معرفی پربارترین نهال های گردو بذری در ایران

0

نهال گردو، از محبوب‌ترین درختان بین کشاورزان و باغداران در پاییز ۱۴۰۰ محسوب می‌شوند. مهم ترین نکته در پرطرفدار بودن این درختان، عمر طولانی درخت و باردهی مناسب نهال گردو است.

 نهال گردو

قیمت انواع نهال گردو پیوندی به نقل از آریا نهال، ویکی پدیا، گلد نهال و .. به نسبت سود دهی آن بهای چندانی ندارد و باغداران می‌توانند با هزینه‌ای اندک، نهال‌ گردو را تهیه کرده و از محصول آنها به بهترین شکل استفاده کنند. محصول درخت گردو همیشه پرطرفدار بوده و در بازار از میزان تقاضای خوبی برخوردار هستند.

بهترین نهال‌های گردو دیرگل

بعضی از درختان گردو نسبت به باقی ارقام دیرتر به مرحله گلدهی می‌رسند که در اصطلاح به آن‌ها نهال گردو دیرگل گفته می‌شود. این نهال گردو دیرگل، بیشتر در مناطق سردسیر کاشته می‌شوند و با آب و هوای سرد، سازگاری و مقاومت بالایی دارند. در ادامه به چند رقم از بهترین نهال‌های گردو دیرگل پربار اشاره می‌کنیم.

نهال گردو اسرائیلی خوشه ای:

درخت گردو اسرائیلی، یکی از بهترین درختان گردو دیرگل است که مقاومت بسیار بالایی در برابر سرمای بهاری دارد. به نقل از آریا نهال، درخت گردو اسرائیلی دارای مغزی با پوسته کاغذی است که مغز آن از کیفیت خوبی برخوردار است. این نهال گردو توانایی تحمل سرمای زمستان تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد را دارد. نهال دیرگل گردو در گروه درختانی قرار دارد که در مرتبه متوسط گلدهی بین سایر دیرگل قرار دارد.

نهال گردو

این درخت گردو در اواخر ماه فروردین شروع به گلدهی می‌کند. زمان به بار نشستن محصول نیز از اواخر ماه شهریور تا اوایل مهر ماه ادامه دارد. بهترین نوع خاک برای رشد بهینه نهال گردوی اسرائیلی، خاک لومی با PH 6 است.

نهال گردو تویسرکان:

یکی دیگر از نهال ‌های پربار و دیرگل، نهال گردو تویسرکان است که در فصل بهار با چند روز تأخیر گل درخت گردو تویسرکان باردهی خود را آغاز می کند. این تأخیر باعث می‌شود تا از سرمای اوایل بهار که باعث آسیب رسیدن به شکوفه‌های جوان می‌شود، در امان بمانند.

بهترین نوع خاک برای کاشت این رقم، خاک شنی است که باید با درصد مشخصی از کود حیوانی ترکیب شود. پس از کاشت گردو تویسرکان تا چند ماه اولیه باید به شکل منظم هر ده روز یک بار نهال را آبیاری کنید.

نهال گردو فرنور پیوندی:

یکی دیگر از نهال‌های دیرگل، نهال گـردو فرنور است که ریشه‌ای بسیار قوی و رشد قابل توجهی دارد. رطوبت خاک از عوامل مهم در رشد بهتر درختان است، با این حال نباید میزان رطوبت از مقدار مشخصی عبور کند، رطوبت بیش از اندازه خاک بر روی زمان گلدهی و باردهی تأثیر مستقیم می‌گذارد. بهترین فصل برای کاشت نهال گـردو فرنور، اواخر آبان ماه تا اواخر اسفند ماه می باشد.

نهال گردو چندلر پیوندی:

مهمترین ویژگی این نهال گـردو، باردهی مطلوب و مقاومت بالای آن در برابر انواع آفات و بیماری است. مغز محصولِ این درخت بسیار چرب و خوش طمع بوده و برای رشد بهتر به خاک شنی با PH 6/5 نیاز دارد. درخت گردو چندلر، در صورت فراهم بودن شرایط مناسب جهت کاشت و پرورش تا ارتفاع ۵ تا ۸ متر رشد خواهد کرد. باردهی این درخت باعث شده است تا باغداران بیشتری نسبت به خرید نهال گردو و کاشت آن مشتاق باشند.

