طرز تهیه خیارشور خانگی در منزل به شیوه و روش بازار با طعم عالی + نکات مهم تهیه آن

0

طرز تهیه خیارشور خانگی : خیارشور یکی از انواع چاشنی های پر مصرف و خوشمزه ایرانی است که در صنایع غذایی مختلف هم کاربرد بسیاری دارد و یکی از پر طرفدارترین چاشنی ها در رستوران ها و فست فودها محسوب می شود. به همین عنوان حرف تازه آموزش خیارشور در منزل ویژه ۱۴۰۲ را برایتان آماده کرده است. همراه ما باشید.

طرز تهیه خیارشور خانگی

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط

خیار قلمی ریز   ۱ کیلوگرم
سرکه سفید   ۱ لیوان
فلفل تند   ۳ عدد
سیر   ۵ عدد
آب   ۲ لیوان
ترخون   ۱۰۰ گرم
شوید   ۱۰۰ گرم
زاج سفید   اندازه دو حبه قند
تخم گشنیز   ¼ قاشق چایخوری
نمک   نصف لیوان

طرز تهیه

برای تهیه خیار شور خوشمزه به روش خانگی ابتدا قسمت های اضافی خیارها را جدا می کنیم ( توجه داشته باشید که نباید به پوست خیار صدمه بزنیم ) سپس به همراه شوید و ترخون می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود.پس از اینکه آب اضافی خیار و سبزیجات رفت آنها را برای اطمینان با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. توجه داشته باشید مواد خیارشور هم باید مانند ترشیجات کاملا خشک باشد و رطوبت نداشته باشند زیرا باعث کپک زدن سریع خیارشور می شوند.به همین دلیل حتما خیارها و سبزیجات را با دقت خشک کنید تا خیارشور بهتری داشته باشید. در این مرحله یک قابلمه مناسب را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و ۲ لیوان آب به همراه نمک و سرکه داخلش می ریزیم.

طرز تهیه خیارشور

در این مرحله اجازه می دهیم آب جوش بیاید و نمک به طور کامل در آب حل شود سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مخلوط آب و سرکه خنک شود. حالا سیرها را پوست گرفته و پس از شستشو کنار می گذاریم تا خشک شوند.در این مرحله یک ظرف شیشه ای مناسب برای خیارشور انتخاب می کنیم سپس خیارها را به ترتیب داخل ظرف می چینیم و بین خیارها از سیر ، ترخون ، شوید ، تخم گشنیز و فلفل تند قرمز یا فلفل سبز استفاده می کنیم.

خیارشور

پس از اینکه تمام مواد را داخل شیشه ریختیم یک تکه زاج سفید درون شیشه قرار می دهیم ( زاج سفید باعث ترد شدن خیارشور ها می شود ) در ادامه مخلوط سرکه ، آب و نمک را به شیشه اضافه می کنیم تا جایی که به طور کامل روی خیارها را بگیرد.در این مرحله یک پلاستیک فریزر را باز می کنیم و روی درب شیشه قرار می دهیم سپس درب شیشه را می بندیم تا هیچ گونه هوایی وارد شیشه نشود. شیشه را در جای خشک و خنک دور از نور خورشید قرار می دهیم ، پس از یک هفته خیارشور آماده مصرف می شود.

نکات تهیه خیارشور

همراه ما باشید

نظرات