مهارت های هفتگانه ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟

0

اگر قصد دارید کار با کامپیوتر را به صورت حرفه‌ای شروع کنید باید با مهارت های ICDL  آشنا شوید؛ بنابراین باید بدانید دوره  icdl چیست و مهارت‌های لازم آن چگونه کسب می‌شوند. شاید اسم آن کمی دلهره در شما ایجاد کند اما همه‌ی افراد می‌دانند که کامپیوتر، اینترنت و بطور کلی دنیای IT از مباحث نسبتا نوظهور در دنیا است. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود شما تا حد زیادی با فضای کامپیوتری آشنا شوید، گرفتن مدرک مهارت های هفتگانه ICDL است. کلمه مخفف ICDL با نام کامل International Computer Driving license به معنای مهارت کار با کامپیوتر می‌باشد. بنابراین مدرک آن یک گواهی نامه بین‌المللی است که دارندگان آن به تمام مهارت های لازم برای کار با کامپیوتر مسلط شده و می‌توانند وارد فضای کار حرفه‌ای شوند. بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله آموزش ICDL بیش از پیش مورد بررسی قرار بگیرد.

مهارت های هفتگانه ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟

ICDL چیست؟

در آموزش ICDL ابتدا باید مفهوم این واژه و کاربرد آن برای کارآموزان مشخص شود. ICDL یکی از معتبرترین مدرک های بین المللی شناخته شده در سطح جهانی است. فردی که مدرک ICDL را کسب می‌کند توانايی انجام بسیاری از کارهای کامپیوتری را دارد. بنابراين می‌توان آن را ملاک استخدام کارفرمایان معرفی کرد. آموزش ای سی دی ال برای اولین بار از سوی بنیاد اروپایی در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. این آموزش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می‌شود. با این حال تمام ارگان های دولتی، شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ غیر دولتی در حوزه‌های مختلف این ندرک را تایید بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. زیرا که این مدرک نشانگر تسلط بر مهارت های کامپیوتری خواهد بود. برای مثال گاهی اوقات که در آگهی های استخدام به دنبال کار بوده‌اید، متوجه اهمیت این مدرک شده اید. زیرا که در اکثر آگهی های استخدامی داشتن مدرک ICDL  جزء شرایط استخدام در بازار کار است.

مهارت های هفتگانه ICDL کدام‌اند؟

آموزش ICDL شامل ۷ مهارت می‌شود که تسلط بر هر کدام از آن‌ها جهت دریافت مدرک آن لازم است. حتی با قرار گرفتن در سطح متوسط این مهارت‌های کامپیوتری نیز کار شما تا حدودی راه می‌افتد. بنابراین این مهارت‌ها در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

–        مهارت آی تی یا فناوری اطلاعات

IT به معنای آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات است. مفاهیم اولیه فناوری اطلاعات، نرم افزار، سخت افزار، شبکه های اطلاعاتی و رایانه مباحثی هستند که هنگام آموزش ICDL در بخش مهارت آی تی بیان می‌شوند.

–        ویندوز

Windows شیوه استفاده از کامپیوتر ومدیریت فایل‌ها را شامل می‌شود. همان طور که کاملا مشخص است یکی محبوب ترین و پر کاربردترین سیستم عامل ها ویندوز است. بنابراین می‌توان گفت از بخش‌های پرکابرد آموزش ICDL که یادگیری آن باعث استفاده از ویندوز، مدیریت فایل ها و فولدرها و دیگر بخش های پر کاربرد می‌شود.

–        ورد

Word همان شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز است. این واژه پرداز ورد در مجموعه مایکروسافت آفیس جز پرکاربردترین نرم‌افزارها به حساب می‌آید. در این بخش از آموزش مهارت های هفت گانه با برنامه ورد، نحوه استفاده از آن، نحوه تایپ، تنظیم و چاپ متون و اشکال مختلف آشنا خواهید شد. همان طور که می‌دانید بسیاری از افراد برای نوشتن متن‌های کوتاه و بلند از ورد استفاده می‌کنند. در این برنامه حتی امکان خواندن فايل های متنی با فرمت های مختلف فراهم شده است. هم‌چنین هنگام باز کردن سندی در آن فرمت نوشته تغییر نخواهد کرد. امکان تغییر فونت متن، سایز فونت، بولد یا ایتالیک کردن کلمات و عبارات از دیگر امکانات مایکروسافت ورد است. علاوه بر این‌ها تسلط بر روی ورد باعث می‌شود بتوانید با تمپلیت‌های ارائه شده برای نوشتن نامه، گزارش یا ساخت رزومه استفاده کنید.

