چرا خواب آرام و رویایی را مدیون تشک خواب مناسب هستیم؟

0

شاید تا زمانی‌که خوابیدن روی تشک خشک و سفت را تجربه نکنید و صبح روز بعد با بدن دردناک از خواب بیدار نشوید، اهمیت تشک خواب را ندانید. از آنجایی‌که با یک حساب سرانگشتی ما حدود یک‌سوم طول زندگی‌مان را در خواب به سر می بریم، تشک خواب راز آرامش شبانه‌ی مان است. بنابراین در نظر گرفتن کیفیت و راحتی کالای خواب غیر قابل ‌اغماض است.

تشک خواب

تشک خواب

اتفاق عجیبی نیست که وقتی به یک لباس یا کفش و حتی وسایل آرایشی مان حساسیت داریم، به فکر تعویض و تغییر برند آن هستیم. پس هنگامی‌که عاملی راحتی جسمی و آرامش روحی را تهدید می‌کند، مسلماً نباید از هیچ اقدام سازنده‌ای فروگذار کنیم. داشتن تشک خواب خوب و استاندارد به همان اندازه لحاف با الیاف طبیعی اهمیت دارد. البته می توان ادعا کرد به دلیل در ارتباط بودن تشک با ستون فقرات، کمر و پاها و نقشی که استانداردهای انعطاف‌پذیری آن در سلامت بدن دارد، به ‌مراتب از سایر ملزومات کالای خواب مهم‌تر است.

اهمیت کالای خواب

روزی را تصور کنید که می‌خواهید از رختخواب جدا شوید. اما در تمام بخش‌های بدن احساس درد می‌کنید. وقتی تصمیم می‌گیرید روی تخت بنشینید ناگهان فشار مفرطی به کمر وارد می‌شود. مسلماً اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد این است که خواب راحتی نداشتید. شاید کمتر به این مسائل توجه کرده باشید که زیرانداز و تشک تا چه اندازه می‌توانند در قرارگیری ستون فقرات و پاها در جایگاه صحیح مطابق با آناتومی بدن مؤثر باشد. شاید فکر کنید اگر تشک خواب خیلی نرم یا خیلی سفت باشد برای شما بهتر است. اما این تصور اشتباه است! میزان نرمی و سفتی تشک و تعداد فنرهای آن باید بر اساس استانداردهای پزشکی، انعطاف‌پذیری مشخصی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ساختار استخوانی و حتی عضله‌ای بدن وارد کند.

خیلی از ما تا به‌ حال توجهی به طبیعی بودن تشک نداشتیم. تصور می‌کردیم علت بی‌خوابی‌های شبانه مان مربوط به ناآرامی اعصاب است. هرچند که آشفتگی‌های ذهن در تجربه خواب راحت تاثیر مخرب دارد. اما مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده کیفیت خواب بهره‌مندی از ابزار و ملزومات باکیفیت و استاندارد است. احتمالاً شما هم درگیر ابهاماتی در مورد خرید تشک مناسب هستید. پس برای رسیدن به پاسخ مناسب با ما همراه شوید.

چرا باید تشک خواب را با نمونه مناسب تعویض کنیم؟

اغلب ما هنگامی برای تغییر تشک و خوش‌خواب تصمیم می‌گیریم که حسابی زهوارش در رفته و پوسیده باشد. حتی در این حالت باز هم دلمان می‌سوزد که چرا مجبوریم هزینه اضافی بپردازیم. درحالی‌که سخت در اشتباهیم! خرید تشک را به حدی تعویق می‌اندازیم که ناخواسته به گرفتگی عضلات، انحراف ستون مهره یا دردهای مفصلی دچار می‌شویم. درحالی‌که با تجدیدنظر ساده‌ای در مورد شرایط و امکانات خواب می‌توانستیم طبیب دردهای خودمان باشیم.

تشک خواب

تشک خواب

عاملی که به ما هشدار می‌دهد وقت تعویض تشک خواب فرارسیده تنها تغییر شکل ظاهری آن نیست، بلکه به ‌محض احساس ناراحتی بدن و اختلالات خواب باید به فکر فراهم آوردن امکانات مطلوب‌تر باشید. علاوه ‌بر این تشک‌ها به دلیل ویژگی‌های ساختاری که دارند، گردوغبار، سلول‌های مرده پوست، موی حیوانات و مایعات را به خود جذب می‌کنند. بنابراین اگر خوش‌شانس باشید و تابه‌حال برایتان مشکل پوستی به وجود نیامده باشد، باید در اولین فرصت برای تعویض تشک خواب مستهلک اقدام کنید. به‌ خصوص به این دلیل که بدنه و ساختار تشک دیگر عملکرد سابق خود را ندارد.

احساس خستگی بعد از خواب، دردهای عضلانی، حساسیت‌های پوستی، بی‌حسی دست‌وپا هم هشدارهایی در مورد رسیدن انقضای تشک خواب هستند. البته گاهی ممکن است تشک از نظر فیزیکی مشکل ایجاد نکند. اما وجود الیاف مصنوعی حساسیت زا موجب تعریق و خارش بدن شود. در این موارد نیاز به تهیه تشک خواب‌های ضد حساسیت و طبی دارید.

تشک خواب

انواع تشک خواب

انواع تشک خوشخواب

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید برای بهبود کیفیت خواب و سلامت بدن تشک خوشخواب را عوض کنید، همانند سایر اجزای کالای خواب مانند روتختی قیمت مناسب و لحاف با طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها روبرو می‌شوید. این روزها با توجه به خرید آگاهانه مشتریان و نوع نیازهای آن‌ها تشک‌های متنوعی به بازار عرضه شده است. هر کدام از مدل‌ها عملکرد ویژه‌ای داشته و برای یک سری افراد یا سنین مشخص مناسب هستند. برای این‌که خرید تشک را با موفقیت انجام دهید و بهترین محصول نصیبتان شود فروشنده توضیحات کاملی درمورد قابلیت‌های تشک متناسب با توقعات شما ارائه می‌کند. مطمئن باشید پس‌ از این خرید به‌ خاطر رفع مشکلات کلافه کننده و مداوم که دلیلش را نمی دانستید، هرروز از خودتان تشکر می‌کنید.

تشکها انواع گوناگونی مانند تشک لاتکس، تشک آبی و بادی، تشک مموری فوم، تشک فنری منفصل و تشک فنری متصل و… دارند که هر کدام ویژگیها و مزایای مختص به خود دارد.  برای انتخاب گزینه مناسب می توانید از پزشک متخصص یا تجربیات فروشنده کمک بگیرید. در صورتی که از دردهای استخوانی و عضلانی رنج می برید، بهتر است حتما با مشاوره پزشکتان و فیزیوتراپ این انتخاب را انجام دهید تا آسیب بیشتری به بدن وارد نشود. معمولا در موارد طبیعی، تشک فنری منفصل به دلیل خاصیت آنتی باکتریال، طبی و ضد حساسیت بودن و همچنین تنفس مطلوب تر لایه های زیرین بیشتر توصیه می شود.

نظرات