از خرید و فروش سهام تا سبدگردانی؛ آشنایی با روش‌های سرمایه گذاری در بورس

0

از خرید و فروش سهام تا سبدگردانی؛ آشنایی با روش‌های سرمایه گذاری در بورس

بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشور، کنترل تورم و البته محافظت از ارزش دارایی‌ سرمایه‌گذاران دارد. به همین دلیل است  که بورس یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام اقتصادی هر کشوری را تشکیل می‌دهد. اهمیت این بازار در کشورهای توسعه یافته به‌حدی است که سهم سپرده‌های بانکی و پول نقد از دارایی‌های مالی خانوارها نسبت به سهم دارایی‌هایی از قبیل سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری – که از جمله ابزارهای مرسوم بازار سرمایه هستند- بسیار کمتر است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی رایج‌ترین روش‌ های سرمایه گذاری در بورس، نکاتی را در ارتباط با هر یک از این روش‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

خرید و فروش سهام و سبدگردانی

روش های سرمایه گذاری در بورس

روش های سرمایه‌ گذاری در بورس – با توجه به تنوع بالایی که در ابزارهای مالی این بازار وجود دارد – بسیار زیاد است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید سرمایه‌گذاری در این بازار به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام‌پذیر است. در ادامه هر یک از این روش‌ها را بررسی کرده مهم‌ترین نکاتی را که باید در ارتباط با هر کدام در نظر بگیرید، مطرح می‌کنیم.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

افرادی که قصد دارند به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، لازم است قبل از هر کار یک کارگزاری مطمئن را جهت فعالیت در بورس انتخاب کنند. برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید ابتدا نکاتی را در نظر بگیرید.

انتخاب بهترین کارگزاری بورس

برای انتخاب یک کارگزاری معتبر باید حتما دقت کنید کارگزاری مورد نظر از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت داشته باشد. علاوه بر این، می‌توانید خدماتی را که کارگزاری به مشتریان خود ارائه می‌دهد، بررسی کنید. به‌عنوان مثال امکان دریافت کد بورسی و ثبت نام رایگان سجام به صورت آنلاین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کارگزاری‌ها را متمایز می‌کند. در نظر داشته باشید کارگزاری فارابی به‌عنوان یکی از برترین کارگزاری‌های کشور این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است و در حال حاضر متقاضیان دریافت کد بورسی می‌توانند به صورت آنلاین و غیرحضوری از طریق سایت این کارگزاری نسبت به دریافت کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت سجام اقدام کنند.

امکانات سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها نیز از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران باید پیش از انتخاب کارگزاری در نظر داشته باشند. ابزار تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین امکاناتی است که باید در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها وجود داشته باشد. وجود این ابزار کمک می‌کند سرمایه‌گذاران سریع‌تر نسبت به تحلیل وضعیت نمادهای مختلف بازار و اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

برگزاری دوره‌های آموزش بورس، پشتیبانی ۲۴ ساعته و امکان برداشت سریع پول از حساب کارگزاری سایر مواردی هستند که وجود آن‌ها اهمیت دوچندانی در انتخاب بهترین کارگزاری بورس دارد. پس از انتخاب کارگزاری و دریافت کد بورسی زمان خرید سهام فرا می‌رسد.

چگونه بهترین سهام برای خرید را شناسایی کنیم؟

انتخاب بهترین سهام برای خرید مستلزم انجام بررسی‌های متعددی است. لازم است افراد ابتدا یک دید کلی از وضعیت شرکت به‌دست آورند. این کار معمولا از طریق بررسی صورت وضعیت مالی شرکت مشخص می‌شود. اگرچه برای افرادی که از دانش مالی کافی برخوردار نباشند، تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند مشکل باشد. شرکت در دوره‌های آموزش تحلیل بنیادی و البته تمرین می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد. در ادامه با استفاده از ابزارهایی که تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد می‌توان زمان و قیمت مناسب برای ورود به سهم یا حتی خروج از آن را مشخص کرد. اما یادگیری تمام این روش‌ها و آشنایی با ابزارهای اختصاصی آن، زمان زیادی می‌طلبد. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند در طول دورهای که مشغول آموزش و کسب تجربه هستند، به جای جستجو برای انتخاب بهترین سهام برای خرید، از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

سرمایه گذاری در بورس به شیوه غیر مستقیم

استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌شمار می‌روند. سبدگردانی، شیوه‌ای اختصاصی برای سرمایه‌گذاری در بورس است. لازم به ذکر است شرکت‌های سبدگردان با توجه به هزینه‌بر بودن خدمات سبدگردانی معمولا حداقل سرمایه‌ای را برای ارائه این دست خدمات مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردانی فارابی معادل یک میلیارد تومان است.

در مقابل سبدگردانی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مطرح است که با هر میزان سرمایه‌ای امکان‌پذیر است. اگرچه قیمت واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف باهم متفاوت است، اما به هرحال، این میزان سرمایه به‌طور قابل توجهی کمتر از سرمایه‌گذاری در سبدگردان است. برای درک بهتر موضوع در نظر داشته باشید سرمایه‌گذاری در صندوق دوم اکسیر فارابی که یک صندوق درآمد ثابت است، حتی با یک هزار تومان نیز امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

در این مقاله دیدیم روش های سرمایه گذاری در بورس به دو دسته کلی «سرمایه‌گذاری مستقیم» و «سرمایه‌گذاری غیرمستقیم» تقسیم می‌شود. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم باید نسبت به انتخاب بهترین کارگزاری بورس و دریافت کد بورسی از طریق آن کارگزاری اقدام کنید. سپس باید با یادگیری مهارت‌هایی از قبیل تحلیل بنیادی و تکنیکال بهترین سهام برای خرید را شناسایی و در قیمت و زمان مناسب در آن سرمایه‌گذاری کنید.

در نهایت در نظر داشته باشید اگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری مستقیم ندارید یا تصور می‌کنید زمان کافی برای این‌کار ندارید، می‌توانید روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار را انتخاب کرده سراغ روش‌هایی مانند سبدگردانی در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروید.

نظرات