پایان نامه های ارشد و دکترا چگونه باید نوشته شوند؟

0

انجام مراحل پایان نامه، با انتخاب موضوع و سپس نگارش پروپوزال، شروع می شود. با توجه به آمارهای بدست آمده اغلب دانشجویان ارشد و دکترا بیشتر از یک ترم دانشگاهی و گاهی چندین سال از بهترین اوقات خود را درگیر انجام پایان نامه هستند. از طرفی عدم آگاهی دانشجویان از انجام مراحل علمی آن و همچنین عدم همکاری اساتید با آن ها منجر به افزایش دوران تحصیل آن ها شده است. از این رو در این مقاله جهت همکاری و کمک بیشتر با دانشجویان ارشد و دکترا، مراحل علمی مهم در این مقطع توضیح داده شده است تا بتوانیم قدمی کوچک برای آموزش جوانان این مرز و بوم برداشته باشیم. اگر شما هم در این مرحله از زندگی خود هستید، حتما تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

انتخاب استاد راهنما

طبق گزارش های خبری از مشکلات دانشجویان در دانشگاه های سطح کشور، اغلب دانشکده ها با کمبود استاد راهنما روبرو هستند و دانشجویان برای اخذ پایان نامه با مشکلات متعددی روبرو هستند. از طرفی ظرفیت اساتید راهنما در بیشتر موارد در بعضی از رشته های دانشگاهی پر شده است. از این رو دانشجو برای انتخاب استاد راهنما یا باید خودش به دنبال اساتید در دانشگاه های دیگر باشد و یا با اساتیدی غیرمرتبط با رشته تخصصی خود کار کند که این برای آموزش تحصیلات تکمیلی، خوشایند نخواهد بود.

 پایان نامه های ارشد و دکترا

انتخاب موضوع

اولین مرحله شروع انجام پایان نامه، انتخاب موضوع مناسب و کاربردی با توجه به مشکلات در آن حوزه است. از طرفی، آمارها نشان می دهد که عدم آموزش در این مرحله منجر به افزایش زمان دانشجو در ادامه مراحل شده است. انتخاب موضوع باید با توجه به اصول علمی  و پژوهشی انجام شود. در انتخاب موضوع بسیار حساسیت بخرج دهید و سعی کنید از مشاوره های مختلف برای انتخاب درست موضوع خود استفاده کنید. بعد از تصویب عنوان، نوبت به شروع نگارش پروپوزال می رسد. موضوع، بهتر است براساس نیازهای صنعت و بازار، انجام شود و هدایت دانشگاه‌ها به سمت آموزش های کاربردی از دیگر اهداف دانشگاه ها و اساتید می باشد.

نگارش پروپوزال

اولین نکته در شروع نوشتن پروپوزال، دسترسی و آموزش مراحل خواندن مقالات معتبر و همچنین نحوه پر کردن این طرح پیشنهادی است. این طرح و هر آنچه در آن نوشته و تصویب می شود در ادامه مراحل پایان نامه و در نهایت جلسه دفاع باید پیاده سازی گردد. از این رو بدون تحقیق و بدون آموزش لازم و حرفه ای، شروع به نگارش این مرحله نکنید. آگاهی از دلایل رد شدن پروپوزال و عدم تأیید آن ها می تواند به شما کمک کند تا دچار این گونه مشکلات و اشتباهات نشوید.

پایان نامه های ارشد و دکترا

نحوه نوشتن فصل ها

نوشتن فصل های پایان نامه، بعد از تصویب پروپوزال در هیئت علمی دانشگاه، انجام می شود و تمامی اساتید باید نظرات موافق داشته باشند تا بتوانید ادامه روند انجام پایان نامه را دنبال کنید. فصل ها اغلب از فصل اول شروع می شود و در نهایت در فصل پنجم به نتیجه گیری نهایی ختم می شود. هر یک از این فصل ها، دارای اصول علمی متفاوتی است. به طور مثال در فصل دوم، می بایست دانشجو به بررسی پیشینه موضوعی حوزه خود بپردازد و سپس آن ها را دسته بندی نماید. رفرنس دهی مناسب و علمی از جمله موارد مهم برای نگارش این فصل است.

پایان نامه های ارشد و دکترا

انجام گام به گام روند

انجام مرحله به مرحله پایان نامه باید براساس نظر استاد راهنما و یا مشاور انجام گیرد. از این رو بعد از اتمام هر بخش باید با مشاوره و هم اندیشی این بزرگواران، مراحل و روند انجام خود را پیش ببرید. نظرات اساتید اغلب یا یکدیگر تفاوت هایی دارد که این مسائل در انجام کارهای پژوهشی کاملا طبیعی است. اما، اصول علمی کاملا در هر دانشگاه داخلی و خارجی، ثابت خواهد بود.

پایان نامه های ارشد و دکترا

ارائه جلسه دفاع

جلسه دفاع، آخرین و مهم ترین گام دانشجویان برای اتمام پایان نامه خواهد بود. از این رو، آمادگی دانشجو برای یادگیری مهارت های لازم برای این جلسه در اولویت خواهد بود. سخنرانی حرفه ای و یادگیری مهارت های ساخت پاورپوینت حرفه ای از جمله ضرورت هایی است که متأسفانه در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است. آموزش های حرفه ای در این زمینه اغلب در سطح کشور کم انجام شده است که از جمله نیازهای ضروری برای موفقیت هر پژوهش گر در اتمام تحصیلات تکمیلی است.

پایان نامه های ارشد و دکترا

مشاوره، آموزش مراحل پایان نامه

طبق تجارب قبلی به نظر می رسد که مشاوره و آموزش های تخصصی در زمینه انجام پروپوزال و پایان نامه اغلب بسیار اندک است و بسیاری از شرکت های نیز از این بی تجربگی و عدم آگاهی دانشجویان استفاده می کنند و پایان نامه هایی را به دانشجو تحویل می دهند که فاقد اعتبار علمی و پژوهشی است. از این قبل از این که زمان و هزینه خود را برای انجام این مراحل تلف کنید می توانید با آموزش های حرفه ای با متخصصان شرکت مهرداد سیویل و استفاده از دوره های آموزشی پروپوزال، پایان نامه، جلسه دفاع ، می توانید بهترین نتایج را در این مرحله از زندگی خود بگیرید. همچنین جهت مشاوره و آموزش بیشتر میتوانید با مهندس حمصیان با شماره تماس ۰۹۱۳۳۸۶۲۷۷۶ در شبکه های اجتماعی(تلگرام یا واتس آپ) در تماس باشید.

پایان نامه های ارشد و دکترا

 

پایان خبر /

نظرات