طرز تهیه شامی ترش گیلانی (خورش تورشه شامی)

0

طرز تهیه شامی ترش گیلانی (خورش تورشه شامی)

شامی ترش : ترشه شامی، غذای گیلانی بسیار آسان پخت و خوشمزه‌ ای است که با طعمی ملس و بسیار خاص برای تمامی سلیقه و ذائقه‎ ها مناسب و لذیذ خواهد بود.

شامی ترش

بیشترین تنوع غذایی در ایران را می‌توان در استان گیلان مشاهده کرد. شاید عجیب باشد که ۱۷۰ نوع غذای محلی در این استان پخته می‌شود که به تنهایی می‌تواند یک کتاب آشپزی کامل باشد. میرزاقاسمی، ترش تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه، گل در چمن و کال کباب از جمله این غذاها هستند. تنوع گسترده گیاهی و جانوری این منطقه را شاید بتوان دلیل اصلی این تنوع غذایی دانست.

از میان این همه طعم فراوان و خوشمزه آدم می‌ماند کدام را انتخاب کند. دست از فکر کردن بردارید و یکی را انتخاب کنید. نگران نباشید زمان کافی برای پخت این همه غذای متنوع دارید. امروز به سراغ ترشه شامی می‌رویم.

مواد لازم شامی ترش :

گوشت چرخ کرده ٤٠٠ گرم
پیاز درشت ١ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سياه، زرد چوبه، نمک به میزان لازم
آرد نخود چی ٢ قاشق غذاخوری
گشنیز، جعفری هرکدام یک قاشق سوپ خوری
نعناع خشک به مقدار لازم
آب ١ لیوان
آبغوره يا آب نارنج ١/٢ ليوان(با آب نارنج خوشمزه تره)

 

طرز تهیه تورشه شامی :

پیازو رنده کنين و آب اضافیش رو بگيرين، بعد گوشت چرخ کرده، سبزیجات خرد شده، آرد، نعناع خشک، نمک و فلفلو با پیاز کاملا مخلوط کنین و ورز بدين.

موادو به اندازه گودی کف دست به صورت گرد پهن کنین. توی تابه كمی روغن بريزين و وقتي گرم شد شامی ها رو سرخ کنین.

بعد از اينكه شامی ها سرخ شدن از تابه خارج کنين و ۲ عدد گوجه فرنگی نگينی رو سرخ کنین، سرخ كه شدن گوجه ها رو هم خارج کنین و بعد رب، زردچوبه و مقدار کمی نمک و روغن رو تو تابه تف بدين و بهش آب اضافه كنين.

وقتی به جوش اومد شامی ها رو اضافه كنين و با حرارت کم ۳۰ دقیقه زمان بدين تا شامی ها مغز پخت بشن و اواخر پخت آب نارنج اضافه كنين بعد گوجه های سرخ شده رو اضافه كنين و ده دقيقه زمان بدين تا شامی ها آماده سرو بشن.

پ.ن: كاسه سمت راست ترشی گوجه سياهه.

نظرات