صاحب خانه باشید، خیلی از مشکلات حل می شود

0

آشنایی با وام بانکی

به پول و یا هر نوع دارایی که از طرف وام دهنده به وام گیرنده داده می شود، و کسی که پول را دریافت کرده است طبق قراردادی متعهد می شود اصل وام دریافتی را به همراه مقداری بهره به وام دهنده تحویل دهد، وام بانکی می گویند. سخت گیری هایی که بانک ها برای بازپرداخت وام دارند، فقط برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد.

وجهی که از بانک دریافت می کنیم حکم امانت دارد، برای همین شرایطی از سوی وام دهنده برای متقاضی اعمال می شود. در بانکداری اسلامی به وام بانکی، وام قرض الحسنه هم گفته می شود و اگر درصدی هنگام بازپرداخت از ما گرفته می شود فقط به عنوان کارمزد بانکی می باشد.

تسهیلات، مفهومش فراتر از وام بانکی است و نمی توان گفت که هر تسهیلاتی که می گیریم یک نوع وام می باشد. وقتی بانک ها نقدینگی های جامعه را بصورت هدفمند مصرف کنند، اعطای تسهیلات گفته می شود.

در وام بانکی، مشارکت سود وجود ندارد اما در تسهیلات، بانک پس از تامین سرمایه مورد نیاز یک فعالیت در سود آن نیز مشارکت می کند. پس بطور کلی پولی که برای کمک به صنعت های راکد داده می شود، تسهیلات و وجوه پرداخت شده توسط بانک برای تغییر در زندگی و شغل را وام می گویند. مثل: وام مسکن، ازدواج، خرید کالا و … .

وام مسکن

همانطور که گفته شد زوج ها، صاحبان مشاغل، کارآفرینان و کسانی که به دنبال خانه هستند و می خواهند پیشرفتی در خانواده و یا کشور خود داشته باشند، وام بانکی را به عنوان یک وجه کمکی استفاده می کنند. مخصوصا به افرادی که برای خرید خانه به پول زیادی نیاز دارند، وام مسکن داده می شود و همین امر باعث تشویق افراد می شود تا برای هر فعالیتی از بانک، اقدام به گرفتن وام کنند.

ما مجبور به گرفتن وام از بانک ها نمی باشیم. قبل از گرفتن وام توجه داشته باشید با چه هدف مشخصی،  با چه برنامه و دلایلی اقدام به گرفتن وام بانکی می کنید.  وسوسه شدن برای گرفتن وامی بی هدف، باعث می شود که هنگام بازپرداخت اقساط ماهانه دچار مشکل شوید.

گرفتن وجه زیادی از طرف بانک برای توسعه شغلتان فکر بسیار خوبی است. اما توجه کنید که برای کالا های مصرفی گرفتن وام بانکی فکر مناسبی نیست. با توجه به تورم و اینکه هر ماه باید بخشی از درآمد خود را قسط بپردازید، فکری درست و عاقلانه برای گرفتن وام داشته باشید. قبل از گرفتن این وجه هنگفت از متصدی بانک خود و یا تماس با مرکز ارتباطات بانک، از شرایط وام دریافتی اطمینان حاصل کنید که می توانید از پس بازپرداخت آن  در هر ماه بر بیایید یا نه.

 وام مسکن جوانان

مسئله ای که در سال های اخیر جوانان و زوج ها به آن توجه کرده اند، خرید خانه است. مسکن یکی از سرمایه گذاری های پرسود به حساب می آید و اتفاقی نیست که هر روز برای کسی بیفتد. علت اصلی آن قیمت بالای آن می باشد. با توجه به کم بودن درآمد افراد جامعه مخصوصا جوانان آن ها را به فکر گرفتن وام مسکن انداخته است. هر وامی عددی مشخص در اختیار متقاضی می گذارد، وام مسکن هم با توجه تسهیلات و شرایط خود، مبلغ متفاوتی را برای متقاضیان دارد.

جوانان با باز کردن حسابی به نام حساب پس انداز مسکن جوانان، با برخورداری از این تسهیلات و پرداخت قسط های آن در هر ماه، صاحب خانه شوند. توجه شود که فقط خانه اولی ها از این وام بهره مند می شوند و چه مجرد باشند و چه متاهل، اگر درآمد مستقل دارند شرایط لازم گرفتن وام را دارند. اگر شما قبلا از سایر بانک ها تسهیلاتی برای خرید، تعمیر و احداث ساختمان گرفته باشید، مشمول وام مسکن جوانان نمی شوید. بازپرداخت این وام حداکثر ۲۰ سال و نرخ سود تسهیلات ۹ درصد در نظر گرفته شده است.

درست است که قبل از درخواست وام میزان توانایی خود را در پرداخت اقساط سنجش کرده اید اما با این حال گردش حساب بانکی، حکم استخدام و فیش حقوقی شما باید به تایید بانک برسد.

علاوه بر اینکه ملک خریداری شده و ساختمان در حال ساخت شما باید در رهن بانک قرار بگیرد، ضروری است تا یک ضامن معتبر به همراه فیش حقوقی به بانک معرفی کنید.

وام مسکن

درباره وام بانک رسالت

بانک های زیادی در کشور وجود دارد که به مردم تسهیلاتی را ارائه می دهند. یکی از این بانک ها، بانک رسالت می باشد. وام بانک رسالت، وامی بدون بهره می باشد که تنها برای کارمزد، ۲ درصد پرداخت می شود. با توجه به زمان سپرده گذاری شما در اقساط دلخواه قابل بازپرداخت می باشد. مدارک لازم برای گرفتن وام اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی می باشد اما مدارک شغلی، گردش حساب و میزان درآمد، جواز کسب و حکم کارگزینی شما نیز حائز اهمیت می باشد.

شما می توانید به صورت غیرحضوری با مراجعه به سایت بانک رسالت، افتتاح حساب کنید و برای وام بانک رسالت اقدام کنید. پس از ثبت نام، مامور بانک با شما تماس می گیرد و باید در بانک حضور پیدا کنید تا همراه با تطبیق مدارکتان، احراز هویت هم انجام شود. برای درخواست وام بانک رسالت باید میزان اعتبار خود را در سامانه اعتبارسنجی مرآت بسنجید.

نداشتن چک برگشتی و وام تسویه نشده جز شروط دریافت وام بانک رسالت می باشد. اگر سپرده شما شرایط دریافت وام را نداشته باشد، می توانید امتیاز آن را به وابستگان درجه اول در همان شعبه بدهید.

حتما باید سپرده به مدت حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه بلوکه شود. زمان بازپرداخت آن تا ۵ سال است و اگر مدت زمان خواب سپرده افزایش یابد، دو ماه به بازپرداخت اقساط افزوده می شود. سقف وام بانک رسالت ۳۰ میلیون تومان می باشد که ۲ درصد به عنوان کارمزد است. به ۲۰ درصد میانگین مبلغ سپرده، هر ماه امتیاز وام داده می شود.  به ازای هر ۱۰ میلیون تومان به یک ضامن نیاز است. ضامن می تواند کارمند رسمی یا شغل آزاد با جواز کسب، همراه با دسته چک باشد.

نظرات