ماجرای جنجالی آشنایی و عشق و عاشقی شهید مرتضی آوینی و غزاله علیزاده + فیلم

0

ماجرای جنجالی آشنایی و عشق و عاشقی شهید مرتضی آوینی و غزاله علیزاده + فیلم

ارتباط و دوستی غزاله علیزاده و شهید آوینی و عشق میان آنها جنجالی شد. در ادامه فیلم و جزئیات و ماجرای آشنایی و عشق و عاشقی غزاله علیزاده دختر بی حجاب و شهید مرتضی آوینی پسر ارزشی را در این صفحه بخوانید.

ماجرای جنجالی آشنایی و عشق و عاشقی شهید مرتضی آوینی و غزاله علیزاده + فیلم

ماجرای غزاله علیزاده و شهید مرتضی آوینی چیست

مستند آقامرتضی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تازگی پخش آن از شبکه سه شروع شده است، به ماجرای رابطه و عشق و عاشقی (کامران) شهید مرتضی آوینی و غزاله علیزاده شاعر اشاره شد، هر چند تاکید بر این نکته بود که این علیزاده بوده که به کامران، کشش داشته و این که: «مرتضی بت خوبی برای غزاله بوده است».

امروز سی‌امین سال شهادت مرتضی آوینی است، به همین بهانه نگاهی انداختیم به ماجرای رابطه و عشق متفاوت او با غزاله علیزاده

عشق میان مرتضی آوینی و غزاله علیزاده، دو شخصیت تیپیکال یکی پسر ارزشی و دیگری دختر بی حجاب که بعدها به واسطه تغییرات شهید آوینی فاصله فکری زیادی میانشان رقم خورد، یکی از بحث‌برانگیزترین نقاط تاریخ روشنفکری ایرانی‌ست و این ارتباط از موارد مگوی زندگی شهید سیدمرتضی آوینی است که چندان به آن پرداخته نشده است.

روایت دوستان سید مرتضی این‌گونه است: «غزاله، خانی بود که کامران (نام پیش از انقلاب مرتضی آوینی) از آن گذشت… دختر خاص جذابی که می‌توانست کامران را زمین‌گیر کند، اما نکرد. داستانی که کامران آن را نیمه‌تمام رها کرد..

غزاله علیزاده پس از ورود به دانشگاه تهران به رغم تحصیل در دانشکده‌های متفاوت با کامران یا همان شهید مرتضی آوینی آشنا می‌شود، آشنایی که گویا بسیار عمیق بوده، زیرا پس از سال‌ها هم‌چنان از رابطه این دو صحبت‌هایی در محافل شنیده می‌شود.

داستان زندگی آوینی، اما از ایام جوانی و قبولی در دانشگاه معماری هنر‌های زیبا آغاز می‌شود. دورانی که بسیار متفاوت از دیگر دوران زندگی او بود. آوینی در سال ۱۳۴۴ وارد دانشگاه معماری شد. او در سال‌های جوانی خودش را کامران آوینی معرفی می‌کرد. دوستان دوره دانشگاه آوینی غزاله علیزاده، شهرزاد بهشتی و امیر اردلان بودند که درباره کامران آوینی گفته‌اند آن سال‌ها به اشعار فروغ فرخزاد، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث علاقه داشت. به ظاهر خود می‌رسید، کراوات می‌زد، و به فلسفهٔ غرب علاقه‌مند بود.

فیلم را ببینید:

مستند ۷ قسمتی «آقامرتضی» از یکشنبه ۱۵ فروردین هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود، این مستند روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی است.

مستند آقامرتضی بازتاب هایی دیگری هم داشته است از جمله اینکه حسین معززی نیا از منتقدان سینمایی در یادداشت بسیار تند از این مستند انتقاد کرده است. معززی نیا معتقد است که کپی رایت در این اثر رعایت نشده است. او همچنین این مستند را “سر هم” شده خوانده است.
پخش روایتی از رابطه شهید اوینی با غزاله علیزاده نویسنده مشهور در مستند آقا مرتضی خبرساز شده و انتقادات زیادی به همراه داشته است.

مستند هفت قسمتی آقامرتضی با موضوع زندگی شهید کامران (مرتضی) آوینی به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما پخش می شود و در بخشی از اولین قسمت این مستند به موضوع ارتباط میان سیدمرتضی آوینی و غزاله علیزاده (شاعر) اشاره شده است.
در بخشی از اولین قسمت این مستند به نقل از دوستان شهیدآوینی بر این نکته تأکید شده است که در ماجرای ارتباط میان آوینی و غزاله علیزاده، کشش از سوی غزاله علیزاده بوده و مرتضی بت خوبی برای الهام غزاله علیزاده بوده است.

