بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی+ عکس ها و علت درگذشت همسر دکتر فاطمی

0

پریوش سطوتی کیست / بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی+ عکس ها و علت درگذشت همسر دکتر فاطمی

پریوش سطوتی کیست / بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی و فرزندانش + عکس های پریوش سطوتی از جوانی تا درگذشت و سوابق و زندگی شخصی و خانواده پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی همراه با علت فوت و علت درگذشت پریوش سطوتی در ۲ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۸۷ سالگی مشخص شد و فرزندان پریوش سطوتی و ماجرای ازدواج و همسرش و جنجال ها و حواشی مشایی در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی+ عکس ها و علت درگذشت همسر دکتر فاطمی

 

بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی

پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی متولد ۱۳۱۱ در تهران بود که در ۲ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۸۷ سالگی در لندن درگذشت. او فرزند سرهنگ حسینقلی سطوتی و همسر دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه مصدق بود و خواهر وی، منیژه سطوتی، همسر مهدی رحیمی است.

ماجرای ازدواج با دکتر فاطمی

پریوش سطوتی زمانیکه ۱۶ ساله بود با دکتر سید حسین فاطمی که ۲۹ سال داشت ازدواج کرد و تنها ۶ سال در کنار هم زندگی کردند. این زوج در مدت کوتاه زندگی زناشویی صاحب فرزند نشدند

پریوش سطوتی کیست / بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی + عکس درگذشت و سوابق

شرط ازدواج برای همسرش

خانم سطوتی در هنگام ازدواج برای همسرش شرط گذاشت که دور سیاست را خط بکشد. پریوش گفته بود: «به شرطی با تو ازدواج می‌کنم که از مناصب سیاسی و دنیای سیاست خداحافظی کنی.» و فاطمی یک روز بعد از ازدواج به این شرط عمل کرد و از مناصب سیاسی اش استعفا داد.

خانواده دکتر فاطمی با پدر پریوش سطوتی آشنایی داشتند و دکتر فاطمی وقتی پریوش را دید، همه قول و قرارهایش فراموش کرد. او به خاطر مبارزات و فعالیت های سیاسی اش گفته بود هیچ وقت ازدواج نمی‌کند: «عاشق من شدند و ازدواج کردیم

در آن زمان دکتر، معاون پارلمانی و سخنگوی دولت بود. به من گفت شما با من ازدواج کنید و من استعفا می‌دهم و دقیقا این کار را کرد. یک روز بعد از این‌که ازدواج کردیم، دکتر فاطمی از تمام کارهای‌شان استعفا دادند و من وقتی متوجه این موضوع شدم، به شدت ناراحت شدم. محصلین و دانشجویان در مقابل درب خانه ما تجمع کرده بودند و تلفن‌های زیادی از دفتر دکتر مصدق و این طرف و آن طرف به من منزل ما می‌شد و من در آن موقع فهمیدم چه کار اشتباهی کردم.»

بیوگرافی پریوش سطوتی

علت فوت و علت درگذشت پریوش سطوتی همسر دکنر حسین فاطمی

صادق زیباکلام از درگذشت همسر سیدحسین فاطمی، وزیر خارجه محمد مصدق در بیمارستان لندن خبر داد.

صادق زیباکلام در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

«‌بانو پریوش سطوتی همسر شهید دکتر سید حسین فاطمی وزیر خارجه مرحوم دکتر مصدق، شب گذشته در بیمارستان سنت مری لندن در سن ۸۷ سالگی درگذشتند.»

او در اسفند ١۴٠٠ در بیمارستان سنت‌مری لندن، در سن ٨٧ سالگی و براثر کهولت سن درگذشت.

علت فوت و علت درگذشت پرسپوش سطوتی همسر دکتر فاطمی

ماجرای ازدواج با دکتر فاطمی

پریوش سطوتی زمانیکه ۱۶ ساله بود با دکتر سید حسین فاطمی که ۲۹ سال داشت ازدواج کرد و تنها ۶ سال در کنار هم زندگی کردند.

پریوش در هنگام ازدواج برای همسرش شرط گذاشت که دور سیاست را خط بکشد. پریوش گفته بود: «به شرطی با تو ازدواج می‌کنم که از مناصب سیاسی و دنیای سیاست خداحافظی کنی.» و فاطمی یک روز بعد از ازدواج به این شرط عمل کرد و از مناصب سیاسی اش استعفا داد.

خانواده دکتر فاطمی با پدر پریوش سطوتی آشنایی داشتند و دکتر فاطمی وقتی پریوش را دید، همه قول و قرارهایش فراموش کرد. او به خاطر مبارزات و فعالیت های سیاسی اش گفته بود هیچ وقت ازدواج نمی‌کند: «عاشق من شدند و ازدواج کردیم

عکس پریوش سطوتی و مشایی

عکس های جنجالی پریوش سطوتی

از دستگیری تا اعدام دکتر حسین فاطمی

دکتر فاطمی در اسفند ماه سال ۱۳۳۲ دستگیر کرد. ارتشبد نصیری قصد داشت با ماشین فاطمی را به دم کاخ ببرد تا به شاه اطلاع دهد که او را دستگیر کرده اما وقتی فاطمی را به داخل ماشین می‌برد با ته هفت تیر به سر دکتر فاطمی می‌زند و شعبان بی‌مخ با چندین ضربه چاقو به جان دکتر می افتند و به بیمارستان ارتش منتقل می شود و همانجا هم حکم اعدام او را صادر می کنند.

پریوش سطوتی کیست / بیوگرافی پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی + عکس درگذشت و سوابق

حکمی که صبح ۱۹آبان ماه ۱۳۳۳ اجرا شد. دکتر فاطمی قبل از اعدام آخرین حرف هایش را اینطور عنوان کرد: «مرگ بر دو قسم است؛ مرگي در رختخواب ناز و مرگي در راه شرف و افتخار و من خداي را شکر مي‌کنم که در راه مبارزه با فساد شهيد مي‌شوم. خداي را شکر مي‌کنم که با شهادتم در اين راه دين خود را به ملت ستمديده و استعمارزده ايران ادا کرده‌ام و اميدوارم سربازان مجاهد نهضت همچنان مبارزه را ادامه دهند…»

همسر دکتر فاطمی کیست

همسر دکتر فاطمی ماجرای تیرباران کردن همسرش را اینطور تعریف می‌کند: «۱۰ روز قبل از این‌که حکم دکتر اجرا شود، در جریان حکم اعدام بودیم، این احتمال را هم می‌دادیم که ممکن است دکتر عفو شود. روزی که دکتر فاطمی را اعدام کردند همه داغدار بودند، در آن موقع جنازه دکتر فاطمی را نیز به ما نمی‌دادند و خواهر ایشان سلطنت خانم با زحمت زیاد توانست جنازه را بگیرد و با تاکسی جنازه ایشان را آوردند

روزی که دکتر فاطمی را در ابن بابویه به خاک می‌سپردند، خواهرشان سخنرانی قرایی کرد و رژیم پهلوی را زیر سوال برد، نظامیانی که در آن‌جا بودند هم گریه می‌کردند و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دادند.»

نظرات