کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین استان های کشور را می‌شناسید؟

2

ایران ۳۱ استان دارد، اما چنان‌که بدیهی است هیچ‌یک از این ۳۱ استان با حتی یک استان از لحاظ مساحت برابر نیست. اکثر استان های کشور از لحاظ مساحت متوسط هستند، اما بعضی مساحتی به‌اندازه‌ی چند استان دارند و برخی دیگر بسیار کوچک اند. می‌دانید کوچک‌ترین استان ایران کدام استان است؟ اگر نه این نوشتار را تا انتها مطالعه کنید، چرا که کوچک‌ترین استان‌های کشور در این نوشتار معرفی خواهند شد.

استان های کشور

کوچک‌ترین استان‌های ایران

۸- اردبیل

اردبیل با ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع هشتمین استان کوچک ایران است. این استان در شمال غربی کشور قرار دارد و مرکز آن شهر اردبیل است. کل مساحت استان اردبیل ۱٫۰۷۹۹ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. ادربیل به همراه دو استان آذربایجان غربی و شرقی، سه استان کشور اند که بیش‌ترین جمعیت آذری‌زبان را دارند.

۷- چهارمحال و بختیاری

هفتمین استان از کوچک‌ترین استان‌های کشور استان چهارمحال و بختیاری است. شهر «شهرکرد» مرکز این استان است. مساحت چهارمحال و بختیاری ۱۶ هزار و ۳۲۸ کیلومتر مربع است و صرفاً ۰٫۹۹۰۶ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است.
عمده‌ی جمعیت این استان لر زبان هستند.

۶- قزوین

تا قبل از سال ۱۳۷۶ استانی رسمی و مجزا به نام قزوین وجود نداشت و در این سال بود که برخی شهرها تحت عنوان «قزوین» به استان تبدیل شدند. استان قزوین در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۶۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و به این ترتیب ۰٫۹۴۴۴ درصد از مساحت کشور را شامل شده‌است.
این استان در نزدیکی استان البرز قرار دارد و اکثر مردم آن به زبان فارسی صحبت می‌کنند. تات و الموتی، ترک و لر از دیگر اقوامی هستند که در قزوین زندگی می‌کنند.

۵- کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویر احمد همچون استان چهار محال و بختیاری از استان‌های لر نشین کشور است. مرکز این استان شهر یاسوج است و در نزدیکی استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و لرستان قرار دارد. مساحت استان کهگیلویه و بویر احمد ۱۵ هزار و ۵۰۴ کیلومتر مربع است و ۰٫۹۴۰۶ درصد از مساحت ایران را شامل شده‌است.

۴- گیلان

گیلان از قدیمی‌ترین استان‌های کشور و البته یکی از کوچک‌ترین استان‌های ایران است. مرکز این استان شهر «رشت» است و از زیباترین استان‌های ایران برای گردشگری محسوب می‌شود. عمده‌ی مردم گیلان به زبان «گیلکی» صحبت می‌کنند. این استانِ شمالی با ۱۴ هزار و ۴۰۲ کیلومتر مربع، ۰٫۸۵۱۹ درصد از مساحت کشور را شامل شده‌است.

۳- تهران

استان تهران باوجودی‌که پرجمعیت‌ترین استان کشور است، سومین استان کوچک ایران محسوب می‌شود. استان تهران ۱۲ هزار و ۹۸۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و فقط ۰٫۷۸۷۵ درصد از مساحت کشور را دربرگرفته‌است.
استان تهران با استان‌های البرز و سمنان مرز دارد و پایتخت ایران یعنی شهر تهران را در خود جای داده‌است. البته استان تهران در دهه‌های قبل از آن‌جا که استان‌های قزوین و البرز جزئی از آن بودند بزرگ‌تر از امروز بوده‌است.

۲- قم

استان قم دومین استان کوچک ایران است و در نزدیکی استان البرز و استان اصفهان قرار دارد. مرکز این استان شهر قم است و به‌سبب قرار داشتن مرقد حضرت معصومه یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های ایران است. مساحت استان قم ۱۱ هزار و ۲۴۰ کیلومتر مربع است و صرفاً ۰٫۶۸۱۹ درصد مساحت کشور را تشکیل داده‌است.

۱- البرز

و اما کوچک‌ترین استان کشور استان البرز است. تا همین ۱۰ سال پیش شهرهای استان البرز از جمله طالقان و کرج جزو استان تهران محسوب می‌شدند، اما در سال ۱۳۸۹ تصمیم بر این شد که کرج و چند شهر کوچک دیگر به استان البرز تبدیل شوند.
کرج از پرتراکم‌ترین شهرهای کشور است و گاه از آن با نام «ایران کوچک» یاد می‌شود. این مسئله به این دلیل است که در کرج مهاجران زیادی زندگی می‌کنند، مهاجرانی که از گوشه‌گوشه‌ی ایران به کرج مهاجرت کرده‌اند. نزدیکی کرج به تهران و البته ارزان‌تر بودن قیمت مسکن نسبت به تهران از جمله عوامل اصلی مهاجرت به تهران هستند.

استان های کشور

بزرگ‌ترین استان های کشور کدام اند؟

حال که مروری بر کوچک‌ترین استان‌های ایران داشتیم، بد نیست مروری بسیار کوتاه بر بزرگ‌ترین استان‌های ایران هم داشته باشیم.
احتمالاً می‌دانید که استان کرمان بزرگ‌ترین استان کشور از لحاظ مساحت است. پس از استان کرمان، استان سیستان و بلوچستان با مساحت ۱۸۰ هزار و ۷۲۶ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین استان ایران به حساب می‌آید. البته تا پیش از آن که استان خراسان به سه استان رضوی، شمالی و جنوبی تبدیل شود، این استان نیز جزو ۳ استان اول کشور از لحاظ مساحت بود، اما اکنون سومین استان کشور از لحاظ مساحت استان خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع است. پس از این سه استان، استان فارس با ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع چهارمین استان ایران است.
به‌جز ۸ استانی که در ابتدای این نوشتار به‌عنوان کوچک‌ترین استان های کشور معرفی شدند و همچنین به‌جز ۴ استانی که به‌عنوان بزرگ‌ترین استان‌های کشور معرفی شدند، استان‌های زیر به‌ترتیب در رتبه‌های ۵ تا ۲۳ استان‌های ایران از لحاظ مساحت قرار دارند:
• خراسان رضوی
• اصفهان
• سمنان
• یزد
• هرمزگان
• خوزستان
• آذربایجان شرقی
• آذربایجان غربی
• کردستان
• مرکزی
• خراسان شمالی
• لرستان
• کرمانشاه
• مازندران
• بوشهر
• گلستان
• ایلام
همدان
• زنجان

منبع مطلب: مجله اینترنتی خبر ببر

2 دیدگاه در “کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین استان های کشور را می‌شناسید؟

  1. حسین گفت:

    درسته لطفا کامل تر بگید.

  2. آوا گفت:

    کامل تر بگید

نظرات