طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۲۰ نفر ویژه افطار ۱۴۰۲ + نکات مهم پخت

0

طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۲۰ نفر ویژه افطار ۱۴۰۲ + نکات مهم پخت

طرز تهیه آش شله قلمکار : این غذا یکی از خوراکی های سنتی و بسیار محبوب در میان ایرانیان است که برای سفره افطار در ماه رمضان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از این جهت ما طز تهیه این غذا ویژه ماه رمضان ۱۴۰۲ همراه نکات مهم آن را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

طرز تهیه آش شله قلمکار

مواد لازم آش شله قلمکار برای ۴ نفر :

مواد لازم برای ۲۰ نفر برای پخت آش شله قلمکار به بالا می توانید مقدار ذکر شده ۴ برابر اضافه کنید

گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
سبزی آش ۵۰۰ گرم
لوبیا چیتی نصف لیوان
گندم نصف لیوان
نخود نصف لیوان
برنج نصف لیوان
عدس ۱ لیوان
سیر ۲ حبه
کشک به مقدار دلخواه
پیاز ۴ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه :

برای پخت آش شله قلمکار ابتدا گندم و نخود و لوبیا چیتی را جداگانه داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا از شب تا صبح حدودا ۶ ساعت خیس بخورند و در این مدت چندین بار آب آن ها را تعویض می کنیم تا نفخ شان کاملا برطرف شود. در این مرحله ۳ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم و داخل تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم تا سرخ و طلایی شوند.

آش شله قلمکار

سپس پیازهای سرخ شده را داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.آب داخل گندم را بیرون می ریزیم و گندم ها را داخل صافی می ریزیم و آبکش می کنیم و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت آش می ریزیم و ۵ الی ۶ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. اول حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گندم بپزد. گه گاه گندم را هم می زنیم تا ته نگیرد.نخود را نیز داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و ۶ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. سپس روی شعله قرار می دهیم تا ابتدا با حرارت زیاد به جوش بیاید و بعد حرارات را ملایم می کنیم تا به مرور زمان مغز پخت شود. حدودا ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت که از زمان پخت نخود گذشت و تقریبا نیم پز شده بودند لوبیا چیتی را نیز داخل صافی می ریزیم.

دستور پخت آش شله قلمکار

سپس لوبیا چیتی را می شوییم و به نخود اضافه می کنیم (اگر مقدار آب داخل قابلمه کم بود می توانید مجددا چند لیوان آب جوش به حبوبات اضافه کنید) و اجازه می دهیم تا کاملا پخته شوند.عدس را داخل کاسه ای می ریزیم.سپس روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد. گوشت را می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی خرد می کنیم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و ۵ الی ۶ لیوان آب به آن اضافه می کنیم.سپس پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم. همینطور سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و به مواد اضافه می کنیم و ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا آب داخل گوشت به جوش بیاید.

مواد لازم برای آش شله قلمکار

زمان اضافه کردن گوشت

بعد حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت کاملا مغز پخت شود.سپس سبزی که شامل گشنیز،نعناع،مرزه،اسفناج،جعفری و ریحان است را پاک می کنیم و (همگی نوع سبزی ها به طور یکسان در سبزی باشد و فقط کمی اسفناج بیشتر از باقی سبزی ها باشد) می شوییم.سپس آبکش می کنیم و اجازه می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.اگر زمان داشتید سبزیها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا آن ها خشک شوند.بعد سبزیها را داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم. نیاز نیست خیلی ریز شوند، البته می توانید روی تخته آشپزخانه نیز با چاقو سبزی ها را خرد کنید.گوشت پخته شده را از آب آن جدا می کنیم و داخل صافی قرار می دهیم و داخل بشقابی می گذاریم تا خنک شود و بعد ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم

کلیپ تهیه آش شله قلمکار

برنج را تمیز می شوییم و آب داخل آن را خالی می کنیم و داخل قابلمه ای که برای پخت تدارک دیده ایم می ریزیم. سپس عدس را نیز داخل صافی می ریزیم و می شوییم و به برنج می افزاییم و روی شعله قرار می دهیم.سپس ۶ لیوان آب نیز به مواد اضافه می کنیم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا آب داخل مواد به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا عدس به مرور بپزد و برنج نیز نرم و پخته شود. پس از پخته شدن برنج و عدس کمی نمک اضافه می کنیم. حالا سبزی را نیز به مواد می افزاییم و اجازه می دهیم ۳۰ دقیقه سبزی ها کاملا بپزند و بعد گندم ،نخود و لوبیا و پخته شده را همراه با گوشت ریش شده و آب آن به مواد اضافه می کنیم.سپس زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک و نیمی از پیازداغ را می افزاییم

پخت آش شله قلمکار آسان

اگر مقدار آب آن کم بود می توانیم آب جوش مجددا به آش اضافه کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مدت تقریبا ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت دیگر بپزد و کاملا جا بیافتد. این نوع غذا باید به صورت کم آب و غلیظ سرو شود و باید لعابدار و منسجم شده باشد و حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا از حرارت بیافتد و بعد در کاسه ای می ریزیم و با کشک،نعناع و باقی پیاز داغ روی آن را تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

آش شله قلمکار نذری

همراه ما باشید

نظرات