دستگاه جوجه کشی چیست و چه کاربردی دارد؟

0

این دستگاه یک وسیله ی بسیار ساده و کاربردی است.درواقع دستگاه جوجه کشی چهار عامل اصلی را فراهم میکندکه این عوامل: تولید حرارت و گرما، تولید رطوبت، تهویه مناسب و چرخاندن تخم نطفه دار پرندگان است. این موضوع را در نظر داشته باشید که مدت زمان جوجه کشی با استفاده از ماشین جوجه کشی با حالت طبیعی جوجه کشی تفاوتی ندارد.

دستگاه جوجه کشی

در ادامه چهار عامل ذکرشده را بهصورت کامل شرح میدهیم:

حرارت دستگاه جوجه کشی

یکی از مهمترین عوامل موثر در میزان رشد جنین، حرارت است. بهترین درجه برای جوجه آوری خوب ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد هست. باکم یا زیادتر شدن این درجه، میزان رشد جنین نیز تغییر میکند؛ البته در دستگاههای جوجه‌کشی که طی چند مرحله تخم های نطفه دار چیده میشوند؛ تغییرات عمده ای در درجه حرارت دستگاهها ایجاد میشود که همین موضوع باعث افزایش یا کاهش مدت زمان رشد جنین خواهد شد.

 

رطوبت در دستگاه جوجه کشی

در طول مدت زمانی که تخم نطفه دار درون دستگاه قرار دارند، آب تخمها از طریق پوسته تبخیر میشوند که در بهترین شرایط تخم نطفه دار تا زمانی که به جوجه تبدیل شود ۱۱ الی ۱۳ درصد از وزن خود را از دست میدهد. همین موضوع میتواند کیفیت جوجه ها را از بین ببرد به همین خاطر در دستگاههای جوجه کـشی به‌ صورت خودکار رطوبت خوبی فراهم میشود تا کیفیت تخمها حفظ گردد.

دستگاه جوجه کشی

تهویه در دستگاه جـوجه کشی

کار اصلی تهویه در دستگاه های جوجه کـشی ایجاد تعادل و حفظ میزان گازکربنیک است. گاز کربنیک نباید بیشتر از ۰٫۴ مقدار درون دستگاه قرار داشته باشد، تهویه دستگاه به صورت مداوم میزان این گاز را بررسی میکند و آن را در حالت مناسب نگه میدارد.

چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کـشی

در مدت زمانی که تخمهای نطفه دار پرندگان درون دستگاه قرار دارند باید بهصورت مداوم چرخانده شوند که این عمل باعث جلوگیری از چسبیدن جنین به غشاء پوسته میشود، انجام این کار در هفته های اول بسیار مهم است.

دستگاه جوجه کـشی خانگی

همانطور که در قسمت قبل گفته شده، دستگاه جوجه کشـی عواملی را فراهم میکند تا در یک مدت زمان مشخصی تخم نطفه دار به جوجه تبدیل شود. این عوامل باید به میزان کافی درون دستگاهها وجود داشته باشد تا جنین به‌خوبی رشد کند و درنهایت جوجه آوری خوبی انجام شود. دستگاه جوجه کشی خانگی هم تمامی شرایط را برای رشد جنین فراهم میکند و تفاوتی با دستگاههای صنعی بزرگ ندارد.

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کـشی خانگی را میتوان هم از بازار خریداری کرد و هم میتوان آن را در خانه ساخت، درواقع ساختن این دستگاه نمی تواند کار دشواری باشد؛ در ادامه به مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی اشاره میکنیم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که دستگاه جوجه کشی خانگی که در بازارها موجود هستند از دستگاههای خانگی حرفه‌ای‌تر است و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.

قیمت دستگاه جوجه کشی

قیمت دستگاه های جوجه کشی صنعتی حدودا از ۹ میلیون تومان شروع میشود و قیمت دستگاههای جوجه‌کشی خانگی از ۱٫۵ میلیون تومان شروع میشود. البته این قیمت ها حدودی بوده و برای انتخاب یک دستگاه باید تعداد تخم نطفه دار برای پرورش مشخص باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد میکنیم به مقاله قیمت انواع دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید.

 

ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

در مرحله ی اول یک جعبه به اندازه ۰٫۸ متر به صورت افقی و عمودی پیدا کنید. سپس در یک طرف آن یک دایره با قطر ۲ سانتی متر ایجاد کنید؛ یک لامپ با همان اندازه ی دایره ایجاد شده فراهم کنید و آن را داخل جعبه قرار دهید.

در مرحله ی دوم یک کاسه کوچک را داخل جعبه بگذارید و درون آن را با آب پرکنید، حالا یک قسمتی را برای قرار دادن تخمهای نطفه دار بر روی آنها فراهم کنید و داخل جعبه، نزدیکی لامپ بگذارید؛ تقریبا کار به اتمام رسید اما این نکته را در نظر داشته باشید که حداقل در طی یک روز باید ۶ بار جعبه را بچرخانید تا عمل چرخ تخم ها به خوبی انجام شود.

همیشه میزان رطوبت و دمای داخل جعبه را کنترل کنید برای بررسی دما می توانید در داخل جعبه یک دماسنج قرار دهید تا بتوانید میزان دما را مدیریت کنید.

دستگاه جوجه کشی

نتیجه گیری: در این مقاله به دستگاههای جوجه کـشی اشاره کردیم و از نحوهی عملکرد آنها مطلع شدیم. باید این موضوع را در نظر داشت که هدف از دستگاه جوجه کـشی چیست؟ چه مقدار تخم نطفه دار برای تبدیل شدن به جنین باید در داخل آن قرار بگیرید؟ زمانی که پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم می توانیم دستگاه جوجه کـشی مناسبی را تهیه کنیم.

در این مقاله روش ساخت دستگاه جوجه کـشی در خانه بیان شد اما به این نکته توجه کنید که این دستگاه نمی تواند به‌اندازه دستگاههای موجود در بازار قدرت داشته باشد پس لطفا در مرحله ی اول نیازتان را بسنجید و سپس اقدام به تهیه یا ساخت دستگاه جوجه کـشی کنید.

 

نظرات