قوانین حقوقی لازم که همه باید در مورد ساخت، خرید یا اجاره خانه بدانند!

0

قوانین حقوقی لازم که همه باید در مورد ساخت، خرید یا اجاره خانه بدانند!

قوانین حقوقی

خانه‌دار شدن دیگر مثل قدیم نیست که با یک توافق ساده بین مالک و خریدار یا موجر و مستاجر و نوشتن یک قولنامه دستی، انجام شود. امروزه موضوع ساخت، خرید یا اجاره خانه قانونمند شده و قبل از اقدام به معامله بهتر است در مورد قوانین حقوقی لازم اطلاعات کافی داشته باشید، تا در این پروسه دچار تخلف یا مشکل حقوقی نشوید.

در سال‌های اخیر قوانین، سازوکار و به تبع آن مراجع مختلفی در زمینه معاملات املاک ایجاد شده است که از بسیاری از تخلفات و کلاهبرداری‌ها در این زمینه پیش‌گیری کرده است. از جمله مهم‌ترین این قوانین می‌توان به قانون مالیات بر املاک و مستغلات، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و دریافت کد رهگیری برای املاک، اشاره کرد. در این مطلب با این قوانین آشنا خواهید شد.

قوانین حقوقی

دریافت کد رهگیری، اعتبار یک معامله

همانطور که می‌دانید تا سال‌ها پیش فرایند معاملات ملک به این صورت بود که بعد از توافق طرفین برای خرید و فروش یک ملک، خریدار و فروشنده به بنگاه می‌رفتند و قولنامه‌ای نوشته و امضا می‌شد و هیچ پایگاهی برای ثبت و نگهداری از این معاملات، به صورت یکپارچه وجود نداشت. همین شفاف نبودن، به مرور مشکلات مهمی مانند کلاهبرداری در زمینه معاملات املاک به وجود آورد. مانند:

–          فروش ملک توسط مالک به چندین نفر

–          مشخص نبودن میزان بدهی ملک

–          تنظیم قولنامه یا مبایعه‌نامه‌های جعلی

–          عمل نکردن به تعهدات توافق شده توسط مالک یا خریدار

–          عدم صدور حساب مالیاتی توسط وزارت اقتصاد و دارایی

–          عدم صدور مجوز برای استفاده از امتیازات طرح ترافیک

با توجه به مشکلات ذکر شده، سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در آذر ۱۳۸۷ به منظور شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معاملات با سایر سامانه‌ها، راه‌اندازی شد. از سال ۸۷، تمامی خریداران و فروشندگان موظف‌ شدند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند.

دریافت کد رهگیری برای یک معامله، توسط بنگاه املاک انجام می‌شود و برای شما کد رهگیری صادر می‌شود. حواستان باشد که ممکن است بسیاری از مشاورین املاک برای فرار از مالیات طرفین را مجاب کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد. اما به هیچ وجه اشتباه نکنید و حتما برای ملک معامله شده کد رهگیری دریافت کنید.

دریافت کد رهگیری پیچیده نیست، اما باید به صورت دقیق انجام شود. برای کسب اطلاعات کامل و دقیق در مورد شرایط و چگونگی دریافت کد رهگیری، می‌توانید مطلب کد رهگیری املاک چیست را در مجله اینپین بخوانید.

قوانین حقوقی

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مهم‌ترین مرجع رسیدگی به تخلفات ملک و ساختمان

احتمالا اسم کمیسیون ماده ۱۰۰ زیاد به گوشتان خورده است. این کمیسیون یکی از مراجع مهم رسیدگی به تخلفات ساختمان و املاک است. کمیسیون ماده ۱۰۰ از جمله کمیسیون‌های اداری است که در رابطه با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به وجود آمده است. این کمیسیون شخصیت حقوقی مستقل و کاملا مجزا از شهرداری دارد. تخلفاتی که پرونده مربوط به آن­ها باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار گیرد، به شرح زیر است:

  1. احداث بنا بدون پروانه (مجوز) یا احداث بنا خارج از پروانه یا مازاد بر آن
  2. عدم احداث پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ
  3. تجاوز به معابر شهر
  4. استحکام نداشتن بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در احداث بنا
  5. تغییر کاربری غیرمجاز
  6. تخلف مهندس ناظر ساختمان

البته کمیسیون ماده ۱۰۰ علاوه بر رسیدگی به موارد بالا، ۱۱ تبصره مهم دارد که در صورت تخلف از آن‌ها مالک مشمول پرداخت جریمه، تخریب یا متوقف شدن عملیات ساختمانی می‌شود. در مطلب کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست از مجله اینپین می‌توانید از صفر تا صد سازوکار این کمیسیون را بخوانید.

قوانین حقوقی

مالیات بر املاک، بحث داغ این روزها

این روز‌ها در مورد مالیات بر املاک و مستغلات، خصوصا مالیات بر خانه‌های خالی زیاد صحبت می‌شود و قوانین جدید در این زمینه وضع و در حال اجرا است. مالیات یکی از راه‎های تامین بودجه کشور است. کسب و کار‌ها در هر صنعتی که حضور داشته باشند مشمول مالیات خواهند بود و بازار املاک و مستغلات هم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

به طور کلی مالیات مستغلات نوعی مالیات است که نسبت به درآمد ناشی از اجاره دادن ملک و زمین و هرگونه نقل و انتقال آن اعمال می‌شود. مالیات بر املاک و مستغلات شامل موراد زیر می‌شود:

  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر نقل و انتقال
  • مالیات بر ساخت و ساز
  • مالیات بر مستغلات خالی

میزان و مبلغ هرکدام از موارد بالا در قانون مشخص شده است که در زمان انجام معامله از طرفین معامله اخذ می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد میزان و شرایط پرداخت یا معافیت از مالیات، اطلاعات بیشتری کسب کنید یا اگر دوست دارید بدانید ملک یا معامله ملکی شما مشمول پرداخت مالیات می‌شود یا خیر، نحوه محاسبه مالیات بر املاک و مستغلات را در مجله اینپین مطالعه کنید.

درست است که امروزه پروسه خانه‌دار شدن دقیق‌تر، پیچیده‌تر و قانونمندتر شده است، اما امن‌تر و معتبرتر است. شما از قبل از پیدا کردن خانه تا جستجوی خانه موردنظر، معامله خانه، سند زدن خانه و حتی در زمان سکونت در خانه، درگیر قوانین و مسائل حقوقی هستید که عدم رعایت این موارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و تخلفات و حتی درگیری‌های حقوقی، شود.

این روزها سامانه‌های مختلفی برای کمک به راحت‌تر خانه‌دار شدن، ایجاد شده است. سامانه اینپین یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌های جستجوی هدفمند و هوشمند املاک است که فقط کافی ‌است مشخصات خانه مورد نظر خود را در آن وارد کنید تا خانه دلخواهتان را پیدا کنید. همچنین اینپین تمامی اطلاعات لازم در زمینه املاک و قوانین حقوقی آن را به صورت کامل و دقیق در اختیار شما می‌گذارد. برای آشنایی و استفاده از این سامانه، به راحتی می­توانید با جستجوی واژه اینپین در موتور جستجوی موبایل یا رایانه خود، به اپلیکیشن و سایت اینپین دسترسی داشته باشید و از ابزارهای مختلف آن استفاده کنید.

نظرات