واکنش خانواده اوینی به عشق میان مرتضی و غزاله

البته سال‌ها قبل، خانواده آوینی(حسین معززی‌نیا، کوثر آوینی، مریم امینی) داماد و دختر و همسر آوینی در پاسخ به پرونده‌ای در نشریه «شهروند امروز» نوشته بودند:

«وقتی برای اشاره به دوستی کوتاه‌مدت مرتضی آوینی و خانم غزاله علیزاده با عباراتی از این دست مواجه می‌شویم که: «سرو‌های بلند دانش‌گاه تهران بارها شاهد قهرها و آشتی‌‌های کامران آوینی با غزاله علیزاده بودند. جوانان پر شوری که می‌توانستند دنیا را دگرگون کنند… » به این فکر می‌افتیم که احتمالاً نویسنده‌ی محترم بیش از خود آن «جوانان پرشور» طبع رمانتیکی دارد و از ابعاد و نتایج این دوستی خرسند است! اساساً شاید تذکر این نکته لازم باشد که اطلاعات موجود درباره‌ی کیفیت زندگی سید‌مرتضی آوینی در سال‌‌های قبل از انقلاب کاملاً صحیح و دقیق نیستند و بسیاری از وقایعی که مورد اشاره قرار می‌گیرد (مثل ماجرای چند نوبت خودکشی که در این مطلب به آن اشاره شده) واقعاً با این شرط رخ نداده‌اند و لازم است درباره‌ی آن‌ها از دوستان نزدیک‌تر آوینی تحقیق مفصل و کاملی انجام گیرد تا بی‌دلیل جعل و تحریفی رخ ندهد و به عنوان زندگی‌نامه منتشر نشود»

واکنش ها

کاوه عباسیان(فیلمساز) می‌نویسد: «در گفتگویی که با بصیر نصیبی بنیانگذار «سینمای آزاد» داشتم، اشاره داشت که غزاله علیزاده مرتضی آوینی را به او معرفی کرده بود که با امکانات کانون فیلمسازی یاد بگیرد. ولی شیفتگی آوینی نسبت به علیزاده تا حدی بود که ‌«هفته‌ای یک بار» اقدام به خودکشی می‌کرد و او و علیزاده باید از بیمارستان جمع‌ش می‌کردند و آوینی نه تنها نتوانست هیچ فیلمی در آن دوره بسازد بلکه در عشقش به علیزاده هم به جایی نرسید. به گفته‌ نصیبی، آوینی خواستار رابطه متعارف بود در حالیکه علیزاده رها بود و در این قالب نمی‌گنجید»

صابر محمدی(مستندساز) هم در این‌باره می‌نویسد: خب، بدیهی‌ست چنین ادعایی اگر مراتبِ باورپذیری را نیز طی کند، دستاوردِ بزرگی برای جریانِ نزدیک به فیلمسازِ جنجالیِ دهه‌ی شصت می‌تواند محسوب شود. فکرش را بکنید زنی زیبا را که بسیاری از روشنفکران، دل در گرو و چشم به جمالش داشته‌ اما همواره شکست خورده‌اند، چنان مشتاق به ستاره‌ی یک جریان جا بزنید انگار یوسف و زلیخاگون، آویزانِ مرد بوده اما او از این آزمونِ شهوت، زاهدانه بیرون آمده است. حقیقتاً دستاوردی‌ست؛ نه دستاوردی زرد و مناسب برای پرداختنِ داستان‌های عشقی و جنسی، بلکه دستاوردی بیناگفتمانی در صف‌بندی‌های مرسوم ایدئولوژیک. دافِ بزرگِ روشنفکران که همواره آن‌ها را در حسرتِ وصال خویش می‌چزانده، شیفته و واله‌ی یکی از هویت‌نماترین چهره‌های راست‌گرای هنر ایران بوده و ایشان تف هم توی صورت جذابِ زن نمی‌انداخته است! مبارک‌ها باشد.

غزاله علیزاده در مستند آقا مرتضی کیست

فاطمه علیزاده با نام هنری «غزاله» علی زاده متولد بهمن ۱۳۲۷ و درگذشته به تازیخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۵، نویسنده و شاعر ایرانی است که از آثار مشهور او رمان دوجلدی خانه ادریسی‌ها است.

او کار ادبی خود را از دهه چهل خورشیدی و با انتشار داستان‌های کوتاه در مشهد آغاز کرد. وی دو بار ازدواج کرد. بار نخست با بیژن الهی و بار دیگر با محمدرضا نظام شهیدی.

او به دلیل بیماری سرطان دو بار اقدام به خودکشی ناموفق، سرانجام در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۷۵، در روستای جواهرده رامسر، با حلق آویز کردن خود دست به خودکشی زد.

کتاب «خانه ادریسی‌ها»، سه سال پس از مرگ غزاله علیزاده، جایزه بیست سال داستان‌نویسی را به خود اختصاص داد.

به هر حال علیزاده، تک دختری از خانواده مرفه بوده که کاملا در بافت جریان روشنفکری زیست می‌کرده و قرابت چندانی با آوینیِ بعد از انقلاب نداشته و در واقع رسانه‌های رسمی میان این «رابطه» تناقض‌هایی می‌دیدند که ترجیح را دائما بر سانسور کلیت «رابطه» و یا تخفیف جایگاه «علیزاده» دانسته‌اند و این که علیزاده «خودکشی» کرده و اساسا مرگش هم مطابق هنجار و الگوهای رسمی نیست.

منبع: هنرنوشت و فرارو

نظرات