انواع چراغ های راهنمایی و کاربرد هر کدام

0

چراغ راهنمای رانندگی از جمله ابزار و تجهیزات ضروری است که جهت افزایش راحتی و ایمنی رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراغ راهنمایی برقی و چراغ راهنمایی خورشیدی از عمده چراغ های راهنمایی هستند که در سطح شهر و جاده‌های برون شهری، جهت راهنمایی و هشدار دادن به رانندگان و عابران مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش به انواع چراغ‌های راهنمایی و کاربرد هر کدام اشاره خواهیم داشت.

انواع چراغ چراغ های راهنمایی

در خیابان‌ها برحسب کاربرد و عملکردی که از یک چراغ راهنما انتظار می‌رود، از انواع چراغ راهنمایی استفاده می‌شود؛ هریک از این چراغ‌های راهنمایی خود سه نوع متفاوت دارند. انواع چراغ راهنمایی رانندگی عبارتند از:

چراغ راهنمایی برقی

چراغ راهنمایی سولار ( خورشیدی )

چراغ راهنمایی LED

در ادامه بیشتر در خصوص انواع چراغ‌های راهنمایی و کاربرد هر کدام توضیح خواهیم داد.

انواع چراغ های راهنمایی

چراغ راهنمایی چیست؟

چراغ راهنمای رانندگی یا چراغ راهنما یک نماد هشدار دهنده در راهنمایی و رانندگی بشمار می‌رود. بطور کلی از دو نوع چراغ راهنمایی برقی و چراغ راهنمایی خورشیدی در تقاطع‌ها، پیاده رو‌ها، جاده‌ها، خروجی و ورودی معابر و سایر اماکن، با نیاز هدایت رانندگان استفاده می‌شود تا جریان رفت و آمد افراد و وسایل نقلیه دچار اختلال نشود.

به‌طور کلی در چراغ راهنمایی رانندگی از سه رنگ استاندارد قرمز، زرد و سبز جهت هدایت رانندگان و عابران استفاده می‌شود. شناخت هر یک از چراغ‌های راهنمایی به شما کمک می‌کند تا در هر موقعیت، مطابق با شرایط حین رانندگی تصمیم گیری کنید و در شرایط حادثه ساز قرار نگیرید. چراغ‌های راهنمایی رانندگی به شما درمورد ورود و خروج از معابر، حق تقدم و زمان‌بندی عبور و توقف از یک معبر کمک خواهند کرد.

علت استفاده از چراغ‌های راهنمایی

از انواع چراغ راهنمای رانندگی در قالب چراغ راهنمایی برقی و چراغ راهنمایی خورشیدی، جهت حفظ نظم و ترتیب تردد وسایل نقلیه و عابرین استفاده می‌شود. اغلب چراغ‌های راهنمایی که جهت نظم بخشیدن به عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه در معابر، جاده‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شوند و عملکرد خودکار دارند، هدف بهبود شرایط ترافیک را دنبال می‌کنند. لامپ‌ها یا منابع انتشار نور این گونه چراغ راهنمایی بصورت خودکار روشن و خاموش می‌شوند. انواع چراغ راهنمایی با قابلیت تنظیم شدن بصورت دستی نیز تولید می‌شوند.

عملکرد چراغ‌های راهنمایی با قابلیت تنظیم، توسط پلیس راهنمایی رانندگی تحت کنترل قرار می‌گیرد. پلیس با زمان بندی و ایجاد تغییر رنگ در اینگونه چراغ‌ها اقدام به کنترل ترافیک‌های سنگین می‌کند. البته ترافیک تنها علت استفاده از چراغ‌ راهنمایی و رانندگی نیست و هر چراغ راهنما با عملکرد متفاوت نقشی بخصوص در کنترل نظم و امنیت جاده‌ها و بطور کلی مسیرهای عبور و مرور وسایل نقلیه و انسان‌ها خواهد داشت.

چند دلیل مهم استفاده از انواع چراغ راهنمایی رانندگی

همانطور که گفته شد از انواع چراغ راهنمای رانندگی برحسب موقعیت به دلایل خاص استفاده می‌شود. از عمده دلایل و تاثیرات مثبت استفاده از انواع چراغ راهنمایی خورشیدی و چراغ راهنمایی برقی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش ترافیک جاده‌ها و خیابان‌ها
  • باز کردن ترافیک‌های سنگین
  • ایجاد یک نظم پیوسته در عبور و مرور خودروها و عابرین پیاده
  • افزایش امنیت مسیر تردد وسایل نقلیه و کاهش دادن احتمال بروز تصادفات درون شهری و برون شهری

انواع چراغ های راهنمایی و کاربرد هر کدام

بطور کلی چراغ‌های راهنمایی رانندگی به لحاظ عملکرد در سه دسته چراغ راهنمایی سولار (خورشیدی)، چراغ راهنمایی برقی و LED طبقه بندی می‌شوند. شما می‌توانید از انواع چراغ‌های راهنمایی برحسب موقعیت استفاده کنید. توصیه می‌کنیم برای بهره‌مندی از ویژگی‌های یک چراغ راهنمای باکیفیت محصولات برند ترافیک کالا را انتخاب کنید.

