وکیل بشم یا قاضی | ۳ تفاوت شغلی و آزمونی آنها | اشتراکات آنها چیست؟

0

آزمون وکالت و قضاوت فرصت مناسبی برای دانش جویان و دانش آموختگان رشته های حقوقی محسوب میشه. اما سوالی که ممکنه برای افراد زیادی به وجود بیاد اینه که این دو آزمون با همدیگه چه تفاوت هایی دارند؟ بهتره بدونین که مواد امتحانی و دروس آزمون وکالت جزو مواد آزمون قضاوت نیز هستند. اما در حقیقت این دو آزمون با یکدیگر تفاوت هایی دارن.
کسب رتبه مناسب در هر کدام یک از این آزمون هاست که باعث رسیدن به درجه ای مناسب و فعالیت در زمینه وکالت یا قوه قضاییه میشه. در حقیقت دانشجویی که قصد فعالیت در قوه قضاییه و فعالیت به عنوان یک قاضی رو داره، باید در آزمون قضاوت شرکت کنه. در ادامه با من همراه باشید تا تفاوت هایی که آزمون وکالت با آزمون قضاوت داره رو براتون شفاف سازی کنم.

 منابع آزمون وکالت

چه کسایی در آزمون وکالت و قضاوت شرکت می کنند؟

تمامی دانشجوهای رشته های حقوقی که فارغ التحصیل شدند و قصد دارن به جایگه مناسبی برسند، می تونن در آزمون وکالت و قضاوت شرکت کنند. بهتره بدونین در صورتی که قصد دارید به عنوان یک وکیل در حوزه حقوق فعالیت کنید، لازمه که در آزمون وکالت شرکت کنید.

اما اگه علاقه شما فعالیت در قوه قضاییه و رسیدن به مقاوم یک قاضی است، باید که در آزمون قضاوت شرکت کنید. در صورتی که با نکات مهم مربوط به هرکدوم از این آزمون های حقوقی آشنا بشید، درصد موفقیتتون بیشتر میشه. به همین دلیل توصیه می کنیم که به نکات گفته شده در بخش بعدی توجه کنید.

نکات مهمی که باعث موفقیتتون در آزمون وکالت و قضاوت میشه

همونطور که در بخش قبلی هم اشاره کردم، گرایش آزمون وکالت با قضاوت فرق داره. پس قبل از اینکه در آزمون وکالت یا قضاوت شرکت کنین، اول از همه علاقتون رو مشخص کنین.

اگه تمایل دارید که به یه وکیل حرفه ای تبدیل بشید در آزمون وکالت شرکت کنید. در غیر این صورت زمانی که علاقه شما بیشتر به سمت قوه قضاییه و قاضی شدن میره لازمه که در آزمون قضاوت شرکت کنین.

بعد از اینکه این مورد رو مشخص کردین

  • درباره مواد آزمونی هرکدوم یک از مواد امتحانی آزمون قضاوت و وکالت تحقیق کنید
  • منابع مناسبی رو برای قبولی در آزمون تهیه کنید.
  • راجب نحوه برگزاری آزمون وکالت و قضاوت هم تحقیق کنید.

در بخش بعدی، ابتدا نحوه برگزاری آزمون وکالت رو بهتون توضیح می دیم و سپس آزمون قضاوت را. بنابراین بخش بعدی را به طور دقیق مطالعه کنید.

خرید کتاب حقوقی

نحوه برگزاری آزمون وکالت و قضاوت چجوریه و هر کدوم چند مرحله دارن؟

نحوه برگزاری آزمون وکالت تقریبا شبیه به کنکور سراسری است. بنابراین این آزمون یک مرحله ای هستش. حالا احتمالا می پرسید که مواد این آزمون چی هستن؟ آزمون وکالت دارای ۶ ماده امتحانی مهم است. البته امسال منابع آزمون وکالت تغییراتی داشتن که حقوق اساسی و متون فقه بهشون اضافه شده و شامل موارد حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، متون فقه و اصول فقه می شود.

تمامی این موارد منابع آزمون وکالت هستند و به طور کلی در یک مرحله برگزار میشن. فراموش نکنید که موفقیت شما در آزمون وکالت به میزان تسلط شما به هر کدوم یک از این ماده های امتحانی بستگی داره. بنابراین بی توجهی به منابع آزمونی می تونه باعث جلوگیری از موفقت شما در آزمون وکالت و همچنین مرحله اول آزمون قضاوت بشه.

