طرز تهیه باقلوای بادام خوشمزه و مقوی در خانه

0

طرز تهیه باقلوای بادام خوشمزه و مقوی در خانه

باقلوای بادام : این باقلوای خوشمزه و مقوی را میتوانید برای ایام عید نوروز یا ماه مبارک رمضان در منزل آماده کنید و کنار چای برای مهمانان خود سرو کنید.

باقلوای بادام

 

مواد لازم خمير باقلوا: زرده تخم مرغ دو عدد، آرد دو پيمانه، كره صد و پنجاه گرم، شير يك دوم پيمانه، پودر پسته به ميزان لازم.

مواد ميانى: بادام ششصد گرم، پودر قند يك پيمانه، هل آسياب شده يك قاشق غذاخوری.

مواد شهد: شكر يك و يك سوم پيمانه، تركيب گلاب و آب به ميزان يكسان يك و يك سوم پيمانه.

 

طرز تهیه باقلوا بادام :

بادام را یک دقيقه در آبجوش جوشانده ، سپس آبكش كرده و در آبسرد مى ريزيم. پوست بادامها را مى گيريم. بادامها را روى يك پارچه پهن مى كنيم تا كاملاً خشك شوند، سپس همراه با پودر قند آسياب كرده و با هل مخلوط مى كنيم.
براى شهد، شكر، آب و گلاب را مخلوط كرده و با شعله كم مى جوشانيم به حدى كه نه زياد رقيق نه خيلى غليظ باشد، كنار مى گذاريم تا خنك شود.
براى خمير، پنجاه گرم از كره كه به دماى محيط رسيده را با زرده تخم مرغ با همزن دستى يا چنگال مى زنيم، شير را اضافه كرده و خوب مخلوط مى كنيم. سپس آرد را كم كم به مواد اضافه مى كنيم و با نوك انگشتها ورز مى دهيم تا خمير لطيفى حاصل شود. روى ظرف خمير سلفون كشيده و براى سى دقيقه استراحت مى دهيم. خمير را دو قسمت كرده ، يك قسمت را روى سطح آرد پاشى شده، نازك ، به اندازه سينى باز مى كنيم و روى سينى سى در سى، برگردانده و كاملاً لبه هاى سينى را با خمير مى پوشانيم.
مواد ميانى را روى خمير ريخته، با پشت قاشق فشار مى دهيم تا يكدست و فشرده شود. كمى گلاب با آبپاش روى مواد مى پاشيم. خمير دوم را پهن كرده و روى مواد قرار مى دهيم. با چاقو باقلوا را به شكل مربع يا لوزى برش مى زنيم. صد گرم كره باقى مانده را كه آب كرده ايم روى باقلوا مى ريزيم و سينى را در طبقه پايين فر كه از قبل با دماى صد و هشتاد درجه گرم شده به مدت بيست دقيقه قرار داده. مجدداً پنج دقيقه در طبقه وسط قرار مى دهيم.
به محض بيرون آوردن باقلوا شهد را روى آن ريخته، پودر پسته پاشيده. دو عدد سيخ روى سينى قرار داده و سينى را در يك پارچه تميز مى پيچيم ( سيخ از برخورد پارچه با شهد جلوگيرى مى كند ). براى يك شب در دماى اتاق قرار مى دهيم. در آخر برش زده و در ظرف درب بسته نگهدارى مى كنيم. نوش جان

نظرات