انواع چراغ های راهنمایی

چراغ راهنمایی LED

چراغ راهنما LED یک چراغ راهنمایی برپایه دیودهای نوری است. چراغ‌های راهنمایی که وابسته به منبع نوری LED هستند، امروزه رقیب سرسخت نمونه‌های برقی بشمار می‌روند که دارای منبع نور لامپ هستند و به برق شهری وابستگی دارند. چراغ راهنمای رانندگی LED برخلاف چراغ راهنمایی برقی از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از لامپ‌های LED شکل می‌گیرد.

عملکرد این دسته از چراغ‌های راهنمایی با چراغ راهنمایی خورشیدی که وابسته به انرژی خورشیدی هستند نیز تفاوت دارد. چراغ‌های راهنمایی LED از نظر طول عمر بالا، قیمت مناسب، پرتاب نور بیشتر و یکدست بودن منبع نور نسبت به دیگر انواع چراغ راهنمایی برتری دارند. یکی از نقاط قوت دیگری که در چراغ‌های راهنمایی LED وجود دارد، این است که به تدریج نور خود را از دست می‌دهند. یک چراغ راهنما LED را می‌توان با تکنولوژی انرژی خورشیدی نیز شارژ نمود.

چراغ راهنما خورشیدی

همانطور که از نامش پیداست، چراغ راهنمایی سولار (خورشیدی) وابسته به انرژی برق نیست و برای تامین انرژی مورد نیاز منبع نور خود، به انرژی خورشید وابستگی دارد. چراغ‌های راهنمایی سولار یکی از بهترین انواع چراغ راهنمای رانندگی برای بکارگیری در جاده‌هایی که دسترسی به انرژی برق ندارند، بشمار می‌رود. چراغ راهنمایی خورشیدی دردسرهای مرتبط با چراغ راهنمایی برقی را ندارد و بیشتر برای افزایش سطح ایمنی جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون این چراغ راهنما به لحاظ منبع انرژی وابسته به برق شهری نیست، بنابراین طول عمر بیشتری دارد و می‌توان از آن برای مدت زمان بیشتری استفاده نمود.

یک چراغ راهنمایی سولار قادر است در هوای نیمه ابری حدوداً ۱۴ شبانه روز کار کند. همچنین این چراغ در تاریکی به مدت ۷ شبانه روز انرژی برای عملکرد و راهنمایی رانندگان و عابرین پیاده را خواهد داشت. این چراغ می‌تواند در هوای ابری نیز خود را شارژ کند و در رنگ‌های زرد، قرمز و سبز تولید می‌شود. از نقاط قوت چراغ راهنمایی رانندگی سولار می‌توان به مقاومت بالای آن نسبت به شرایط آب و هوایی بد اشاره نمود.

چراغ راهنمای برقی

چراغ راهنمای برقی از جمله اولین و پر کاربردترین نمونه‌های چراغ راهنمای رانندگی بشمار می‌رود. بیش از چراغ راهنمایی خورشیدی، نمونه‌های برقی را در کنترل ترافیک شهری مشاهده می‌کنیم. چراغ‌های برقی راهنمایی رانندگی در انواع چشمک زن، اشاره گر و خودکار طراحی و تولید می شوند. از مزیت‌های چراغ‌های راهنمایی از نوع برقی می‌توان به امکان عملکرد آن‌ها در هر ساعت از شبانه روز اشاره نمود.

چراغ راهنمایی برقی عمدتاً از پلی کربنات تهیه می‌شود و به همین علت در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این چراغ راهنمایی از هر نوع برای عملکرد وابسته به جریان برق شهری است.

چراغ های راهنمایی رانندگی از نوع سولار و برقی هر یک در سه مدل مختلف تولید می‌شوند و کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اگر قصد تهیه چراغ راهنما، فلش زن و یا جهت دار دارید و به دنبال یک عرضه کننده معتبر می‌گردید، توصیه ما به شما برند ترافیک کالا است. این برند در زمینه تولید و عرضه انواع چراغ راهنمای خورشیدی، برقی و LED چند سال سابقه درخشان دارد.

انواع چراغ های راهنمایی

جمع بندی

چراغ های راهنمایی رانندگی در انواع مختلف چراغ راهنمایی خورشیدی، برقی و LED با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ راهنمایی به کنترل ترافیک، افزایش ایمنی رانندگان و عابرین پیاده کمک می‌کند و در کاهش آمار سوانح جاده‌ای تاثیر چشمگیر دارد. برند ترافیک کالا یکی از بزرگترین مجموعه‌های عرضه کننده انواع محصول چراغ راهنمایی و رانندگی در ایران است.

منبع : ترافیک کالا | www.Traffickala.com 

نظرات