظرف مورد نظر شربت را می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم و هر زمان که خواستید استفاده کنید کمی از شربت را در لیوان می ریزید و روی آن آب خنک می گیرید و چند تکه یخ و با قاشق هم می زنید و نوش جان می کنید.

به لیمو شربت سکنجبین نوشیدنی برای گرمازدگی

دوغ برای درمان گرمازدگی

دوغ یكی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران است كه به دلیل طبع سرد، علائم گرمازدگی، خستگی و عطش را از بین می برد و مانند ماست، میكروارگانیسم‌های زنده و مفیدی دارد كه از رشد و تكثیر بسیاری از باكتری‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌كند

شربت نعناع نوشیدنی برای گرمازدگی

یک فنجان نعنا را با مقداری شربت آب قند رقیق کنید و پس از یک ساعت شربت را صاف و خنک کنید و در نهایت نوش جان کنید.

شربت عناب و شکر

برای درمان گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که با مقداری شکر میل می‌شود. برای رفع و درمان گرمازدگی بهتر است عناب را در آب بجوشانید و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید.

نوشیدن ماءالشعیر طبی

مالشعیر طبی و خنک برای درمان گرمازدگی و رفع تسشنگی و بهلود حال فرد گرمازده بسیار مفید است

موهیتو هندوانه

خوردن میوه‌های خنک مانند هندوانه و میوه‌های قرمز رنگ در این فصل از سال به‌شدت توصیه می‌شود که مبتوانید آب هندوانه را به روش موهیتو و یا مخلوط کن بریزید و درست کنید.درباره خواص هندوانه اینجا بخوانید

موهیتو و آب هندوانه برای رفع تشنگی

شربت آبلیمو عسل نوشیدنی برای گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی پیشنهاد می‌کنم افراد همواره یک بطری کوچک شربت آبلیمو عسل خنک همراه خود داشته باشند تا در مواقع احساس گرما از آن استفاده کنند.

شربت گلاب

برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج نکنند

نکات مهم هنگام گرمازده شدن:

هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.
با مالیدن حوله خنک به بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید.
میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.
از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.
با چکاندن چند قطره آب‌لیمو در آب آشامیدنی و افزودن مقدار کمی نمک، ترکیب مناسبی به دست می‌آید که می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی کند.

نظرات