مبلغ کفاره روزه و فطریه سال ۱۴۰۰ + میزان فطریه سال ۱۴۰۰

0

مبلغ کفاره روزه و فطریه سال ۱۴۰۰ + میزان فطریه سال ۱۴۰۰

مبلغ کفاره روزه و (فطریه) سال ۱۴۰۰ اعلام شد و میزان فطریه سال ۱۴۰۰ و مبلغ کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ و زمان پرداخت فطریه و نرخ (فطریه سال ۱۴۰۰) بر اساس فتوای رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای, مکارم,نوری همدانی,سیستانی,وحید خراسانی و آیت الله شبیری زنجانی و … را بخوانید

مبلغ کفاره روزه و فطریه سال ۱۴۰۰ به تفکیک فتوای علما + میزان فطریه سال 1400

یکی از اعمال واجب در پایام ماه رمضان پرداخت فطریه و کفاره روزه است و بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان خور دیگران هم محسوب نشوند.

هنوز برخی علما مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام نکردند، در ادامه فتوای همه مراجع تقلید و علما درباره مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ بروزروسانی میشود….

مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ بر اساس فتوای آیت الله سیستانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۰ هجری شمسی / ۱۴۴۲ هجری قمری) را اعلام کرد.
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۲۱ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ بر اساس فتوای آیت الله سیستانی آیت الله خامنه ای مکارم شبیری زنجانی نوری همدانی

 

همچنین ببینید: نماز عید فطر چند تکبیر دارد؟ + نحوه خواندن نماز عید فطر و ذکر قنوت

میزان زکات فطره ۱۴۰۰ آیت الله وحید خراسانی

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است: پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ( مد ظله العالى )مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢: از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد ، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند

مبلغ کفاره و فطریه ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ حضرت آیت الله علوی گرگانی

بنابر اطلاعیه دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.

میزان و مبلغ زکات فطره ۱۴۰۰ آیت الله سبحانی

میزان زکات فطره سال جاری (بر اساس ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ ق.) از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی اعلام شد.

میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است ، مکلّف است پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

قیمت هر کیلو گندم ( به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به ۷۰۰۰ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵۰۰۰ تومان می باشد.

زکات فطره سال ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله شبیری زنجانی

نظر دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره و کفاره: فطریه نفری ۲۵ هزار تومان/ کفاره عذری برای هر روز ۶۵۰۰ تومان

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

زکات فطره سال ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله‌صافی گلپایگانی

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه رمضان ١۴۴٢ به این شرح است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله‌ مکارم شیرازی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۲۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام شده است، مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ پنج هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

میزان زکات فطره سال ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله‌ نوری همدانی

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی: با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان است.

بهترین زمان پردات فطریه

آیت الله امامی کاشانی درباره زمان پرداخت زکات فطره هم گفت: پرداخت زکات فطریه از شب عید واجب می‌شود و باید تا قبل از نماز عید پرداخت شود و اگر کسی یافت نشد باید جدا بگذاریم تا فرد نیازمندی پیدا شود و به وی پرداخت شود.

وی درباره کفاره روزه هم گفت: اگر فردی بیمار بوده و نتوانسته روزه بگیرد باید بابت هر روز یک چارک نان به فقیر بدهد و در این مورد نمی‌توان پول پرداخت کرد و باید خود نان به فقر داده شود و اگر هم بخواهد بهای آن را بپردازد باید در اختیار جایی قرار دهد تا آن را به صورت نان به فقیر بدهد.

پرداخت مبلغ فطریه از اذان مغرب و رویت هلال ماه شوال شروع می شود و تا پیش از اقامه نماز عید و نماز ظهر اولین روز شوال برای آن فرصت باقی است.

 

کفاره روزه سال ۱۴۰۰ بر اساس فتوای رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای

مبلغ فطریه امسال از سوی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب هنوز اعلام نشده، اما مبلغ زکات فطره برای سال گذشته، مبلغ ۱۰ هزار تومان بود.

بعد از اعلام میزان فطریه سال ۱۴۰۰ از سوی دفتر مقام معظم رهبری این بخس بروزرسانی می شود…

استفتاء مقام معظم رهبری در خصوص زمان پرداخت فطریه

سؤال:زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟

جواب:بعد از اثبات حلول ماه شوال فرد می تواند آن را کنار بگذارد. اگر نماز عید فطر می خواند، بنا بر احتیاط واجب باید پیش از نماز زکات فطریه را پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

وقت پرداخت زکات فطریه از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطریه را بپردازند.
برای پرداخت فطریه تا چه زمانی مهلت داریم

نظرات