فایل یا طرح لایه باز چیست و چه کاربردهایی دارند؟

0

ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که طرح لایه باز چیست؟ به زبان ساده این طرح‌ها فایل‌های گرافیکی هستند که افراد قادر به ویرایش و تغییر تمامی المان‌های موجود در آنها هستند. به این ترتیب اگر یک طرح لایه باز داشته باشید، این امکان را دارید متن، تصاویر، افکت‌ها و هر مورد دیگری که در فایل وجود دارند را به راحتی تغییر دهید و آنها را سفارشی‌سازی کنید. همچنین می‌توانید قسمت‌هایی از فایل را حذف و یا بخش‌های جدیدی به آن اضافه کنید. فایل‌های لایه باز دقیقا از نسخه اول فتوشاپ که در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد، به وجود آمده‌اند.

طرح لایه باز چیست؟

فایل لایه باز یا طرح لایه باز نوعی فایل است که اغلب آن را با فرمت PSD می‌شناسند. این فایل‌ها را آماده کپی نیز می‌گویند. این فایل‌ها در موارد بسیار زیاد گرافیکی به کار می‌رود. از یک بنر تبلیغاتی تا یک کارت ویزیت خلاقانه. نکته هیجان‌انگیز فایل‌های لایه باز این است که می‌توان با توجه به نیاز خود روی آن‌ها تغییرات ایجاد کنیم. معنای لایه باز همین است. دست شما برای ایجاد تغییرات باز است. افراد می‌توانند تک‌تک، لایه‌ها را بررسی کنند و دوباره رنگ بندی کنید و یا اسم‌شان را عوض کنید. لایه‌ها را پس و پیش کنید و هر کار دیگری که فکر می‌کنید لایه‌ها را بهتر می‌کند را انجام دهید.

هنگامی که با نرم افزار فتوشاپ طراحی می‌کنید، در هنگام ذخیره فایل می‌توانید فرمت ذخیره شدن را PSD انتخاب کنید و سپس آن را ذخیره کنید. حالا هر بار که فایل را باز کنید، می‌توانید آن را به صورت کامل ویرایش کنید. همچنین این امکان برای‌‌تان فراهم است تا آن را به دوستان و همکاران خود بدهید و آنها نیز قابلیت ویرایش تمامی المان‌های موجود در طرح ارسالی را خواهند داشت. در مورد فایل‌های لایه باز چیزی که باید بدانید این است که حداکثر حجم آن ۲ گیگابایت خواهد بود و بیشتر از آن امکان ذخیره وجود ندارد. البته ۲ گیگابایت حجم بسیار زیادی برای این نوع فایل‌ها است و تقریبا تمامی پروژه‌های مبتدی و حرفه‌ای حجم خیلی کمتری را می‌گیرند.

 فایل یا طرح لایه باز

کاربرد فایل لایه باز

با ذخیره‌سازی طرح‌ به صورت لایه باز این امکان را فراهم می‌کنید تا در آینده نیز بتوانید در طرح‌های خود تغییرات دلخواه و لازم را اعمال کنید. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاربردهای طرح لایه باز می‌توان به افزایش سرعت چاپ اشاره کرد. اگر در یک شرکت چاپ یا یک چاپخانه کار می‌کنید و در روز مجبور به طراحی چندین طرح و فایل هستید و امکان پاسخگویی به تمامی نیازهای مشتریان‌تان علنا کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از طرح‌های لایه باز می‌توانید در زمان کوتاهی تغییرات لازم را روی طرح اعمال کنید و آنها را باز طراحی و چاپ نمایید.

مهم‌ترین طرح‌های لایه بازی که وجود دارند عبارتند از:

  • کارت ویزیت لایه باز
  • بنر مشاغل لایه باز و بنر مناسبتی
  • کاتالوگ لایه باز و بروشور لایه باز
  • تراکت لایه باز
  • فاکتور لایه باز
  • تقویم لایه باز
  • آگهی ترحیم لایه باز
  • منو لایه باز
  • آیکون و لوگو لایه باز
  • ست‌های اداری لایه باز
  • ست‌های تبلیغاتی لایه باز

فایل یا طرح لایه باز

شاید پر استفاده‌ترین فایل تجاری لایه باز، طرح کارت ویزیت است که روزانه سفارشات زیادی برای طراحی آن دریافت می‌شود. از بنرها در مکان‌های مختلف و برای مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند. کاتالوگ‌ها و بروشورها معمولا برای معرفی محصولات و خدمات شرکت‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند. این فایل‌ها شامل چندین صفحه می‌شوند و قطعا طراحی صفحات زمان بسیار زیادی را از طراح می‌گیرد.

در کشور ما به عزیزان فوت شده اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود و مراسم‌ مختلفی برای فرد متوفی می‌گیرند و آگهی ترحیم زیادی نیز سفارش داده می‌دهند. از آن جایی که این سفارشات معمولاً سریع هستند و مشتری‌ها فایل را در اسرع وقت نیاز دارند و طراح نمی‌تواند با خیال راحت و در زمان کافی آگهی ترحیم را طراحی و آماده کند. طرح لایه باز آگهی ترحیم این مشکل را حل می‌کند و طراح می‌تواند از بین ده‌ها فایل لایه باز یکی را انتخاب کند و با تغییرات کوچکی در آن، طرح را به مشتری تحویل دهد.

فایل یا طرح لایه باز

چگونگی خرید و فروش طرح لایه باز

حتما این سوال برای‌تان پیش آمده است که چگونه باید طرح‌های لایه باز را خرید و فروش کرد؟ باید بگوییم ما در مجموعه ایران طرح سعی داریم بهترین‌ها را با کمترین قیمت آماده کنیم. همچنین طرح‌های لایه باز رایگان زیادی در این مجموعه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید و از کیفیت کارها  مطلع شوید.

علاوه بر این، تمامی طرح‌های لایه باز موجود در سایت، توسط چندین طراح حرفه‌ای کاملا بررسی می‌شود تا هیچ مشکلی نداشته باشد و مشتری با خیال راحت آنها را تهیه و خریداری کند و در این مورد کاملا تضمین می‌دهیم که تمامی فایل‌ها بدون هیچ مشکلی ارائه شوند.

کامل بودن طرح‌ها نیز یکی دیگر از دلایل برتری این مجموعه نسبت به دیگر مجموعه‌ها است. اگر به بخش طرح‌های لایه باز مراجعه کنید با تعداد زیادی از فایل‌ها و طرح‌های لایه باز مواجه می‌شوید که در موضوعات مختلف دسته‌بندی و آماده شده است.

کلام آخر

طرح لایه باز یکی از بهترین مواردی است که توسط شرکت‌های مختلف به خصوص شرکت بزرگ ادوبی معرفی شد. با استفاده از طرح‌های‌ لایه باز می‌توانید در وقت و زمان تا حد زیادی صرفه‌جویی ‌کنید. همچنین زمانی که افراد همزمان از چندین فایل لایه باز که توسط طراحان متفاوتی طراحی شده است، استفاده می‌کنند؛ با طرح‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و این به بقیه افراد کمک می‌کند تا در طراحی‌های خود حرفه‌ای‌تر شوند و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنند.

نظرات