–        اکسل

اکسل در واقع همان شیوه کار با صفحه گسترده است. این نرم‌افزار یکی از برنامه‌های مجموعه آفیس به معنای صفحه گسترده است. از نرم افزار اکسل در جهت انجام محاسبات عددی، حسابرسی، نمودار و فرمول های ریاضی استفاده می‌شود. هم‌چنین در این مرحله از آموزش ICDL نحوه فرمول نویسی و محاسبات کامل به کاربران آموزش داده می شود. در واقع اکسل فرصت دسته‌بندی، سازماندهی و محاسبه داده‌های متعددی در یک صفحه را به شما می‌دهد. به این ترتیب است که اگر داده‌ای تغییر کند مشاهده نمای کلی اطلاعات، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری دوباره از آن، آسان‌تر خواهد بود. از طرفی دیگر در سطح موقعیت های تجاری جهان این نرم‌افزار برای تجزیه و تحلیل کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، حساب‌های مالی و گزارش عملکرد استفاده می‌شود.

–        اکسس

شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها را Access می‌گویند. این نرم افزار اکسس نیز یکی دیگر از برنامه های مجموعه آفیس است که آموزش آن برای یادگیری مدیریت پایگاه داده به کار می‌رود. در این بخش کاربران نحوه ورود اطلاعات به پایگاه داده، مدیریت پایگاه داده، ساخت کوئری و پرسشنامه را فرا می گیرند. در سطح فرم های الکترونیکی ممکن است داده‌ها از تعداد هزار و یا بیشتر از آن عبور کنند. در این زمان ممکن است درصد خطا افزایش پیدا کند. این درصد توسط نرم افزار اکسس به شدت کاهش می‌یابد. در هنگام وارد کردن اطلاعات اگر در پایان کار متوجه اشتباه در ورود اولیه داده‌ها و برخی مسائل و فاکتورها نشده‌اید، امکان برگشت و جبران اشتباهات وجود دارد. زیرا اکسس یک نرم افزار منبع باز است.

–        پاورپوینت

هنگام یادگیری Powerpoint شما با شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب آشنا می‌شوید. این بار هم یک نمونه دیگر از از نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس مورد بحث است که معمولا دانشجوها با آن زیاد سر و کار دارند. در این مرحله از آموزش ICDL از مهارت‌های هفتگانه کاربران با ساخت اسلاید ها و تنظیمات مختلف آن برای ارائه مطالب آشنا می شوند. در واقع پاورپوینت محیطی ایجاد می‌کند که بتوانید در کنار زیبایی، نظم و پیوستگی را هم به مطالب خود اضافه کنید. بنابراین چنین نرم‌افزاری در عین کارآمد بودن، امکان ارائه‌ای اثرگذار و قدرتمند با اسلاید های زیبا را به شما می‌دهد‌. چنین است که افراد مسلط بر روی پاورپوینت قادر هستند که در جلسات مهم و یا گاها استخدامی ارائه‌ای داشته باشند که نظرها را به خود جلب کند. این کار موفقیت را قدم به قدم نزدیک تر می‌کند.

–        اینترنت

از واژه اینترنت مشخص است که در رابطه با اطلاعات و ارتباطات کار می‌کند. کاربرانی که در سازمان‌ها و یا شرکت های مختلف مشغول به کار‌اند، برای تسلط بع اینترنت لازم است با اینترنت، ارتباطات، جستجو در اینترنت و تنظیمات مختلف ویندوز و مرورگرها آشنا شوند.

مهارت های هفتگانه ICDL کدام‌اند؟

کاربرد کسب مهارت‌های هفتگانه icd

همان طور که از ابتدای مقاله گفته شد، ICDL بیانگر کفایت کاربر در مهارت های کامپیوتری است. به همین دلیل است که سازمان‌ها برای استخدام نیروی انسانی و کارمندان باید اطمینان حاصل کنند فرد مورد نظر توانایی های لازم برای انجام امور اداری و کامپیوتری را دارد تا پولی که قرار است صرف حقوق آن‌ها خوبی صرف گردد. یکی از مهم‌ترین مزيت‌ها در گرفتن مدرک آی سی دی ال قابل ارائه بودن برای ادارات و سازمان های داخلی و خارجی بعنوان یک مدرک معتبر جهت استخدام و ارتقا درجه شغلی است. از آن جایی که گسترده ترین و بزرگترین مدرک شناخته شده در سطح جهانی برای کاربری کامپیوتر، ارائه مدرک ICDL است، افزایش سطح مهارتها در استفاده های کارآمد و درست از IT و کامپیوتر باعث دریافت موقعیت های بهتر شغلی می‌گردد. دروازه ‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی و تحصیلات عالیه در زمینه IT از دیگر کاربردهای آموزش ICDL در سطح جهانی است.

جمع بندی

مهارت های هفتگانه ICDL همان تسلط بر نرم‌افزارهای ورد، اکسل، اکسس، پاورپوینت و هم‌چنین آی تی، ویندوز و اینترنت‌ است. کسانی که از طریق آموزش ICDL بر این مهارت‌ها تسلط پیدا می‌کنند، بر دنیای فناوری اطلاعات چیره خواهند شد. هم‌چنین از آن جایی که مدرک آن به عنوان یک گواهی بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی آن را تایید و مرجع خود انتخاب می‌کنند. بنابراین کاربرد آن در بحث استخدامی و کار در شرکت‌های بزرگ و موفق مشخص خواهد شد.

نظرات