طرز تهیه زولبیا برای ماه رمضان با آموزش شربت زولبیا

0

طرز تهیه زولبیا برای ماه رمضان با آموزش شربت زولبیا

طرز تهیه زولبیا : زولبیا به همراه بامیه یکی از شیرینی های خوشمزه و بسیار پرطرفدار ماه رمضان است که نیاز به شربت بار دارد. ادامه با پخت زولبیا و شربت آشنا شوید.

طرز تهیه زولبیا

 

مواد لازم شربت زولبیا:

شکر ۵۰۰ گرم
آب ۲۵۰ گرم
جوهر لیمو ۱/۸ ق چ
گلاب ۲۰ گرم
گلوکز مایع (بادکا) ۳۰ گرم

 

طرز تهیه شربت زولبیا :

شکر و آب را داخل قابلمه ریخته و بدون هم زدن روی متوسط زیاد قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس شعله را ملایم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد، جوهرلیمو را با یک قاشق آب مخلوط کنید و به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر بجوشد.
گلوکز و گلاب را نیز اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه جوشیدن شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شربت در محیط خنک شود سپس برای زولبیا و بامیه استفاده کنید.
پ.ن: میتوانید از ابتدا یک تکه چوب دارچین داخل قابلمه قرار دهید. اگر تمایل به استفاده از زعفران آب کرده دارید همزمان با گلاب اضافه کنید و در صورت استفاده از آبلیمو نیازی به حل کردن در آب نیست.
گلوکز از شکرک زدن شربت جلوگیری میکند، آنرا حذف نکنید. گلوکز را از لوازم قنادی بخرید.

 

مواد لازم زولبیا :

آرد ۱/۲ پیمانه
آب ولرم ۱/۲ پیمانه
نشاسته گل ۱/۲ پیمانه
خمیر مایه ۱ ق م
گلاب ۱ ق غ
روغن جامد یا مایع ۱ ق غ
ماست ۴ ق غ
شکر ۱ ق غ
شربت بار ۱ ق غ
نمک ۱ پنس

 

طرز تهیه زولبیا :

خمیر مایه و شکر را داخل آب ولرم ریخته و روی آن سلفون بکشید و یک ربع استراحت دهید تا خمیرمایه عمل کند.
ماست و نشاسته را با همزن دستی مخلوط کنید تا صاف و یکدست شود. چنانچه مخلوط شدن سخت بود کمی ماست اضافه کنید. آرد سه بار الک شده و بقیه مواد و خمیرمایه عمل آمده را نیز اضافه و مخلوط کنید. اگر مایع خیلی شل بود کمی آرد و اگر خیلی سفت بود کمی ماست اضافه کنید. غلظت باید در حدی باشد که به راحتی از قیف خارج شود و نیازی به فشار نباشد.
روی ظرف سلفون بکشید و آنرا برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در محیط استراحت دهید سپس داخل قیف یا قوطی سس ریخته و داخل روغن داغ شکل دهید و اجازه دهید روی حرارت ملایم سرخ شود، سپس بلافاصله داخل شربت بار ولرم برای دو دقیقه قرار دهید و سپس روی صافی قرار دهید تا شربت اضافی گرفته شود.
زولبیا داخل شربت بار کمی تیره تر خواهد شد پس بیش از حد سرخ نکنید.‌
زولبیاها را روی هم نچینید تا نرم نشوند و به یکدیگر نچسبند.‌
با این مقدار حدود ۱۲ تا ۱۵ زولبیا با قطر تقریبا ۱۰ سانتی خواهید داشت.
برای داشتن زولبیای قالبی مواد را در کاسه ریخته و قالب شیرینی پنجره ای را داخل روغن قرار دهید تا کمی گرم شود سپس در مواد فرو کنید و بلافاصله داخل روغن داغ قرار دهید تا مواد جدا و سرخ شود.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات