کلاهبرداری از حساب با ارسال لینک جعلی سامانه ثنا

0

روی لینک هایی که برایتان پیامک می شود کلیک نکنید. حتما این جمله برای شما آشنا است زیرا پلیس فتا این محتوا را زمان زیادی است که اطلاع رسانی کرده چرا که امروزه کلاهبرداری از طریق این نوع پیامک ها بسیار زیاد و جدی شده است. در ادامه بیشتر با این نوع کلاهبرداری که اکثر هکرها خود را به جای سامانه ثنا معرفی می کنند، آشنا می شوید.

ارسال لینک جعلی سامانه ثنا

به گفته کارشناسان، اخیرا کلاهبرداری تلفن همراه بیشتر به سمت ارسال پیامک هایی شامل محتوایی که خود را سامانه ثنا معرفی می کند، تغییر کرده است. این پیام ها معمولا با قرار دادن یک لینک جعلی، برای احراز هویت در سامانه ثنا از کاربر درخواست پرداخت وجه می نمایند. پیامک های هرزنامه از انواع شماره تلفن ها – و نه فقط شماره های شما – در حال افزایش است. باید توجه داشت که سامانه ثنا هیچ درخواستی برای احراز هویت به شهروندان ارسال نمی کند.

فرایند احراز هویت در سامانه ثنا

احراز هویت در سامانه ثنا با مراجعه کاربر به این سامانه انجام می پذیرد و هیچ درخواستی از سمت سامانه ثنا برای احراز هویت به کاربر فرستاده نمی شود. فرایند احراز هویت در این سامانه با وارد نمودن اطلاعات هویتی توسط کاربر و اخذ ویدیوی سلفی و تایید هویت کاربر با مشارکت یوآیدی که سرویس احراز هویت دیجیتال با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی را ارائه می دهد، انجام می پذیرد.

خطر لینک های پیامک شده

روی پیوندها در پیام‌ها یا ایمیل کلیک نکنید، مگر اینکه ۱۰۰% مطمئن باشید که صفحه ای که قرار است برای شما در مرورگر باز شود همان چیزی می باشد که شما می. خواهید. این روش دزدی رایج ترین و راحت ترین روش کلاهبرداری برای آدم هایی با ذهن مسموم می باشد.

ما توسط سیلابی از پیامک ها و ایمیل های ساختگی از جانب مجرمان مورد حمله قرار می‌گیریم. پیام ها مشروع به نظر می رسند. پیوندها به وب سایت های جعلی منجر می شوند که سعی می کنند رمز عبور یا شماره کارت اعتباری شما را بدزدند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی اصفهان راجع به موضوع کلاهبرداری توسط لینک در پیامک ها گفت: در یک شبانه روز ۸۰۰ تماس برای شکایت از این نوع کلاهبرداری دریافت و ثبت می شود.

کلاهبرداری‌های متنی بسیار متفاوت هستند، اما اغلب شامل وادار کردن شما به اطلاعات شخصی‌تان با پیام‌هایی می‌شوند که به‌عنوان به روز رسانی کردن یا نصب برنامه ثنا که یک بدافزار است و باعث کنترل شدن پیامک های تلفن همراه شما می شود. دیگر موضوعات پیامک ها ممکن است راجع به ردیابی به‌روزرسانی‌ها برای تحویل بسته‌های ساختگی، یا اطلاعاتی درباره محصولات بهداشتی و بانکداری آنلاین پنهان شده‌اند. گفته می شود که افزایش آنها تا حدی به دلیل این واقعیت است که ارسال پیام ها بسیار آسان است. علاوه بر این، تلاش‌های صنعت و دولت برای سرکوب تماس های رباتیک ممکن است کلاهبرداران را به سمت پیام‌های متنی و ایمیل سوق دهد.

 متن لینک جعلی چگونه به نظر می رسد

به گفته کارشناسان، تا حد زیادی رایج ترین کلاهبرداری متنی، پیام جعل هویت شرکتی است که به روز رسانی حمل و نقل را در یک بسته، مانند پست، اسنپ یا حتی دیجی کالا ارائه می دهد.

 

از یک فرد قربانی توسط کلاهبرداران در این راه گزارش شده است که در هفته گذشته، پیام‌هایی دریافت کردم که تلویزیون سامسونگ شما ( یک کالای بزرگ برای جلب توجه من ) قابل تحویل نیست. دیگری یک کرم ضد پیری پوست را تبلیغ کرد. پیام دیگری مزایای محصولی را که بیماری مغزی را درمان می کند تبلیغ می کند.

تشخیص تبلیغات

مراقب این نشانه های گویا از یک متن جعلی باشید:

پیام های کلاهبرداری معمولاً از شماره تلفن هایی می آیند که ۱۰ رقم یا بیشتر هستند. نهادهای تجاری معتبر عموماً پیام هایی را از اعداد چهار، پنج یا شش رقمی ارسال می کنند.

این پیام کلاهبرداری حاوی کلماتی با غلط املایی است که برای دور زدن فیلتر حامل های بی سیم طراحی شده است.

پیوندهای موجود در یک متن کلاهبرداری اغلب عجیب به نظر می رسند. به جای یک پیوند وب سنتی که از “www.websitename.com” تشکیل شده است، آنها پیوندهای وب هستند که حاوی جملات یا عباراتی مانند droppoundsketo.com هستند. این عمل که پوشش URL نامیده می شود، شامل استفاده از یک پیوند وب جعلی است که شما را به آدرس وب دیگری هدایت می کند که اطلاعات شخصی شما را می خواهد.

