سیستم صوتی در فضاهای مسقف چگونه باید باشد؟

0

پخش صدا در تمامی مکان‌ها اهمیت دارد، فرقی ندارد در رستوران و خانه باشید یا شهربازی و پارک، می‌توانید با داشتن سیستم صوتی مناسب از صدایی باکیفیت بهره‌مند شوید.

 سیستم صوتی

سیستم صوتی که در فضاهای باز استفاده می‌شود، تفاوت زیادی با سیستم صوتی در فضاهای مسقف دارد. برای مثال، در محوطه مساجد و مدارس از بلندگوهایی نظیر بلندگوی شیپوری استفاده می‌شد و در فضاهای مسقف از باندهایی نظیر باندهای دیواری.

اما امروزه طراحی و نصب سیستم صوتی به خصوص در فضاهای مسقف تغییرات زیادی داشته است. اگر به طراحی و نصب سیستم صوتی علاقمند هستید، این مطلب را از دست ندهید.

برای طراحی و نصب سیستم صوتی در فضاهای مختلف می‌توانید روی کارشناسان و متخصصان آوازک حساب ویژه باز کنید. متخصصان واحد فنی آوازک به صورت رایگان از محل موردنظر شما بازدید کرده و مشاوره خرید ارائه می‌دهند. همچنین شما می‌توانید پس از خرید تجهیزات صوتی مناسب، برای نصب روی کارشناسان باتجربه آوازک مراجعه نمایید. کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید.

طراحی سیستم صوتی چگونه انجام می‌شود؟

برای فضاهایی که پیچیدگی خاصی ندارند، می‌توان محاسباتی را به صورت دستی انجام داد اما برای فضاهای پیچیده‌تر مانند لابی هتل‌های بزرگ، گنبد مساجد و مراکز خرید بسیار بزرگ باید از نرم‌افزارهای طراحی صدا مانند EASE و STARDRAW استفاده نمود. چیدمان بلندگوها و انتخاب نوع آمپلی فایر، همگی مواردی هستند که بهتر است توسط کارشناسان باسابقه انجام بگیرد.

در ادامه به ذکر سه مثال از سیستم صوتی فضاهای مسقف می‌پردازیم تا با روند طراحی صدا در فضاهای مسقف بیشتر آشنا شویم.

سیستم صوتی رستوران

وجود یک سیستم صوتی حرفه ای در رستوران از اهمیت زیادی برخوردار است. می‌توان گفت که صدای خوب و باکیفیت یکی از الزامات رضایت مشتریان در کافه‌ها و رستوران‌ها محسوب می‌شود. در صورتی که رستوران مسقف داشته باشیم، یکی از نیازهای ما، اسپیکر سقفی است و علاوه بر آن، نیاز به آمپلی‌فایر و میکروفون پیجینگ نیز داریم. به طور کلی دو دلیل برای راه‌اندازی سیستم صوتی رستوران وجود دارد. یکی پخش موسیقی و دیگری اعلان سفارش. پخش موسیقی می‌تواند به صورت اجرای زنده و یا پخش یک پلی‌لیست از قبل آماده باشد.

اگر بخواهید موسیقی‌های متناسب با حال و هوای خود داشته باشید باید از اسپیکرهای سقفی باکیفیت استفاده نمایید. نصب اسپیکرهای سقفی باعث می‌شود تا صدا به صورت یکنواخت در همه جا پخش شود و بلند بودن صدا در یک بخش و کم بودن صدا در بخشی دیگر، شما و مشتریان شما را آزار ندهد.

سیستم صوتی

رستوران های با موسیقی زنده این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و طرفداران پر و پا قرصی دارند. رستوران ها هم اگر قصد دارند گاهی اجرای زنده در رستوران خود برگزار کنند باید تجهیزات ویژه این کار را داشته باشند.

باند مانیتورینگ، پاور میکسر، پایه باند و پایه میکروفون، میکروفون بیسیم برای خواننده و اسپیکر پسیو از جمله تجهیزاتی است که با توجه به محیط رستوران و کافی شاپ می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

برای اعلان سفارش یک سیستم پیجینگ نیاز دارید که با توجه به وجود اسپیکر سقفی و آمپلی فایر برای پخش موسیقی، می‌توان به خرید میکروفون پیجینگ اکتفا کرد. برای این کار اغلب از یک میکر وفون رومیزی استفاده می‌شود.

در صورتی که رستوران شما، یک محوطه بیرونی داشته باشد، استفاده از بلندگوهایی ضد آب دیواری و ستونی گزینه‌های مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

زاویه قرار گرفتن بلندگو، تعداد و توان (وات) آن‌ها و نوع آمپلی فایرها از جمله مواردی است که در طراحی سیستم صوتی رستوران باید به آن‌ها توجه نمود. شما برای مشاوره خرید انواع تجهیزات صوتی رستوران و نصب، می‌توانید با کارشناسان آوازک به شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید.

