بهترین روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت در ایران

0

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اپراتورهای همراه و اینترنت خانگی، اتمام اینترنشان است. متاسفانه گاهی اوقات چنان غرق فضای مجازی می‌شویم که اصلا نمی‌دانیم حجم مصرفی چرا و چگونه این مقدار سریع به اتمام رسید. اگر اهل شبکه‌های اجتماعی یا فیلم و سریال‌های مختلف باشید، اتمام سریع اینترنت امری بدیهی است، اما آیا از روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت در ایران با خبر هستید؟ ما در این مطلب به چند روش کاربردی اشاره خواهیم کرد.

 کاهش مصرف اینترنت

اهمیت کنترل مصرف و هزینه اینترنت

به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد اینترنت هزینه‌هایتان را در هر ماه به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در هر ماه حجم مشخصی را در اختیارتان قرار می‌دهند و به نوعی با این پیام می‌خواهند بگویند مصرف بیش از اندازه واقعا خوب نیست.

ضمنا سرعت و کارایی اینترنت شما در اثر مصرف زیاد کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف نامعقول آن هدر رفتن منابع اینترنتی را در پی دارد. تولید و جابجایی داده در این فضا به سخت‌افزار، نرم‌افزار، باتری و برق زیادی نیاز داشته که همگی منجر به آلودگی محیط زیست و تولید زباله می‌شوند.

بررسی انواع روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت

گاهی اوقات افراد درگیر فضای مجازی شده و اینترنت خود را خیلی زود تمام می‌کنند که این کاملا طبیعی است. در سوی دیگر، بعضا کاربران حتی با روشن کردن اینترنت خود، بسته مصرفی را رو به اتمام مشاهده می‌کنند و این یعنی گوشی یا دستگاه‌های دیگرتان به بررسی بیشتر نیاز دارد. علاوه بر استفاده از مودم فیبر نوری مخابرات، سایر روش‌های مهم را در ادامه می‌بینید.

کاهش مصرف اینترنت

۱- اعمال محدودیت برای استفاده از اینترنت همراه

همان‌طور که می‌دانید، محتواهای فراوانی در فضای مجازی وجود داشته و این باعث غرق شدن کاربران در آن می‌شود؛ به خصوص پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام که بیشترین کاربران ممکن را در خود جای داده‌اند. حال برای کاهش مصرف اینترنت خود باید صرفه‌جویی را به زندگی مجازی نیز وارد کنید تا تمام روز را صرف این موضوع نکنید. اعمال محدودیت‌ها جدا از صرفه‌جویی در هزینه‌ها باعث می‌شود به سایر امور روزمره خود نیز رسیدگی کنید.

راهکار اعمال محدودیت در تمام تلفن‌های همراه هوشمند به طور پیشفرض قرار داده شده تا کاربران بدون استفاده از اپلیکیشن‌های اضافی در این زمینه، به وسیله تنظیمات هم بتوانند به مصرف اینترنت خود را مدیریت کنند. بنابراین وارد تنظیمات گوشی خود شده و گزینه Connection را بزنید. از این بخش وارد Data Usage شده و تنظیمات دلخواهتان را اعمال کنید.

۲- غیر فعالسازی آپدیت‌های خودکار

در ادامه معرفی روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت در ایران، به غیر فعال کردن آپدیت‌های خودکار می‌پردازیم که به صورت پیش فرض برای گوشی‌های همراه و لپ‌تاپ در نظر گرفته می‌شود. اگر نمی‌خواهید ویندوزتان به صورت خودکار فایل‌های خود را آپدیت کند، می‌توانید به قسمت Windows Update در ویندوز وارد شده و این فرآیند را متوقف کنید. برای این منظور باید در منوی استارت کلمه Windows Update را تایپ کرده و پس از کلیک در صفحه ظاهر شده گزینه Advanced Options را زده و گزینه Pause Updates را روی On قرار دهید.

