بیوگرافی و عکس های (غزاله علیزاده) نویسنده + زندگینامه و همسر اول و دوم

0

غزاله علیزاده با نام اصلی فاطمه علیزاده نویسنده سرشناس ایرانی است که زندگی شخصی و هنری پرفراز و نشیبی داشته است. در ادامه بیوگرافی «غزاله علیزاده» نویسنده معروف و همسرش و ماجرای ارتباط با شهید آوینی و همسرانش بیژن الهی و محمدرضا نظام شهیدی و خانواده و عکس های جوانی تا لحظه مرگ و علت خودکشی و مزار او را در این صفحه میخوانید.

بیوگرافی غزاله علیزاده و همسر اول و دومش و دخترش سلما + خودکشی و ماجرای ارتباط با آوینی

بیوگرافی غزاله علیزاده

فاطمه غزاله علیزاده (زاده بهمن ۱۳۲۷-۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۵)، دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران، دانش آموخته رشتهٔ فلسفه و سینما در دانشگاه سوربن به فرانسه،او نویسنده ایرانی و خالق رمان دوجلدی خانه ادریسی‌ها است.

او دو بار ازدواج کرد. بار نخست با بیژن الهی شاعر که صاحب یک دختر به نام سلما است و بار دیگر با محمدرضا نظام شهیدی . زندگینامه و بیوگرافی (غزاله علیزاده) را بخوانید.

خانواده و زندگی شخصی

غزاله علیزاده در بهمن ۱۳۲۷ در مشهد زاده شد. مادرش منیرالسادات سیدی نیز خود شاعر و نویسنده بود. غزاله در کودکی درون‌گرا، بازیگوش و باهوش بود. او دخترخوانده حاج مطهرعلی شاه سرسلسله دراویش خاکساریه نیز است.

دوران دبیرستان را در رشته علوم انسانی در مدرسه مهستی به پایان برد و از همان دوران به گیاه‌خواری روی آورد. او در کنکور رشته ادبیات فارسی در مشهد و کنکور حقوق و فلسفه در تهران قبول شد و به خواست مادرش در رشته حقوق وارد شد.

بیوگرافی و عکس های (غزاله علیزاده) نویسنده + زندگینامه و همسر اول و دوم

سوابق و فعالیت ها

از دههٔ ۱۳۴۰ وارد داستان نویسی و نویسنگدی شد و اقدام به چاپ داستان‌های خود در مشهد آغاز کرد. اولین اثر نویسندگی او مجموعه داستان های سفر ناگذشتنی بود که در سال ۱۳۵۶ منتشر شد. آثار ديگر او عبارتند از: دو منظره، تالارها، و شب های تهران

شهرت با رمان خانه ادریسی ها

معروف‌ترین آثار غزاله رمان دو جلدی خانه ادریسی ها و مجموعه داستان چهارراه است که کتاب خانه ادریسی‌ها سه سال پس از مرگ غزاله، جایزه بیست سال داستان‌نویسی را از آن خود کرد.

همسر اول و دوم غزاله علیزاده

زنده یاد غزاله علیزاده دو بار ازدواج کرد. او بار اول در سال ۱۳۴۸ با بیژن الهی شیرازی شاعر، نقاش و مترجم ازدواج کرد و صاحب دختری به نام سلمی شد. اما این دوامی نداشت و این زوج در سال ۱۳۵۰ از هم جدا شدند. نام همسر اول غزاله علیزاده بیژن الهی استو دخترش سلما اکنون در خارج از کشور زندگی میکند و در زمینه موسیقی فعالیت دارد.

او برای بار دوم در سال ۱۳۶۲ با محمدرضا نظام شهیدی ازدواج کرد، اما دوباره از او نیز جدا شد، از وی فرزندی ندارد و دو دختر از بچه های زلزله بوئین زهرا در سال ۱۳۴۱ را به فرزند خواندگی قبول کرد.

بیژن الهی همسر اول غزاله علیزاده کیست

بیژن الهی همسر اول غزاله علیزاده

بیژن الهی شیرازی (زادهٔ ۱۶ تیر ۱۳۲۴ – درگذشتهٔ ۹ آذر ۱۳۸۹ در تهران) شاعر، مترجم، محقق و نقاش ایرانی بود. او از شاعران جریان موسوم به شعر دیگر بود. الهی همچنین مترجم آثاری چون «اشراق‌ها» آرتور رمبو و «ساحت جوانی» هانری میشو بود.