سیـستم صوتی هوشمند خانگی

تنوع بسیار بالا و همچنین قیمت مناسب باعث شده تا افراد زیادی از سیستم صوتی هوشمند خانگی در منزل خود استفاده کنند. این سیستم‌ها خیلی زود ‏توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای سینما خانواده باشند، چرا که با داشتن پردازنده مرکزی سیستم صوتی ‏هوشمند، می‌توان به پخش کننده‌های صوتی و تصویری متفاوت متصل شد و صدا را با توجه به محیط و سلیقه ‏در قسمت‌های مختلف پخش نمود.

سیستم صوتی هوشمند بی‌سیم می‌تواند هم از طریق امواج وای فای و هم از طریق امواج بلوتوث، اتصال خود را با دستگاه‌ها برقرار نماید. سیستم صوتی هوشمند بلوتوثی اندازه کوچکتر و ‏قیمت کمتری نسبت به نوع وای فای دارد و برد آن نیز کمتر است. در هر دو سیستم صوتی هوشمند بلوتوثی و WIFI به ‌سادگی و ‌به ‌سرعت، اتصال به پخش کننده‌ها برقرار می‌‌شود.

‏در سیستم صوتی هوشمند خانگی از اسپیکر سقفی و آمپلی فایر استفاده می‌شود.‏ اغلب این اسپیکرها به صورت توکار نصب می‌شوند تا هماهنگی محیط را بر هم نزنند. در صورتی که بخواهید در مکان‌های مرطوب مانند استخر یا سرویس‌های بهداشتی از اسپیکر سقفی استفاده ‏کنید باید نوع ضدآب را انتخاب نمایید. ‏

آمپلی فایرها نیز اغلب به صورت لمسی و دیواری استفاده می‌شوند و از آنجا که از این محصول بیشتر برای تقویت صدای موسیقی استفاده می‌شود به آن، موزیک پلیر دیواری نیز گفته می‌شود. با داشتن این موزیک پلیر، می‌توانید هم از بلوتوث موبایل، هم از طریق فلش و هم از طریق مموری کارت، موزیک دلخواه خود را در خانه خود پخش کرده و از آن لذت ببرید.

سیستم صوتی

اینکه کدام آمپلی فایر برای فضای شما مناسب است، بستگی به ابعاد محیط، کاربرد مورد نظر شما و موارد دیگری دارد، کارشناسان فنی و متخصصان حرفه‌ای افرادی هستند که باید در مورد انتخاب اسپیکر سقفی، جایگذاری آن‌ها و انتخاب آمپلی فایر مناسب شما را راهنمایی کنند.

سیـستم صوتی بیمارستان

آرامش از مهم‌ترین مسائلی است که در راه‌اندازی سیستم صوتی بیمارستان و مراکز درمانی بید به آن توجه ‏کرد. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که باعث آزار و اذیت بیماران و کادر درمانی نشود. شدت صوت در هر ‏قسمت از مراکز درمانی باید متفاوت و قابل کنترل باشد.‏

سیستم صوتی

احتمالا با نصب سیستم صوتی بیمارستان، قصد پخش موسیقی با کیفیت نخواهید داشت و قصد شما استفاده از سیستم پیجینگ است. به گونه‌ای که صدا به صورت یکنواخت در جاهایی که مورد نیاز است پخش شود، بلندگو سقفی در اینجا نیز کاربرد زیادی دارد، در برخی مکان‌ها که قادر به استفاده از باند سقفی نیستیم، می‌توانیم بلندگو ستونی یا دیواری را امتحان کنیم.

سیستم پیجینگ بیمارستانی همچنین نیاز به آمپلی فایر و میکروفون پیجینگ (رومیزی) برای اعلام فراخوان دارد. میکروفون‌های رومیزی در انواع مختلفی برای بیمارستان‌ها وجود دارد که می‌تواند به آمپلی فایرهای موجود متصل شود و پس از تقویت صدا و حدف نویزها صدایی کاملا رسا ایجاد کند.

شما در صورتی که قصد خرید سیستم صوتی برای خانه، مدارس، مساجد، هیئت‌ها، کارخانه‌ها، اداره‌ها، تالارها، ‏کافی‌شاپ‌ها، سالن‌های آمفی تئاتر و همایش، باشگاه، سالن‌های سینما و کنسرت، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، فروشگاه‌ه، مراکز درمانی، رستوران‌ها و… را دارید، می‌توانید به تیم فنی آوازک اعتماد ‏کرده و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. ‏

 

نظرات