بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

0

بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی از کارگران است و به بیمه‌شدگانی تعلق می‌گیرد که کار خود را از دست داده‌اند. به ‌عبارت دیگر افرادی که اخراج می‌شوند مشمول دریافت این بیمه می‌شوند. با توجه به اینکه در سال جدید ممکن است بسیاری از نیروهای کار نتوانند با کارفرمای خود برای ادامه همکاری به توافق برسند ممکن است برای این افراد اطلاع از شرایط بیمه بیکاری سال ۱۴۰۲ جالب باشد؛ ازاین‌رو در ادامه به شرایط این نوع بیمه می‌پردازیم.

 بیمه بیکاری

بیمه بیکاری چیست؟

یکی از مهمترین دغدغه افرادی که به صورت قراردادی به کاری مشغول هستند، اتمام مدت زمان قرارداد و ترس از هزینه‌هایی است که بدون داشتن شغل از پس آن برنمی‌آیند. پیدا کردن کار جدید پروسه‌ای زمان‌بر است و ممکن است افراد در این مدت با چالش‌هایی مواجه شوند. به همین علت سازمان تامین اجتماعی تمهیداتی اندیشیده و بیمه بیکاری را برای این افراد مقرر کرده است. بر اساس این قانون، به افرادی که بدون اراده شخصی شغل خود را از دست داده‌اند، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد و افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر کارفرما، برای بیمه نیروهای خود اقدامی نکرده باشد، باید جریمه بیمه نکردن کارگر را به جان بخرد.

مزایای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه به صورت ماهانه است و فرد می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را از این راه تامین کند. مزیت دیگری که وجود دارد حفظ سابقه خدمت فرد است و تا زمانی که افراد این بیمه را دریافت می‌کنند، سابقه خدمت برای مدت بیکاری آن‌ها نیز لحاظ می‌شود. همچنین در صورت نیاز کارفرمایان به نیروهای جدید، این افراد در اولویت معرفی به شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

فرم دریافت بیمه بیکاری

قانون جدید بیمه تامین اجتماعی

قانون بیمه بیکاری یکی از قوانینی است که در سال ۱۳۶۹ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و به حمایت از کارگرانی می‌پردازد که به صورت موقت از کار خود تعدیل شده‌اند. یکی از مواردی که در این قانون وجود دارد استفاده افراد از خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی است و بیمه‌شدگان در کنار دریافت مقرری بیمه بیکاری، از پوشش درمانی بیمه نیز بهره‌مند می‌شوند.

شرایط بیمه بیکاری ۱۴۰۲

مهمترین شرط استفاده از بیمه بیکاری سال ۱۴۰۲، از دست دادن شغل به صورت غیرارادی است و فرد در مدت زمان همکاری خود با کارفرما، از کار مورد نظر کنار گذاشته شود؛ یعنی اگر فرد از شغل خود استعفا داده باشد مشمول دریافت این بیمه نمی‌شود. یکی دیگر از شروط این بیمه، موقتی بودن دوره بیکاری است. برخی دیگر از شرایط دریافت بیمه بیکاری به شرح زیر است:

  • فرد متقاضی تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • دارا بودن ۱۲ ماه سابقه بیمه در آخرین محل کار ضروری است.
  • فرد باید قرارداد یک ساله و پرداخت بیمه تامین اجتماعی باشد.
  • متقاضی نباید مستمری‌بگیر، از کارافتاده یا بازنشسته باشد.
  • بیمه‌شدگانی که بر اثر حوادثی مانند زلزله و آتش‌سوزی کار خود را از دست داده‌اند به سابقه پرداخت بیمه احتیاجی ندارند.
  • افرادی که شغل آزاد دارند و بیمه‌شدگان اختیاری، مشمول دریافت این بیمه نمی‌شوند.

مهلت ثبت نام بیمه بیکاری تامین احتماعی

بیمه‌شده باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از بیکاری خود، به واحد امور اجتماعی اطلاع داده و آمادگی خود را برای اشتغال به کار مشابه اعلام نماید. اگر فرد در مهلت مقرر نتواند برای تشکیل پرونده اقدام نماید، با ارائه دلیل موجه و در صورت تایید هیئت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌تواند تا ۳ ماه به این اداره مراجعه و پرونده خود را تشکیل دهد.