ماجرای خودکشی و علت مرگ غزاله علیزاده

در يک روز جمعه ۲۱ ارديبهشت‌ماه ۷۵ برابر با ۱۰ ماه مه، چند تن از ساکنان محلي در جنگل اطراف رامسر در روستاي «جواهرده» ، جسد او را يافتند که از درختي حلق‌آويز شده بود. غزاله دو روز پيش از اين حادثه از مشهد به رامسر رفته بود و در نهایت خودکشی کرد.

سلما دختر غزاله علیزاده کجاست

علت خودکشی

وی که از بیماری سرطان رنج می‌برد بعد از دو بار خودکشی ناموفق، سرانجام در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۷۵، در روستای جواهرده رامسر، خود را از درختی حلق‌آویز کرد. او را در امامزاده طاهر کرج به خاک سپردند.

محل و آدرس مزار و آرامگاه

مزار و آرامگاه غزاله علیزاده در امام‌زاده طاهر کرج است

وصیت نامه غزاله علیزاده

او در یادداشت پیش از خودکشی خود چنین نوشت: «آقای دکتر براهنی و آقای گلشیری و کوشان عزیز! رسیدگی به نوشته‌های ناتمام خودم را به شما عزیزان واگذار می‌کنم. ساعت یک و نیم است. خسته‌ام. باید بروم. لطف کنید و نگذارید گم و گور شوند و در صورت امکان چاپشان کنید.

نمی‌گویم بسوزانید. از هیچ‌کس متنفر نیستم. برای دوست‌داشتن نوشته‌ام، نمی‌خواهم، تنها و خسته‌ام برای همین می‌روم. دیگر حوصله ندارم. چقدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانه‌ای تاریک. من غلام خانه‌های روشنم. از خانم دانشور عزیز خداحافظی می‌کنم. چقدر به همه و به من محبت کرده‌است. چقدر به او احترام می‌گذارم. بانوی رمان، بانوی عطوفت و یک هنرمند راست و درست. با شفقت بسیار. خداحافظ دوستان عزیزم.»

عکس های شخصی غزاله علیزاده قبل از انقلاب

ماجرای ارتباط غزاله علیزاده با آوینی

وی پس از ورود به دانشگاه تهران به رغم تحصیل در دانشکده های متفاوت با کامران یا همان شهید مرتضی آوینی آشنا می شود،

این آشنایی مدت کوتاهی بوده و این ارتباط از سوی آوینی قطع شد. در مستند آقا مرتضی دوستان هم دانشگاهی شهید اوینی به موضوع رابطه و ارتباط این دو اشاره کردند.

در سال ۱۳۸۷ فیلم مستندی دربارهٔ غزاله علیزاده با عنوان محاکات غزاله علیزاده به کارگردانی پگاه آهنگرانی ساخته شده‌است؛ گرچه محاکات غزاله علیزاده اجازه حضور در جشنواره‌های ایران را نیافت.

محل دفن و عکس مزار غزاله علیزاده نویسنده

همچنین بخوانید: ماجرای غزاله علیزاده و شهید آوینی چیست + فیلم

همچنین ببینید: زمان پخش، تعداد قسمت و معرفی مستند آقا مرتضی + داستان

آثار و رمان ها

دو منظره، ۱۳۶۳
خانه ادریسی‌ها، ۱۳۷۰ (۲ جلدی)
شب‌های تهران
ملک آسیاب

سفر ناگذشتنی
چهارراه
تالارها

داستان‌های کوتاه همراه با داستان دو منظره در مجموعه‌ای با نام با غزاله تا ناکجا در سال ۱۳۷۸ توسط نشر توس منتشر شده‌است.
کشتی عروس
رؤیای خانه و کابوس زوال

جوایز ادبی

جایزهٔ قلم طلاییِ مجلهٔ ادبی گردون برای داستان کوتاه جزیره
جایزهٔ بیست سال داستان‌نویسیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رمان خانه ادریسی‌ها

نظرات