۳- حذف و غیر فعال کردن برنامه‌های پس زمینه

شاید باور آن عجیب باشد، اما حتی برنامه‌های پس زمینه گوشی‌های همراه و ویندوز در مصرف اینترنت نقش دارند. برخی برنامه‌های نصب شده روی ویندوز حتی اگر آن‌ها را باز هم نکنید، در پس زمینه فعالیت دارند و این ترافیک را مصرف خواهد کرد. برنامه‌های مرتبط با آپدیت ویندوز، کورتانا و Onedrive از این دسته هستند و با مراجعه به بخش Task Manager آن‌ها را مشاهده می‌کنید. همچنین امکان حذف یا غیر فعال کردن مواردی که نیاز ندارید را خواهید داشت.

۴- استفاده از برنامه‌های مدیریت اینترنت

برخی نرم‌افزارها برای مدیریت ترافیک ساخته شده‌اند و امکان نظارت و مدیریت ترافیک را به کاربران می‌دهند. این نرم‌افزارهای کمک می‌کنند تا بدانید چه برنامه‌هایی تا چه اندازه ترافیک مصرف کرده تا مدیریت بهتری روی آن‌ها داشته باشید. البته در بخش داده‌های همراه موجود در موبایل هم می‌توان شاهد این قسمت بود. حتی به شما نشان داده می‌شود از هر برنامه چند ساعت از روی به صورت میانگین استفاده کرده‌اید. از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان NetLimiter، GlassWire و NetWorx را نام برد.

۵- استفاده از مرورگر مناسب

در نهایت استفاده از مرورگر مناسب را به عنوان یکی از روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت در ایران توصیه می‌کنیم که نقش ویژه‌ای در کنترل مصرف ترافیک دارد. برخی مرورگرها قابلیت‌هایی برای کاهش مصرف ترافیک در خود دارند و می‌توان در بخش تنظیماتشان آن‎‌ها را اعمال کرد تا استفاده بهتری از دیتای مودم سیم کارتی داشت.

مثلا بخشی در گوگل کروم به نام Data Saver وجود دارد که با فعال کردن آن داده‌های در حال جابجایی را فشرده و سپس حجم آن را کم می‌کند. برخی مرورگرهای دیگر نظیر Opera بخشی به نام توربو مود را در خود دارد که از سرویس پروکسی برای پایین آوردن حجم داده‌ها استفاده می‌کند. این برای افرادی که اهل وب گردی هستند، گزینه‌ای کاملا ایده‌آل به شمار می‌رود.

کاهش مصرف اینترنت

آیا امکان استفاده از اینترنت رایگان در ایران وجود دارد؟

شاید تبلیغات مختلف را در فضای مجازی مبنی بر استفاده از اینترنت رایگان دیده باشید. عده زیادی هم پکیج‌هایی را در زمینه شیوه استفاده از این نوع اینترنت به فروش می‌رسانند که در واقع خیال فروشی انجام داده‌اند.

اینترنت رایگان از هیچ نظر منطقی نبوده و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت یا اپراتورها همواره تعرفه‌ای را برای فروش بسته‌هایشان از شما می‌گیرند. البته کاربران گاهی وقت‌ها به خاطر برد در قرعه‌کشی یا کسب امتیازات مجازی می‌توانند از اینترنت هدیه به صورت رایگان بهره‌مند شوند، اما این اتفاق همیشگی نخواهد بود.

سخن پایانی؛ یک راهکار مهم دیگر

در کنار تمام گزینه‌ها و روشهای کاهش مصرف و هزینه اینترنت در ایران که در بالا به آن‌ها اشاره شد، یک راه حل دیگر توسط کاربران حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود و آن هم استفاده از بسته‌های مقرون به صرفه، شگفتانه و شبانت اپراتورها و سرویس‌های ارائه دهنده اینترنت است. اگر فکر می‌کنید بسته اینترنتی که همیشه می‌خرید برایتان مناسب نیست، شاید وقت تعویض آن رسیده باشد.

تمام شرکت‌ها و اپراتورها چندین بسته اقتصادی چند ماه را عرضه کرده‌اند تا با خرید آن‌ها، حجم مصرفی شما دیرتر به اتمام برسد. البته برخی از این بسته‌ها سرعت چندانی نداشته و باید به این نکته توجه نشان دهید. شما چه روش دیگری برای کاهش مصرف اینترنت می‌شناسید؟ آن را در بخش نظرات با دوستان خود به اشتراک بگذارید./۲۷۱۳۳۳

نظرات