بیوگرافی و عکس های شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + زندگینامه

2

شهید مرتضی آوینی, (کامران آوینی), مستند ساز دوران دفاع مقدس, معروف به شهید اهل قلم. در ادامه بیوگرافی و عکس های شهید آوینی و همسر و فرزندانش, سرگذشت زندگی قبل و بعد از تحول تا شهادت و عکس های قبل از انقلاب و جوانی, را در این بخش میخوانید.

بیوگرافی شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + خانواده و سرگذشت زندگی

بیوگرافی شهید مرتضی آوینی

سید مرتضی آوینی, (معروف به کامران) ,مستند ساز و روزنامه‌نگار,(زادهٔ ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری – تاریخ شهادت ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در فکه) که با ساخت مستدهای دوران دفاع مقدس مخصوصا روایت فتح شناخته شد.

دوران قبل از انقلاب

شهید آوینی در شهر ری تهران به دنیا آمد و دوران ابتدایی و متوسطهٔ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند. از همان دوران کودکی مقاله ها و شعرهای خوب مینوشت و علاقه وافری به نوشتن داشت.

بیوگرافی و عکس های شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + زندگینامه

آشنایی با غزاله علیزاده هم دانشگاهی

آوینی در سال ۱۳۴۴ به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و آنجا با غزاله علیزاده شاعر، شهرزاد بهشتی و امیر اردلان آشنا شد و این سه نفر از دوستان دوران دانشجویی او بودند.

تحول شهید آوینی

به گفته دوستان و نزدیکان، وی در جوانی متخول میشود و دوران آغاز دهه ۱۳۴۰ با سال‌های انقلاب فرق بسیار داشت. در مستند بدون سانسور آقا مرتضی به این موضوع توسط دوستانش اشاره شده است.

او که در آغاز خود را «کامران آوینی» معرفی می‌کرد، به اشعار فروغ فرخزاد، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث علاقه داشت. به ظاهر خود می‌رسید، کراوات می‌زد، و به فلسفهٔ غرب علاقه‌مند بود

امیرهوشنگ اردلان دوست و همکلاسی سابق او در دانشکده معماری هم دربارهٔ او می‌گوید: کامران آوینی قبل از انقلاب هیچ ربطی به سید مرتضی آوینی ندارد.

ماجرای تحول شهید آوینی

به گفته همسرش: چند سال از انقلاب گذشته بود که مرتضی سیگارش را ترک کرد. دلیلی که برای این کار ذکر کرد این بود که آقا امام زمان در همه حال ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند؛ در این صورت من چطور می‌توانم در حضور ایشان سیگار بکشم؟ این‌گونه بود که دیگر هرگز لب به سیگار نزد.

آوینی بعدها با اندیشه های امام خمینی آشنا شد و در سالیان بعد به یک انقلابی تبدل شد و مسیر زندگی خود را تغییر داد.

همسر شهید مرتضی آوینی کیست

شهید اوینی در سال ۱۳۳۶ با مریم امینی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه فرزند دو دختر و یک پسر به نام های کوثر و سجاد است.

مریم امینی شهید مرتضی آوینی

همسر شهید مرتضی آوینی کیست

نحوه آشنایی با همسرش

به گفته همسرش، آن‌ها پیش از ازدواج آشنایی چند ساله داشتند (از ۱۵ سالگی) و با هم کتاب ردو بدل می‌کردند، و به کنسرت و سخنرانی می‌رفتند.

همسر شهید آوینی: در شانزده سالگی با شهید آوینی آشنا شدم و بعد از چهار سال، زندگی مشترک را آغاز کردیم. نخستین دیدار ما توسط یک دوست مشترک شکل گرفت، دیداری که منجر به آشنایی اولیه‌مان شد…

اما پس از آن، و در تداوم این ارتباط، بی‌تردید تجربه‌های مشترک روحی نقشی کاملا پررنگ و عمده‌ داشت؛ همان چیزی که در نهایت منجر به ازدواجمان شد…

اساساً علاقه به مقولات هنری مثل سینما و موسیقی و خصوصاً ادبیات و شعر ما را به هم نزدیک می‌کرد. من سال‌ها پیش از آن روزها و از همان زمانی که به دبیرستان می‌رفتم، به ادبیات علاقه‌مند بودم؛ یادم است شب‌ها تا صبح بیدار می‌ماندم و رمان می‌خواندم. ایشان در آن دوران هم زیاد می‌نوشتند. نوشته‌هایشان را با هم می‌خواندیم و در یک فضای مشترک روحی سهیم می‌شدیم.

عکس سجاد و کوثر دختر و پسر شهید آوینی

فرزندان شهید مرتضی آوینی کجا هستند

عکس فرزندان شهید آوینی

زندگی مشترک ما یک سال پیش از انقلاب شروع شد و اولین فرزندمان در خرداد ٥٨ به دنیا آمد. من در آن زمان دانشجو بودم و درس و رسیدگی به فرزندمان مجالی برای مشارکتم در امور فرهنگی باقی نمی‌گذاشت. تا سال ٦٣ صاحب سه فرزند شده بودیم. در یک آپارتمان ۷۵ متری که تنها دو اتاق داشت، پنج نفری زندگی می‌کردیم

کوثر دختر دوم نقد فیلم می‌نویسد و «سجاد» تنها پسر آوینی هم در کار فیلمسازی است. کوثر آوینی که هنگام مرگ پدر ۱۰‌ساله بود،

حسین معززی‌نیا، فیلمساز، مدرس و منتقد سینما همسر کوثر آوینی و داماد شهید آوینی است که در برنامه رامبد جوان در خندوانه حضور داشت.

