چگونه از وسایل منزل در مقابل نوسانات الکتریکی محافظت کنیم؟ همه چیز درباره استابلایزر

0

استابلایزر چیست؟ در عصری زندگی می کنیم که لوازم برقی جزء بسیار مهمی از زندگی روزمره و خانه های ما شده اند، به نحوی که همه آسایش و رفاه ما به سلامتی این دستگاه ها و عملکرد صحیح آنها وابسته شده است. یکی از مهم ترین وسایلی که می توانند این سلامت و عملکرد صحیح دستگاه های برقی را تامین کنند، استابلایزر است. در واقع امروز به نحوی وسایل برقی با زندگی روزمره ما در هم آمیخته شده اند که بدون آنها احساس سرگردانی می کنیم. به خاطر همین وابستگی هاست که با بروز نوسانات الکتریکی دچار آشفتگی می شویم. البته که این آشفتگی منطقی است، چرا که با افزایش هر روزه قیمت ها، اگر یکی از دستگاه های برقی منزل آسیب ببیند، یا باید هزینه زیادی برای تعمیر آن متحمل شویم و یا زیر بار خرید وسیله جایگزین آن برویم که آن هم بسیار گران است. در این نوشته سعی کرده ایم به معرفی استابلایزر برای محافظت از وسایل خانگی برقی در برابر نوسانات الکتریکی بپردازیم.

 نوسانات الکتریکی

نوسانات الکتریکی

نوسانات الکتریکی چیستند و چگونه رخ می دهند؟

نوسانات الکتریکی عبارتند از اتفاقی که بر اثر افزایش یا کاهش مقدار جریان برق در سیستم الکتریکی رخ می دهد. البته باید دانست که اتفاقات زیادی می توانند باعث رخ دادن چنین اتفاقی شوند. برای مثال الکتریسیته ساکن، رعد و برق، دستگاه هایی که بیش از حد برق مصرف می کنند، خیس شدن مسیر سیم کشی، روشن کردن دستگاه های برقی که دچار اشکال هستند و غیره از جمله دلایلی می باشند که می توانند باعث رخ دادن نوسانات الکتریکی شوند.

در واقع نوسانات الکتریکی نه تنها باعث می شوند که وسایل برقی خانگی که حتی اتصالات برق ساختمان و فیوز آن از کار بیفتند و حتی قطعات مختلف آنها سوخته و از بین بروند. اما چگونه می توان از وسایل برقی خانه خود در برابر نوسانات الکتریکی محافظت کرد؟

استابلایزر ساده ترین و بهترین روش محافظت از وسایل برقی

حقیقت این است که نمی توان مانع نوسانات ولتاژ شد و باید به وجود آنها عادت کرده و خود را با آنها سازگار کرد. به همین دلیل بهتر است که به سراغ ساده ترین روشی برویم که برای محافظت از وسایل برقی خانگی وجود دارد و آن هم تهیه و خرید استابلایزر است.

استابلایزر وسیله ای است که کمک می کند دستگاه برقی مورد نظر ما هرگز دچار نوسانات الکتریکی نشود و مانع رسیدن ولتاژهای بیش از حد زیاد یا پایین به دستگاه ما می شود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و بسیار ساده بگوییم، استابلایزر همان وسیله ای است که به آن تثبیت کننده ولتاژ می گویند.

استابلایزر خانگی

استابلایزر خانگی

مزایای استفاده از استابلایزر

اولین و مهم ترین مزیتی که تهیه و خرید استابلایزر خانگی دارد، همان است که باعث می شود دستگاه های برقی خانگی در برابر نوسانات الکتریکی شدید دچار اشکال و ایراد نشده و خراب نشوند. این امر باعث می شود که دستگاه های برقی سالم بمانند و عمری طولانی داشته باشند و در نتیجه دیگر نیازی نباشد که هزینه های سنگین را برای تعمیر یا تعویض و جایگزینی آنها پرداخت کنیم. از طرف دیگر با خرید استابلایزر خانگی، هزینه برق مصرفی نیز به شدت کاهش پیدا می کند چون دستگاه ها می توانند عملکردی کاملا استاندارد و صحیح داشته باشند. دستگاه های الکتریکی خانگی دچار فرسودگی نمی شوند و استهلاک آنها به شدت کاهش پیدا می کند.