آزمون قضاوت ۳ مرحله ایه و اولین مرحلش دقیقا شبیه به آزمون وکالت هستش. تنها تفاوتش اینه که در مرحله اول آزمون قضاوت استعداد شغلی هم به عنوان یکی از مواد امتحانی در نظر گرفته میشه.

در صورتی که قصد شرکت در آزمون قضاوت رو دارید، بهتره بدونید که پس از قبولی در مرحله اول لازمه که در مرحله دوم هم شرکت کنید. اشتباه نکنید مرحله دوم دیگه تستی نیست. تو این مرحله باید به صورت تشریحی به سوالا پاسخ بدین. تعداد سوالاش زیاد نیست و جمعا شاید ۱۰ تا سوال باشه. این سوالا هم از همون مواد امتحانی مطرح میشن. پس اگه کامل مواد امتحانی روخونده باشین سوالای تشریحی رو هم به راحتی میتونین جواب بدین.

آخرین و سومین مرحله ای هم که پس از قبولی در اون دیگه میتونین در قوه قضاییه مشغول به فعالیت بشین، مرحله مصاحبه است. تو این مرحله یکی از قاضی ها مصاحبه ای باهاتون در مورد مواد امتحانی انجام میده که اگه تو مصاحبه هم قبول بشین غول آزمون قضاوت رو پشت سر گذاشتین.

در چنین شرایطی شما مجبور می شید که مجددا در آزمون وکالت و قضاوت شرکت کنین و الکی یک سال عقب بیوفتین. پس به خوبی راجب مواد امتحانی آزمون وکالت و قضاوت تحقیق کنید که متوجه بشید اصن چیارو لازمه بخونید. بعد از اینکه از مواد امتحانی آگاه شدید لازمه که منابع مناسبی رو برای آزمون تهیه کنید.

در مورد خرید کتاب حقوقی برای شرکت در آزمون وکالت در ادامه به طور مفصل صحبت می کنیم. اما بهتره که مواد امتحانی آزمون وکالت رو نام ببریم که آگاهی کاملی نسبت به این آزمون پیدا کنید. پس بخش بعدی رو کامل مطالعه کنید که از این مواد آگاه بشید.

اگر قصد آماده شدن برای شرکت در آزمون وکالت دارید توصیه من اینه که جمله رو برو را داخل گوگل سرچ کنید: منابع آزمون وکالت تحصیلات تکمیلی

آزمون وکالت اسکودا

ضرایب مواد امتحانی آزمون وکالت و قضاوت

در بخش های قبلی هم ذکر شد که مهم ترین دروس و مواد امتحانی آزمون وکالت که لازمه برای موفقیتتون مطالعه کنید به طور کلی به ۸ دسته تقسیم می شوند. اولین و مهم ترینشون حقوق مدنی که ضریب ۳ هم داره. پس اول از همه لازمه که منابعی رو برای این درس مهم انتخاب کنید. ماده امتحانی دیگه مهم آزمون وکالت آیین دادرسی مدنی با ضریب ۳ هستش. البته در آزمون قضاوت ماده امتحانی دیگری با عنوان استعداد شغلی مطرح میشه که اونم ضریب ۲ داره.

باقی مواد امتحانی آزمون وکالت و قضاوت هم به ترتیب دروس حقوق تجارت، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری ضرایب ۲ دارن و  حقوق اساسی، متون فقه و اصول فقه هم ضرایبشون متعاقبا اعلام میشه.

منابع امتحانی آزمون وکالت و قضاوت رو با در نظر گرفتن نکات زیر انتخاب کنید

همونطور که تو بخش های قبلی هم ذکر کردم، لازمه موفقیتتون در آزمون وکالت و قضاوت اینه که از منابع مناسبی استفاده کنید. منظورم از منابع مناسب اینه که منابعی رو انتخاب کنید که با سطح اطلاعاتی شما بخونه. اگه تسلط کافی روی مطالب دارین و زمان کمی از فارغ التحصیلیتون میگذره، احتمالا مطالب و نکات مهم درسی رو یادتونه. پس لازم نیست منابعی رو تهیه کنید که کاملا درسنامه هستن و تمام مطالب درسی رو کامل شرح دادن.