عکس جدید کوثر آوینی دختر شهید آوینی

عکس جدید کوثر آوینی دختر شهید آوینی

دوران جوانی شهید مرتضی آوینی

نوشته شهید اوینی: تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری ناآشنا هستم. خیر. من از یک «راه طی شده» با شما حرف می‌زنم. من هم سال‌های سال در یکی از دانشکده‌های هنری درس خوانده‌ام.

به شب‌های شعر و گالری‌های نقاشی رفته‌ام. موسیقی کلاسیک گوش داده‌ام، ساعت‌ها از وقتم را به مباحثات بیهوده دربارهٔ چیزهایی که نمی‌دانستم گذرانده‌ام.

من هم سال‌ها با جلوه‌فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام، ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و کتاب «انسان موجود تک‌ساحتی» هربرت مارکوزه را ـ بی‌آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش ـ طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: عجب! فلانی چه کتاب‌هایی می‌خواند، معلوم است که خیلی می‌فهمد…

اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده‌است که ناچار شده‌ام رو دربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران کنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم که «تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود، و حتی از این بالاتر دانایی نیز با تحصیل فلسفه حاصل نمی‌آید. باید در جستجوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس براستی طالبش باشد، آن را خواهدیافت و در نزد خویش نیز خواهدیافت… و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.

تاریخ و نحوه شهادت شهید مرتضی آوینی

اوینی بعد از انقلاب

پس از انقلاب و با شروع جنگ وارد مستدسازی شد و از اولین کارهای او در گروه جهاد می‌توان به مجموعهٔ شش‌روز در ترکمن صحرا، سیل خوزستان و مجموعهٔ مستند خان‌گزیده‌ها و روایت فتح اشاره کرد.

ساخت روایت فتح

او مجموعهٔ تلویزیونی روایت فتح را ساخت و تا آخر جنگ هم ادامه پیدا کرد. آوینی می‌گوید «انگیزش درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهاد سازندگی جمع آمده بودند، آن‌ها را به جبهه‌های دفاع مقدس می‌کشاند، نه وظایف و تعهدات اداری. روح کارمندی نمی‌توانست در این عرصه منشأ فعل و اثر باشد.

مؤسسه فرهنگی روایت فتح

در سال ۱۳۷۰ مؤسسه فرهنگی روایت فتح تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی دربارهٔ دفاع مقدس بپردازد و تهیهٔ مجموعهٔ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

تاریخ و نحوه شهادت شهید مرتضی آوینی

آوینی ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

همچنین ببینید: بیوگرافی و عکس های (غزاله علیزاده) نویسنده + زندگینامه و همسر اول و دوم

همسر مرتضی آوینی مدیر انتشارات واحه

مریم امینی همسر شهید آوینی، مدیر انتشارات واحه است که به نشر آثار آوینی می‌پردازد. این انتشارات با هزینه شخصی او اداره می‌شود.

مرایم امینی، همسر شهید آوینی، فارغ‌التحصیل رشته ریاضی کاربردی در مقطع کارشناسی از دانشگاه شریف هست . وی سال‌ها در سال ٨٢، زمانی که دو فرزند بزرگ‌ترش ازدواج کرده بودند، تحصیلاتش را در رشته زبان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد و در این رشته نیز مدرک کارشناسی ارشد گرفت

ماجرای مستند آقا مرتضی

در سال ۱۴۰۰ شبکه سه اقدام به ساخت مستند آقا مرتضی از زندگی بدون سانسصور این شهید کرد که در بخشی از آن به ارتباط شهید آوینی با غزاله علیزاده داشت. این مستند از سوی همسر شهید محکوم شد و خواستار توقف آن شد.

همچنین ببینید: سکانس مستند آقا مرتضی درباره غزاله علیزاده و شهید آوینی + دانلود

دانلود کعس های شهید اوینی برای پروفایل

فیلم شناسی

شش روز در ترکمن صحرا
سیل خوزستان
خان گزیده‌ها
حقیقت
با دکتر جهاد در بشاگرد
هفت قصه از بلوچستان
با تیپ المهدی در محور رأس البیشه
شیر مردان خدا! کرب‌وبلا در انتظار است
روایت فتح
شهری در آسمان

آثار و کتب ها

هر آنکه جز خود
آئینه جادو
توسعه و مبانی تمدن غرب
گنجینه آسمانی
یک تجربه ماندگار
فردایی دیگر
حلزون‌های خانه به دوش
رستاخیز جان
آغازی بر یک پایان
فتح خون
امام و حیات باطنی انسان
با من سخن بگو دوکوهه
مرکز آسمان
نسیم حیات
سفر به سرزمین نور
انفطار صورت (در باب مبانی نظری هنر)

عکس های قبل از انقلاب اوینی

بیوگرافی شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + خانواده و ماجرای تحول تا شهادت

 

2 دیدگاه در “بیوگرافی و عکس های شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش + زندگینامه

  1. سعید گفت:
    1
    1

    سلتم ممنون از اطلاعات اما یه سوأل متولد ۲۶ بوده ۳۶ ازدواج میکنن؟؟!! ده سالش بوده ازدواج کرده؟ 🤔

  2. فاطمه گفت:

    تاریخ ازدواج شهید آوینی رو اشتباه نوشتید.

نظرات