تفاوت استابلایزرها و ترانس های محافظ

دستگاه هایی که ما به عنوان ترانس های محافظ می شناسیم و معمولا در خانه همه ما نیز وجود دارند، دستگاه هایی با یک برد الکترونیکی هستند که در زمان بروز انواع نوسانات الکتریکی فقط برق را قطع می کنند تا به این ترتیب مانع آسیب رسیدن به دستگاه های برقی خانگی شوند. همچنین این ترانس های محافظ دارای یک مدار تاخیر هستند که باعث می شود تا زمان وصل شدن برق مدتی طول بکشد. این دستگاه ها عملکردی بسیار ساده و راحت دارند و البته هرگز نمی توانند با اطمینان ایمنی دستگاه های برقی خانگی ما را تامین کنند.

اما طراحی استابلایزرها به گونه ای انجام گرفته است که حتی در هنگام نوسانات الکتریکی، برق دستگاه مورد نظر را قطع نکنند، بلکه باعث تثبیت شدن ولتاژ شده و در نتیجه باعث می شوند که عمر دستگاه برقی افزایش پیدا کند.

نکته اینجاست که وقتی از ترانس محافظ برق استفاده می کنیم، اگر نوسان برق به صورتی انجام بگیرد که جریان ورودی برق کمتر از ۱۸۰ ولت و یا بیشتر از ۲۴۵ ولت باشد، این محافظ، جریان ورودی را  قطع می کند و به این ترتیب مانع آسیب رسیدن به دستگاه هایی مثل تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، کولرهای گازی، کامپیوتر و غیره می شود. در حالی که وقتی از استابلایزر استفاده کنیم، به محض اینکه جریان ورودی برق از ۲۲۰ ولت کمتر یا بیشتر شود، این وسیله شروع به اصلاح ولتاژ کرده و بدون اینکه برق را قطع کند، ولتاژ را بر روی ۲۲۰ ولت ثابت نگاه می دارد. در واقع استابلایزر فقط وقتی جریان برق را قطع می کند که میزان ولتاژ ورودی از حدی که برای دستگاه تعیین شده است، کمتر یا بیشتر شود.

خرید استابلایزر

خرید استابلایزر

خرید و فروش استابلایزر استاندارد و باکیفیت

واقعیت این است که این روزها گرچه بازار خرید و فروش استابلایزر داغ است، ولی بد نیست بدانیم که موقع خرید، باید توجه داشته باشیم که استابلایزر مورد نظر ما کاملا استاندارد بوده و برای وسایل برقی گوناگون مناسب و کارآمد باشد. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد با افراد خبره و کاربلد مشورت کرده، از تجربه افراد مختلف درس گرفت و حتی در صورتی که امکان آن باشد، محصولات و تولیدات برندهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین انتخاب را داشت.

قیمت استابلایزر

توجه داشته باشید که در حال حاضر برندهای مختلفی مشغول فعالیت در زمینه طراحی، تولید و عرضه انواع استابلایزر خانگی هستند تا بتوان از آنها به عنوان محافظ وسایل مختلف خانه در برابر انواع نوسانات الکتریکی محافظت کرده و باعث افزایش عمر این دستگاه ها و بهبود عملکرد آنها شد. از طرف دیگر، با توجه به بازار ایران و متغیر بودن نرخ ارز و قیمت لوازم الکتریکی، قیمت استابلایزر نیز مدام در حال تغییر و نوسان است. برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت استابلایزر های برندهای مختلف و خرید آنها می توانید با شرکت الکترو گستر تهران با تلفن های ۰۲۱۳۳۹۹۹۱۷۲  الی ۳ تماس بگیرید.

نظرات