بهتره کتاب های نکته و تست یا کتاب هایی که خلاصه مطلب دارن رو خریداری کنید. با این کتاب ها علاوه بر تست زدن میتونین یه مرور کلی از خلاصه مطالب مهم درسی هم داشته باشین. اما اگه مدت زمان زیادی از فارغ التحصیلیتون میگذره و حس میکنید که شاید قسمت مهمی از مطالب درسی رو فراموش کرده باشین، لازمه که کتابای دانشگاهی و درسی رو مطالعه کنید تا قبل از شرکت در امتحان آمادگی کاملی داشته باشین.

دقت داشته باشین که منابع و مواد امتحانی هر سال دارن بروز میشن و ممکنه تغییراتی داشته باشن. پس به این نکته هم توجه داشته باشین منبعی که تهیه می کنید پوشش دهنده تمام مواد امتحانی باشه.

برای آگاهی از اینکه هر سال چه موادی به آزمون اضافه یا کم شده در گوگل سرچ کنید: منابع آزمون تحصیلات تکمیلی

اما در مورد خرید منابع و کتاب های درسی لازمه به چه نکاتی توجه کنید؟ جواب این سوالو با توجه به تجربیات خودم و اطرافیانم بهتون میدم. سعی کنید که منابع مورد نیازتون رو از کتابفروشی های آنلاین خریداری کنید. حالا چرا؟ چونکه راحت تر می تونین کتاب مورد نیازتون رو پیدا کنید.

کافیه که یکی از کتابفروشی های آنلاین رو انتخاب کنید و کتاب مورد نظرتون رو داخل سایت سرچ کنید. ممطئنا زمان کمتری ازتون گرفته میشه پس در نتیجه زمان بیشتری برای مطالعه در اختیار دارید.

همونطور که گفتم هر ساله مواد و منابع آزمونی دارن بروز میشن، پس فروشگاهی که انتخاب می کنید هم بهتره که جدیدترین منابع و کتاب هارو داشته باشه (باید اینطور باشه).

با توجه به تجربیات و مشاهده هایی که داشتم به نظرم فروشگاه کتاب تحصیلات تکمیلی این ویژگی رو داره و میشه به عنوان فروشگاهی مناسب برای خرید منابع آزمون وکالت و قضاوت در نظر گرفتش. هم بروزه همه ی منابع آزمونیش هم بصورت طبقه بندی و مرتب هر منابعی که برای آزمون های مختلف لازمه رو جمع کرده و ارائه داده. کلا من راضیم ازشون.

حقوق مدنی بیات

وکالت یا قضاوت؟

حالا که از مواد آزمونی و دروس هر کدام یک از آزمون های وکالت و قضاوت مطلع شدید، زمان این میرسه که تصمیم بگیرید در کدوم یک از آزمون های وکالت و قضاوت شرکت کنین. این نکته رو در نظر بگیرید که تنها علاقه برای فعالیت در زمینه وکالت یا قضاوت کافی نیست. چون بعضی از شغلا جوری هستند که شرایط روحی خاصی رو میطلبن. مثلا قضاوت و فعالیت به عنوان یک قاضی یکی از این شغلا محسوب میشه.

اینجاست که شما باید انتخاب کنید که روحیه کدام یک از شغلارو دارید. تو وکالت باید خیلی مدیرت و صبرو حوصله بالایی داشته باشید چون معمولا تعداد زیادی پرونده با افراد مختلف را قبول خواهید کرد

اما تو قضاوت داستان چیز دیگه ای میشه و باید یک مقدار شخصیت سخت تر و کم احساس تری داشته باشید شاید هم گاهی مجبور باشید در مقابل احساسات خود ایستادگی کنید.

قاضی ها معمولا نسبت به وکیلا روحیه قوی تری دارن. احساسات رو وارد کارشون نمی کنن و یکی از سنگین ترین مسئولیت ها یعنی قضاوت کردن رو به عهده دارن.

در مسیر قضاوت و قاضی گری ممکنه با چالش های زیادی روبه رو بشن و حتی دشمن پیدا کنن. همین یکی از دلایلی هست که فقط آقایون قاضی میشن. یکی از دلایل اصلیش هم اینه که کمتر احساسات رو وارد کارشون می کنن.

اما وکالت اینطوری نیست. البته شغل وکالت هم سختی های خاص خودشو داره. وکیلا مسئولیت حل و فصل چندین پرونده های حقوقی رو به عهده می گیرن که موکلاشون توقع دارن کارشون به درستی انجام بشه. اما خب اگه از نظر روحی بخوایم بررسی کنیم میشه گفت که شغل قضاوت به روحیه سخت تری احتیاج داره.

