فرق حساب تجاری و غیر تجاری چیست؛ ماجرای تفکیک حساب شخصی و تجاری

0

فرق حساب تجاری و غیر تجاری چیست؛ ماجرای تفکیک حساب شخصی و تجاری

کدام حساب بانکی تجاری است و شامل مالیات بر تراکنش بانکی می شود

با اعلام مصوبه شورای پول و اعتبار درباره حساب‌های تجاری، مالیات بر تراکنش بانکی از حساب‌ های تجاری گرفته خواهد شد، کدام حساب بانکی تجاری تلقی شده و شامل مالیات بر تراکنش بانکی می شود؟ و ۲ شرطی که حساب را تجاری می کند چیست؟ و از کجا بفهمم که حساب بانکی من تجاری تلقی می شود یا غیرتجاری

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر مجموع حساب های غیرتجاری یک شخص حقیقی در طول یک ماه بیش از صد تراکنش واریز به حساب داشته باشد و ۳۵۰ میلیون ریال در تراکنش‌ها به حسابهای او واریز شود، به عنوان تجاری تلقی می‌شود و براساس آن واریزی ها به عنوان فروش تلقی شده و مشمول مالیات خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین: سخنگوی بانک مرکزی برخی ابهامات درباره مصوبه مربوط به تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری را تشریح کرد. مصطفی قمری‌وفا با تاکید بر اینکه رفتار حساب‌های تجاری مختلف است و الگوهای متفاوتی برای شناسایی و بررسی آنها وجود دارد، گفت: حساب‌های بانکی یک فرد اگر دو شرط را بطور همزمان داشته باشد، ممکن است تجاری تلقی شود.

اول اینکه تعداد واریز به حساب بیش از ۱۰۰ فقره باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵۰ میلیون ریال باشد، بنابراین صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست، به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریز در ماه، ۱۰ میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، مشمول بررسی به عنوان تجاری نخواهد بود.

سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد: مبنا، صرفاً تعداد واریزی است، نه تراکنش؛ لذا این برداشت که با مصوبه مذکور، حسابهای اغلب افراد به واسطه خریدها و تراکنش‌هایی که در طول ماه انجام می‌دهندحساب تجاری تلقی خواهد شد، کاملاً نادرست است.

قمری‌وفا افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته، درصد بسیار ناچیزی (کمتر از ۲ درصد) حساب‌های غیرتجاری، با اجرای مصوبه فوق، ممکن است مشمول بررسی، به عنوان تجاری باشند.

سخنگوی بانک مرکزی بیان کرد: همه حساب‌هایی که واجد دو شرط مذکور هستند، لزوماً تجاری نخواهند شد، بلکه پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا شخصی بودن آنها تصمیم گیری می‌شود، لذا ممکن است حساب واجد هر دو شرط باشد، اماحساب تجاری شناخته نشود.

قمری‌وفا گفت: حساب‌هایی که تجاری یا به تعبیر دیگر حساب فروش شناخته می‌شوند، به سبب ماهیت حساب‌ها، از مزایایی مانند افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت ازحساب، بدون نیاز به ارائه اسناد مثبته، تخفیف در کارمزدهای بانکی و… برخوردار خواهند شد، لذا تعریف یک حساب به عنوان  تجاری برای افرادی که فعالیت تجاری و گردش مالی متناسب با کسب و کار دارند، تسهیل گری قابل توجهی خواهد داشت.

تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری

دو شرطی که حساب را تجاری تلقی می کند چیست؟

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند.

به گزارش تسنیم، پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سوی دولت که منجر به ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان با هدف جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی به عنوان تکمیل‌کننده این زنجیره مطرح شد که هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر برحساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۲۰ هزار حساب‌های تجاری شناسایی شده است و این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که فرآیند اخذ مالیات از دارنده حساب انجام می‌شود و دیگر شاهد فرار‌های مالیاتی نخواهیم بود.

به گفته اصغر ابوالحسنی؛ قائم مقام بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار چنانچه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود. ابتدا پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که تراکنش‌هایی بالایی که دارد تجاری است و نیازمند اخذ مالیات است و چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود. قائم مقام بانک مرکزی از ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند و برای حساب‌های تجاری موارد مشوقی هم در نظر گرفته شده است.

ابوذر سروش؛ معاون نظارت بانک مرکزی در این باره، هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری را ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند.

سقف تراکنش بانکی غیر حضوری برای حسابهای تجاری

معاون نظارت بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی برای صاحبان حساب‌های تجاری، آستانه روزانه نقل و انتقالات غیر حضوری را به ۵ میلیارد ریال و ماهانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش داده است. علاوه بر آن، از آنجایی که ابزار چک در کسب و کار‌های اشخاص کاربرد زیادی دارد، حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده بود برای صاحبان حساب‌های تجاری به ۶۰ درصد کاهش یافته است. مضافاً صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند. مشوق‌های دیگری نیز برای صاحبان حساب‌های تجاری در نظر گرفته شده که امید است با اعمال آن‌ها، گام مثبتی در تسهیل مبادلات تجاری برداشته شود.

محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اینتا با تشریح جزییات اجرای این مصوبه، گفت: موضوع تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری ذیل بند (م) تبصره (۱۲) بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین ماده (۱۰) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مطرح و مصوبه مربوطه توسط شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از ساماندهی حسابهای تجاری و شخصی مبارزه با فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی است، افزود: در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله اول در خردادماه و تیرماه سال جاری اعلام کرد که مودیان حسابهای تجاری مربوط به فعالیت کسب و کارشان را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند که تاکنون بیش از هشت میلیون و ۱۳۰ هزارحساب تجاری توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است.

 

 

نظرات