آشنایی با شیوه عملکرد و مزایای استفاده از جک پنوماتیک در صنعت

0

در این مقاله قصد داریم به موضوع کاربرد جک پنوماتیک در صنعت بپردازیم. امروزه در صنعت، نیاز به استفاده از سیستم پنوماتیک به عنوان جایگیزین سیستم های قدیمی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک در زبان یونانی معنی باد یا نفس را می دهد. اما در صنعت، پنوماتیک معنی دیگری دارد و به معنی انتقال انرژی به وسیله هوای فشرده می باشد. اگر بخواهیم روشن تر توضیح دهیم یک کمپرسوری وجود دارد که هوا را فشرده سازی می کند و این هوا در سیستم پنوماتیک مصرف می شود.

سیستم های پنوماتیک از سه بخش تشکیل می شوند:

۱- تولید هوای فشرده: این بخش بیشتر توسط کمپرسور البته درمواردی توسط سیستم های دیگر انجام می شود.

۲- توزیع هوای فشرده: مهم ترین بخش از سیستم پنوماتیک را می توان این بخش دانست. طراحی و اجرای اجزای تشکیل دهنده آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

۳- کنترل کننده ها و انجام دهنده ها: از ابزارهایی برای کنترل سرعت و قدرت در این سیستم بهره می برند. یکی از این ابزارها ریگلاتور فشارشکن می باشد.

خب تا این جا با سیستم های پنوماتیک آشنا شدیم. با اهمیت ترین قسمت سیستم های پنوماتیک، جک پنوماتیک می باشد که در ادامه این مقاله با این سیستم بیشتر آشنا می شویم.

 جک پنوماتیک

 

جک پنوماتیک چیست؟

جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک نوعی از عملگرهای نیوماتیک می باشد که توسط هوای فشرده عمل می کند. استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی و در نهایت تبدیل به حرکت خطی توسط جک پنوماتیک انجام می شود. این جک در راستای طولی حرکت و در حالت های مختلفی از فشار و قطر تولید می شود و معمولاً فقط سیلندرها با توجه به میزان بار روی آن انتخاب می شود.

جک پنوماتیک از بدنه، پیستون، پکینگ و اتصالات تشکیل می شود. جک های پنوماتیک دو نوع می باشند، جک یک طرفه و دو طرفه که در صنایع چوب، پرس، خودروسازی، سرامیک و کاشی بسیار پرکاربرد می باشد.

شیوه عملکرد جک پنوماتیک

در بخش قبل بیان شد که جک پنوماتیک به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود. حال عملکرد هریک از این دو نوع را بررسی می کنیم.

۱- عملکرد جک پنوماتیک یک طرفه

در این جک ها شما فقط از یک جهت حرکت می کنید. به بیان دیگر هوای فشرده داخل مخزن از یک طرف به سیلندر وارد شده و پیستون را به حرکت درمی آورد. در حالتی که فشار ورودی قطع و هوای داخل سیلندر نیز خارج شود، پیستون به حالت اولیه خود باز می گردد.

این نوع جک ها در صنعت بسیار کاربرد دارد. از جمله آنها می توان به فشرده سازی یا پرس قطعات، جدا کردن قالب از قطعات می باشد.

۲- عملکرد جک پنوماتیک دو طرفه

در این نوع جک ها هوای فشرده می تواند از دو طرف وارد سیلندر شود و جک  به صورت رفت و برگشتی کار می کند و هوا خارج می شود.

این نوع جک ها در حالت رفت و برگشت میله پیستون ها کار می کند. یعنی پیستون توسط هوای فشرده، حالت رفت و برگشت را صورت می دهد. برخی از جک های این مدلی می توانند به صورت دو طرفه با یک نیروی یکسان کار کنند.

عمدتاً از این نوع جک در مواردی مانند پرسکاری، برش، سوراخکاری و پایین آوردن قطعات استفاده می شود.

جک پنوماتیک

مزایای استفاده از جک پنوماتیک

امروزه همه به دنبال تولید انرژی پاک می باشند. با توجه به اینکه این سیستم تولید انرژی را بر مبنای هوای فشرده انجام می دهد می تواند از بهترین گزینه ها در تولید انرژی باشد. جک های پنوماتیک در مدلهای مختلفی از جمله چهار میل، پروفیلی، کامپکت، قلمی و… تولید می شوند.

استفاده از این نوع جک ها در صنعت داروسازی، غذایی و به عبارت دیگر هر صنعتی که پاک بودن از مهم ترین پارامترها در آن می باشد، می توان مشاهده کرد.

هر وسیله ای دارای مزایا و معایبی است جک پنوماتیک نیز از این قاعده خارج نمی باشد. هر کدام از سیلندرها دارای مزایایی می باشد که می توانید با توجه به محل کاربرد یکی از آن ها را انتخاب کنید.

نظرات