خواص و کاربردهای گل اقاقیا با عوارض و معایب آن

0

گل اقاقیا در انواع رنگ های گل اقاقیا قرمز اقاقیا سفید و اقاقیا زرد و صورتی در طیبعت یافت میشود که خواص و کاردهای آنها را برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن و پوست و مو و دستگاه گوارش و دیابت و گلو درد و خواص دمنوش گل اقاقیا و پوست و برگ درختچه اقاقیا را در ادامه در مجله حرف تازه با جدیدترین کشفیات درباره خواص دارویی میخوانید.

خواص و کاربردهای گل اقاقیا برای بیماری و سلامتی + معایب گیاه اقاقیا

خواص و کاربردهای انواع گل اقاقیا

اعراب و بویژه مصریان باستان از گیاه اقاقیا برای درمان سرماخوردگی، بیماری‌های گوارشی، سرفه، اسهال خونی، سوزاک و…استفاده میکردند . گل اقاقیا به دلیل آنکه حاوی ۹۰ درصد فیبر خوراکی است منبع غنی از این ماده به حساب می‌آید. این نوع از فیبر که در آب حل می‌شود بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد. همچنین به سیستم گوارشی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

درختچه اقاقیا

اقاقیا (نام علمی: Robinia) نام یک سرده از تیرهٔ باقلاییان است. این جنس در جهان حدود ۲۰ گونه گیاه درختی یا درختچه‌های خزان کننده دارد که بیشتر بومی شمال آمریکا و مکزیک است و بخاطر گل‌های سفید و بیشتر معطر شان در نقاط بیشتر جهان کاشته می‌شوند. گونه‌هایی از آن در ایران کاشته شده است.

گل اقاقیا یک ملین گیاهیست و میتوان از آن به این عنوان استفاده کرد. علاوه بر این خاصیت، اقاقیا خواص دیگری نظیر ادرارآور بودن و یا ضد اسپاسم بودن اشاره کرد.

خواص و کاربردهای گل اقاقیا با عوارض و معایب آن

مفید برای رفع بیماری‌های گوارشی

فیبر می‌تواند در تسکین علائم یبوست و ناراحتی‌های ناشی از اختلالات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر موثر باشد. با این حال فیبر موجود در گل اقاقیا تنها دلیل مفید بودن این گیاه برای سیستم گوارشی نیست. شیره این گیاه به‌ تغذیه باکتری‌های مفید در روده‌ها کمک می‌کند.

این گیاه برای درمان ترش کردن معده، سوزش سر دل و التهاب معده مفید است.

تاثیر گل اقاقیا برای کنترل دیابت

برخی متخصصان ادعا می‌کنند مکمل‌های اقاقیا در تنظیم قندخون موثرند. فیبر غذایی نقش مهمی در تنظیم قندخون مبتلایان به دیابت نوع ۲ بازی می‌کند.

کاهش کلسترول خون

فیبرهای خوراکی اقاقیا می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد.برخی نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اضافه کردن فیبر خوراکی به رژیم غذایی به طور قابل توجهی در کاهش کلسترول نقش دارد.

فئاید گیاه اقاقیا برای پوست و مو و لاغری

اثرات گل اقاقیا در درمان گلو درد

اقاقیا حاوی ترکیبی است که در تسکین التهاب غشاء مخاط دهان موثر است. به همین دلیل است که در گذشته از این گیاه برای درمان زخم، زخم دهان و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شد.

فواید گیاه اقاقیا برای دندان

آدامس اقاقیا حاوی خواص ضدباکتریایی است که به کنترل باکتری‌های مضر در دهان و عامل بیماری‌های لثه کمک می‌کند.

گل اقاقیا برای لاغری و کاهش وزن

یکی از فوائد مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر خوراکی این است که به فرد کمک می‌کنند برای مدت‌ زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. به همین دلیل نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف آدامس اقاقیا به دلیل برخورداری از فیبر در درمان چاقی موثر است.

خواص اقاقیای قرمز و زرد و صورتی

فواید شکوفه های اقاقیا

شکوفه های اقاقیا مدر، نرم کننده و ضد اسپاسم می باشد. و از دمنوش یا عصاره این گیاه برای پاکسازی بدن می توان کمک گرفت.

در افرادی که به بیماری های کیسه صفرا مبتلا هستند، گیاه اقاقیا یک پیشنهاد عالی است زیرا این گیاه باعث تحریک جریان صفرا می شود. برای تهیه دمنوش گیاه اقاقیا می توانید یک قاشق چای خوری از گل‌های خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوشیده شده بریزید و بگذارید برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

خواص دمنوش گل اقاقیا

یک فنجان دمنوش اقاقیا که از ۱۲ گرم گیاه خشک شده در یک فنجان آب جوش تهیه شده باشد برای درمان خستگی های روزمره بالأخص خستگی ذهنی و حالت های عصبی پیشنهاد می شود. این دمنوش باعث احساس آرامش در سیستم عصبی شما می شود. دمنوش ترکیبی گل اقاقیا و گل لیمو نیز در این زمینه مؤثر است . برای مصرف در بارداری و دوران شیردهی با پزشک مشورت شود

 

فواید گیاه و معایب گل اقاقیا

گل‌های گیاه اقاقیا خواص ضد اسپاسم، معطر، ادرارآور، نرم کننده و ملین دارند و به دلیل دارا بودن ترکیبات بنزوآلدهیدی، ضدتومور می باشند.

جلوگیری از سرطان: گل‌ها اقاقیا دارای ترکیبات شیمیایی سرکوب کننده تومور هستند.

درمان بیماری های چشمی: گل‌های این گیاه را بعد از حرارت دادن در آب جوش، برای بیماری های چشمی و به صورت موضعی می توان استفاده نمود.

بهبود سوختگی

سم زدایی

درمان سوختگی با گل اقاقیا

برگ‌های و گل‌های اقاقیا برای درمان سوختگی ها و زخم ها مؤثر است. گل‌های اقاقیا را بچینید و آنها را با ساتور له کنید. این خمیر له شده را روی محل سوختگی قرار دهید و بگذارید برای چند ساعت باقی بماند.

هچنین چای گرم اقاقیا برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم مفید است.

نظرات