منابع آزمون قضاوت

جایگاه اجتماعی یک قاضی بهتره یا یک وکیل؟

سوال دیگه ای که معمولا بیشتر داوطلبای آزمون های حقوقی رو درگیر می کنه که ممکنه شما هم الان تو ذهنتون این سوال رو داشته باشین، اینه که یک قاضی جایگاه اجتماعی بالاتری داره یا یک وکیل؟ در مورد جایگاه اجتماعی وکیل و قاضی نمیشه گفت که کدوم بهتره از اون یکیه.

چون در هرکدوم یک از شغل های قضاوت و وکالت می تونین به جایگاه شغلی مناسبی برسین. اما برخی معتقد هستن که قاضی ها جایگاه شغلی بهتری دارن. دلیل این مورد هم اینه که قاضی ها از ابتدا استخدام دولت میشن و زیر نظر دولت فعالیت می کنن. اما یک وکیل به صورت جدا فعالیت می کنه و از مراجعه کنندگان پرونده های حقوقی دریافت می کنه.

به علاوه که افراد زیادی شغل قضاوت و قاضی رو باکلاس تر میدونن. در نهایت انتخاب هرکدوم از شغل وکالت یا قضاوت بستگی به علاقه خودتون داره.

میزان درآمد یک قاضی بیشتره یا وکیل؟

در مورد میزان درآمد بهتره بدونین که ممکنه در مواردی یک قاضی و وکیل درآمد یکسانی با همدیگه داشته باشن. چون همونطور که تو بخش قبلی هم گفتیم، میزان درآمد یک وکیل به تعداد پرونده هایی که دریافت می کنه بستگی داره. بنابراین اگه وکیل پرونده های زیادی دریافت کنه ممکنه درآمدش به میزان درآمد یک قاضی برسه و اونم رد کنه.

پس نمیشه گفت که درآمد قاضی بیشتر از وکیله. حتی در مواردی زیادی اتفاق افتاده که درآمد یک وکیل از یک قاضی بیشتر باشه.

درآمد یک قاضی تازه استخدام مثل قاضی هایی که سابقه شغلی زیادی دارن، نیست. اما از اونجایی که یک وکیل ممکنه پرونده های زیادی رو دریافت کنه ممکنه که از یک قاضی درآمد بیشتری داشته باشه.

 کارآموزی قضاوت و وکالت چه تفاوت هایی باهمدیگه دارن؟

قضاوت و وکالت از نظر دوران کارآموزی نیز با همدیگه تفاوت هایی دارن. البته این تفاوت به مدت زمان کارآموزی هرکدام یک از آزمون های قضاوت و وکالت مربوط میشه. در صورتی که قصد دارید در آزمون وکالت شرکت کنین، بعد از قبولی در این آزمون لازمه که به مدت ۱۸ ماه در کانون وکلا یا مرکز وکلا به کارآموزی مشغول بشید.

بعد از اینکه دوران کارآموزیتون تموم شد به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری می تونین فعالیت کنین. اما دوران کارآموزی قوه قضاییه بیشتر از کارآموزیه وکالته. زمانی که ۳ مرحله آزمون قضاوت رو پشت سر گذاشتین و قبولی خودتون رو دریافت کردین، باید ۲ سال به عنوان کارآموز مشغول بشید.

در بخش های قبلی با سختی های شغل قضاوت آشنا شدید، بیشتر بودن دوره کارآموزی قضاوت هم دقیقا به همین سختی های کار مربوط میشه که در نهایت بتونید به عنوان یک قاضی کاربلد از دوران کارآموزی خارج بشید.

تحصیلات تکمیلی

نتیجه گیری

حالا که از تفاوت های آزمون وکالت و قضاوت آگاه شدید، احتمالا دیگه به یقین رسیده باشین که تو کدوم یک از آزمون های وکالت یا قضاوت شرکت کنید. فراموش نکنید که منابع مناسب تاثیر زیادی در موفقیت شما دارن. پس هر اندازه که از منابع جدیدتری استفاده کنید به سطح اطلاعاتی بهتری هم می رسید.

سعی کنید که منابع و کتاب های مورد نیازتون رو از فروشگاهی تهیه کنید که مثل فروشگاه کتاب تحصیلات تکمیلی امکان ارائه مشاوره داشته باشن. دلیل این مورد هم اینه که مشاوران فروشگاه ها به راحتی می تونن سطح شما رو تشخیص بدن و جدیدترین کتاب های حقوقی که با آخرین تغییرات رو بهتون معرفی کنن.

نظرات