راستی آزمایی

همیشه قبل از اینکه روی پیوندی در یک پیامک یا ایمیل کلیک کنید، نشانگر را روی آن قرار دهید. کلیک نکنید مگر اینکه معلوم باشد که یک لینک قانونی است.

اگر لینک ناشناس برای شما در کامپیوتر یا لب تاب شما ارسال شده باشد، هنگامی که روی یک پیوند نگه می دارید، یک پنجره بازشو به شما نشان می دهد که به کجا منتهی می شود. اگر پیوند با شرکتی که قرار است پیام را ارسال کرده باشد، مطابقت ندارد، کلیک نکنید. شما برای مطمئن شدن حتی می توانید محتوای پیامک شده در تلفن همراه خود را به یکی از نرم افزار های رایانه خود بفرستید تا با همین روش راستی آزمایی کنید.

اگر پیام بدافزاری دریافت کردید و روی پیوندی کلیک نکردید، نگران نباشید زیرا به رایانه و تلفن همراه شما آسیبی نمی رساند. فقط کافی است که آن را حذف کنید.

ممکن است پیام‌های متنی را مشاهده کنید که وعده‌های پولی و دروغین را می‌دهند – شاید تأثیر اقتصادی پرداخت‌ها، برنده شدن در مسابقه، تخفیف کلینیک های زیبایی، وام‌های کسب‌وکارهای کوچک، یا پیشنهادی برای پولی که می‌توانید دریافت کنید باشد. حتی دیده شده که خیراً یک پیام متنی واتس‌اپ که برای افرادی که در خانه قرنطینه شده‌اند، پول و کار تبلیغ می‌کرد. اگر چنین پیام هایی را مشاهده کرده اید، امیدوارم آنها را نیز حذف کرده باشید. این پیام‌های متنی نه تنخا هیچ محتوا و سود مفیدی ندارند بلکت می‌توانند شما را به سمت کلاهبرداری یا هکر سوق دهند چ حساب های شما را خالی کنند.

جعلی بودن پیامک ها

مهم است که به یاد داشته باشید که کلاهبرداران تمام تلاش خود را می کنند تا پیام خود را واقعی جلوه دهند. حتی ممکن است یک متن خاص که دارای لوگوی اصالت کالا یا حتی شرکت خاص باشد. این یک تاکتیک معمولی کلاهبردار برای اینکه پیامی وابسته به دولت به نظر برسد. همچنین آنها می توانند فهرستی از شماره افرادی را داشت باشند که ظاهرا قبلا در کمک هزینه ها شرکت کردن و می توانند به راحتی از این افراد سو استفاده کنند.

اما این احتمال هم وجود دارد که دارای غلط املایی و قطع جملات بودند. اکنون، همه کلاهبرداران محتوا یا املای بدی ندارند – اما همین غلط املایی را وقتی می‌بینید می تواند در ذهن شما یکی از دلایل قانع کننده اعتماد کردن باشد. همچنین، وقتی نوبت به پرداخت‌های تأثیر اقتصادی و سایر کمک‌های بهبود بیماری همه‌گیر می‌رسد، دولت از طریق پیامک، تلفن، ایمیل یا پیام به رسانه‌های اجتماعی شما ارتباط برقرار نمی‌کند. که احتمالا اگر یکی را مشاهده کردید: به احتمال زیاد کلاهبرداری است.

چگونه از خود محافظت کنید

قطعاً به چنین پیامی نیز پاسخ ندهید. حتی تایپ کردن “نه” به یک کلاهبردار نشان می دهد که شماره تلفن شما فعال است.

به هیچ عنوان قبل مطمئن شدن روی لینک کلیک نکنید. نه تنها باعث فعال شدن و شاید خالی شدن حساب شما بشود حتی ممکن است هکر ها اسم، شماره، شماره کارت و رمز شما را نگه دارند و بار دیگر این اتفاق برای شما رخ دهد. راه حل عملی تر برای پیشگیری از دریافت این پیام ها، استفاده از ابزارهای رایگان برای به حداقل رساندن وقفه ناشی از متون هرزنامه است.

در آیفون‌ها، می‌توانید برنامه تنظیمات را باز کنید، روی پیام‌ها ضربه بزنید و گزینه‌ای را برای فیلتر کردن فرستنده‌های ناشناس فعال کنید. که پیام‌های شماره‌هایی را که در دفترچه تلفن شما نیستند در یک پوشه پیام‌های جداگانه قرار می‌دهد. در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید برنامه پیام‌ها را باز کنید، تنظیمات پیام‌های هرزنامه را وارد کنید و «بلاک کردن فرستنده‌های ناشناس» را فعال کنید. در نهایت، هر دو دستگاه آیفون و اندروید دارای قابلیت باز کردن تنظیمات یک پیام و مسدود کردن یک شماره خاص از تماس با شما هستند.

نتیجه

بنابراین، اگر پیام‌هایی دریافت می‌کنید که ادعا می‌کنند مربوط به کمک دولت به افراد آسیب‌دیده از ویروس کرونا است:

روی هیچ پیوندی کلیک نکنید. کلیک کردن می‌تواند شما را در معرض کلاهبرداری، دانلود بدافزار، یا اضافه کردن شماره تلفن شما به لیست‌هایی قرار دهد که سپس به دیگر بازیگران بد فروخته می‌شوند. بلافاصله آن پیامک ها را حذف کنید. اگر چنین پیام یا اتفاقی برای شما و دوستانتان افتاد حتما به به پلیس فتا اطلاع دهید. گزارش شما مهم است این کمک می کند تا کلاهبرداری ها متوقف شود و مردم در مورد آنها آگاه شوند.

نظرات