مبلغ بیمه بیکاری

بر اساس قانون، مقرری بیمـه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق فرد بیمه‌شده است که این مبلغ برای افراد متاهل که ۴ نفر را تحت پوشش قرار دارند، به ازای هر فرد ۱۰ درصد افزایش می‌یابد؛ به شرطی که از حداقل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای کار کمتر و از ۸۰ درصد حقوق فرد بیشتر نشود.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

مدت بیمه بیکاری

مدت بیمه بیکاری با توجه به سابقه پرداختی افراد متفاوت و بین ۶ ماه تا ۵۰ ماه متغیر است. همچنین افراد متاهل از تعداد ماه بیشتری برای دریافت این بیمه بهره‌مند می‌شوند. مدت بیمه بیکاری با توجه به سابقه پرداخت و تاهل افراد شامل موارد زیر است:

  • اشخاص مجرد و متاهل که سابقه پرداخت بیمه از  ۶ تا ۲۴ ماه را دارند  به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه مقرری دریافت می‌کنند.
  • اشخاص مجرد و متاهل با سابقه پرداخت ۱۵ تا ۱۲۰ ماه به ترتیب ۱۲ و ۱۸ ماه از مقرری بیمه بهره‌مند می‌شوند.
  • افراد مجرد و متاهل که سابقه پرداخت آن‌ها ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه است به ترتیب از ۱۸ و ۲۶ ماه مقرری بیمه برخوردار می‌شوند.
  • افراد مجرد و متاهل که ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه پرداخت بیمه دارند به ترتیب از ۲۶ و ۳۶ ماه مقرری بهره‌مند می‌شوند.
  • افراد مجرد و متاهل با سابقه پرداخت بیمه ۲۴۱ ماه به بالا، از ۳۶ تا ۵۰ ماه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

مراحل ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

برای ثبت ‌نام لازم است مراحل زیر را طی شود:

  • وارد سامانه جامع روابط کار شوید و مراحل احراز هویت را طی نمایید. اگر از قبل حساب کاربری دارید روی گزینه “متوجه شدم” کلیک کنید.
  • نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا وارد سامانه شوید و از پنجره خدمات درخواست بیمـه بیکاری را انتخاب و پس از آن اطلاعات مربوط به ثبت نام بیمـه بیکاری را تکمیل کنید.
  • پس از آن دلایل بیکاری را وارد کرده و مدارک خود را بارگذاری کنید.
  • در مراحل بعد لازم است اطلاعات محل کار و سوابق بیمه خود را ذکر نمایید.
  • پس از ارسال اطلاعات، درخواست شما بررسی و نتیجه از طریق پیامک به شما ارسال می‌شود.

در چه صورت بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

بر اساس ماده ۸ قانون تامین اجتماعی بیمـه بیکاری به دلایل زیر قطع می‌شود:

  • فرد مجددا مشغول به کار شود.
  • بیمه‌شده فوت کند.
  • فرد از قبول شغل تخصصی خود، خودداری ورزد.
  • بیمه‌شده بدون داشتن عذر موجه از شرکت در دوره‌های سووادآموزی و کارآموزی سر باز بزند.
  • فرد دچار از کارافتادگی باشد یا مستمری دریافت کند.
  • مدت زمان قانونی مستمری بیمـه بیکاری به پایان برسد.

آیا عیدی به بیمـه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است درباره این بیمه برای افراد ایجاد شود این است که افرادی که بیمـه بیکاری دریافت می‌کنند نیز شامل دریافت عیدی می‌شوند؟ پاسخ این سوال منفی است و عیدی برای این افراد واریز نمی‌شود.

سخن پایانی

بیمه بیکاری حق هر فردی است که کار خود را به صورت موقت از دست می‌دهد که تا زمان پیدا کردن کار جدید برای هزینه‌های خود به مشکل نخورد. برای اطلاع از قوانین این نوع بیمه می‌توانید با کارمنتو در ارتباط باشید و سوالات خود را به صورت تلفنی و آنلاین از مشاورین این مجموعه بپرسید.

نظرات