انواع نهال گردو دیرگل از چه سالی شروع به باردهی می‌کنند؟

با توجه به نوع ارقام، مدت زمان باردهی درخت گردو، متفاوت خواهد بود. با این حال به طور کلی سنین بین ۲ تا ۳ سالگی، سن رایج باردهی آن‌ها محسوب می‌شود. باردهی مطلوب و رشد بهینه درخت به عوامل مختلفی مانند خاک مرغوب، تغذیه، آبیاری، هرس کردن، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و… بستگی دارد.

نهال گردو

بهترین فصل برای کاشت نهال‌ گردو چه زمانی است؟

فصل پاییز تا زمستان بهترین بازه زمانی برای کاشت نهال گـردو دیرگل است. از آنجا که درختان دیرگل از مقاومت بالایی برخوردار هستند، سرمای فصل پاییز به رشد بهتر ریشه‌های درخت کمک می‌کند.

نور کافی برای رشد نهال‌های دیرگل

یکی از مهمترین فاکتورها برای رشد بهتر درختان گـردو به خصوص نهال گـردو دیرگل، نور کافی خورشید است. برگ‌های درختان نباید بر روی یکدیگر سایه بیندازند، این امر باعث می‌شود تا نور آفتاب به مقدار کافی به آن‌ها نرسد. هرس کردن شاخه‌های خشک و آسیب‌دیده درخت نهال گـردو، راه‌حل مناسبی برای این منظور است.

عمر اقتصادی درخت گردو چه مقدار است؟

برای رسیدن به نتیجه مطلوب از کاشت نهال گردو، باید از درخت بر اساس اصول و روش‌های نگهداری، به خوبی مراقبت شود.

رشد و باردهی درختان بیش از ۵۰ سال ادامه دارد اما نمی‌ توان از کاهش کیفیت محصول به سبب افزایش سن درخت غافل شد. به طور کلی در صورت نگهداری مناسب از نهال گـردو، عمر مفید اقتصادی آن به ۵۰ سال می‌رسد. به این معنا که تا ۵۰ سالگی، درخت محصولی باکیفیت به صاحب باغ گردوی خود تحویل می‌دهد.

روش آبیاری نهال گردو:

ارقام مختلف بر اساس ویژگی‌هایی که دارند، بر اساس مدت زمان و مقدار مشخصی آبیاری می‌شوند. با این حال می‌توان روش آبیاری قطره ای را بهترین نوع آبیاری برای نهال گـردو نام برد.

تغذیه خاک برای نهال گردو دیرگل

همان‌طور که مطلع هستید، برای رشد بهتر، نهال گـردو، نیاز به کودهای شیمیایی و آلی دارد. ارقام مختلف با توجه به ویژگی‌های کاشت و خاک مناسب برای رشد، به کودهای مختلفی برای تغذیه نیاز دارند. با این حال بسیاری از کودهای شیمیایی و آلی، گزینه مشترکی برای ارقام مختلف هستند.

به عنوان مثال برای نهال ‌های دیرگل می ‌توان از کودهایی استفاده کرد که دارای فسفر، ازت، پتاسیم و بوراکس هستند. نکته قابل توجه در بهترین نوع خاک جهت کاشت درخت گردو دیرگل، رطوبت کافی و سبک بودن خاک است. در صورت پُر کردن بیش از اندازه گودال، خاک سنگین شده و باعث تضعیف ریشه‌ها می‌شود.

نتیجه گیری در مورد خرید نهال گردو دیرگل:

خرید نهال گردو؛ نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود. قیمت مقرون‌به‌صرفه نهال، بازار همیشگی، میزان تقاضای بالای بازار، صادرات، روش آسان نگهداری و… از عواملی هستند که باغداران را به خرید نهال گـردو تشویق می‌کنند.

بیشترین میزان خرید نهال در نهالستان‌ها به درختانی مانند گـردو مربوط می‌شود. شما می توانید با سرچ نام برند ( نهالستان آریا نهال) در مرورگر خود، وارد وب سایت آریا نهال شده و لیست بهترین ارقام نهال گـردو و میوه به همراه عکس و قیمت آن را مشاهده و جهت تمایل خریداری نمایید.

برگرفته شده از وب سایت آریا نهال (ariyanahal.ir)

نظرات