خواص روغن بنفشه و موارد مصرف آن در طب سنتی و اسلامی چیست؟

0

از خواص روغن بنفشه مفید برای تنفس و تقویت کنندگی پوست و ضد چین و چروکی آن است که بسیار تاثیر گذار است و امروزه نیز از روغن بنفشه برای از بین بردن جای سوختگی و زخم ، درمان سینیوزیت و سردرد استفاده می کنند.

گل بنفشه و روغن بنفشه در طب اسلامی و سنتی بسیار مهم است و از قدیم الایام مورد توجه حکیمان و طبیبان بوده و در روایات امامان هم برای جایگاه درمانی و دارویی آن مطالب فراوانی آمده است.

خواص روغن بنفشه در طب سنتی و اسلامی برای انواع بیماری ها

مزاج و طبع روغن بنفشه

روغن بنفشه برای افرادی که به دلیل حرارت مزاج یا حرارت فصل و اقلیم دچار خشکی نسبی مغز و کم خوابی و بی خوابی می شوند، مفید است. یک ساعت مانده به زمان خواب یک قطره روغن بنفشه در بینی بچکانید و ماساژ داده تا جذب مخاط شود و اثراتش به مغز برسد.

خواص روغن بنفشه به روایت امام رضا

امام رضا (ع) هم برای پیشگیری از ابتلا به سردرد راه های مختلفی را ارائه کرده اند.
روزی امام رضا علیه السلام برای یکی از خدمتکارانش که مبتلا به تب و سردرد شد کاسنی خواست فرمود: آن را آرد کنید. سپس آن را روی آتش گذاشت و روغنی به آن اضافه کرد و ضمادی درست کرد و بعد آن را بر سرش گذاشت و بعد فرمود: این یعنی (کاسنی و روغن بنفشه )تب را از بین می برد . برای سردرد مفید است و آن را از بین می برد.

خواص درمانی روغن بنفشه

این گیاه برای خاصیت تقویت کنندگی پوست ، ضد چین و چروکی و ضد خشکی و نرم کننده گی پوست است.
إمام رضا ع در این باره می فرماید: إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ ؛ اگر میخواهی که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز کن.

خواص بنفشه برای درمان سر درد

خواص فراوان و متعدد بنفشه باعث شده که در روایات اسلامی از آن به عنوان بهترین گیاه و روغن آن بهترین روغن یاد شود.
امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرماید: بنفشه ، مِهتر همه ی روغن های شماست حکایت بنفشه در میان روغن ها ، حکایت ما در میان مردم است و بنفشه ، خوب روغنی است ! درد را از سر و چشمان می بَرَد.

خواص روغن بنفشه به روایت امام رضا

ماساژ درمانی با روغن بنفشه

تمام قسمت هاى گیاه بنفشه مخصوصا ریشه آن داراى وبولین است ، طبق آخرین تجربه هاى علمى که روى گیاه بنفشه به عمل آورده اند معلوم شده است بنفشه داراى موسپلاژ، اسید سالیسیلیک ، ماده رنگى ، ملوم ، قلند ایرون ، اسید مالیک و ویولین مى باشد.

یکی از توصیه های امام رضا (ع) در بحث ماساژ درمانی روغن مالی بدن با استفاده از روغن های گرم مانند روغن خیری (شب بو) و روغن های مشابه است که طبیعت گرم دارند. در همین زمینه امام رضا (ع) می فرماید: ادهنوا بالبنفسج فانه بارد فی الصیف و حار فی الشتاء؛ با روغن بنفشه خود را خوشبو کنید زیرا در تابستان سرد و در زمستان گرم است.

همچنین از روغن بنفشه همچنین برای گرفتگی و خشکی بینی، آفتاب سوختگی، درمان موخوره و تقویت مو و ابرو بهره می برند.
امام رضا علیه السلام :هر کس مى خواهد که لب هایش نترکد و از آن ناسور ۱ بیرون نزند ، به ابروهاى خود ، روغن بمالد.

 

خواص روغن بنفشه در طب اسلامی

عوارض روغن بنفشه

البته باید در نظر داشته باشیم استفاده زیاد آن می تواند باعث بروز تهوع شود و باید از استفاده زیاد از حد آن به روی سطح بدن خودداری کرد.

برای تهیه شربت گل بنفشه ، یک قاشق غذاخوری گل بنفشه خشک شده را در یک لیوان آب خنک بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند تا رنگ آب به آبی یا بنفش تغییر کند، سپس آن را صاف کرده وبنوشید. همچنین می توانید ۴ تا ۲۰ گرم گیاه کامل بنفشه را در ۲۵۰ گرم آب خیس کنید و ۱۲ ساعت خیس دهید سپس با کمی شیر و قند مخلوط کنید و بجوشانید تا به یک سوم کاهش یابد.

دمنوش بنفشه:

۵۰ گرم از گل تازه بنفشه یا ۵ گرم از گل بنفشه خشک را دریک لیترآب دم کنید اما برای کاهش نیافتن اثر آن نگذارید زیاد جوشانده شود.
مزاج بنفشه سرد و تر است و درجه آن هم پایین است یعنی داروی نسبتا ضعیفی است که عارضه و خطری ندارد پس خیلی از افراد با مزاج های گوناگون می توانند از آن استفاده کنند.

خواص روغن بنفشه در طب سنتی

خواص روغن بنفشه در طب سنتی و اسلامی

• طبع بنفشه سرد و تر است و عارضه و خطر کمی دارد

• روغن بنفشه همه خواص گل بنفشه را دارد و ماندگاری آن طولانی است طبع آن خنک است، خواب آور می باشد.

• روغن بنفشه برای افرادی که به دلیل حرارت مزاج یا حرارت فصل و اقلیم دچار خشکی نسبی مغز و کم خوابی و بی خوابی می شوند، مفید است.

• ماساژ روغن بنفشه روی پیشانی، شقیقه ها، پشت گوش ها یا روی گونه ها سبب رطوبت بخشی موضعی به مغز و آرامش و بهبود خواب می شود.

• آرامش بخش است و برای فکر و خیال و مالیخولیا مفید است .

• درد و التهابات چشم ناشی از گرمی با مالیدن این روغن کاهش می یابد

• درمان آبریزش بینی یا خلط ته حلقی و خارش گلو

• بهبود سردردهای ناشی از گرما.

• درمان سرفه ای خشک با مربای بنفشه یا شربت بنفشه

• نرم کننده پوست، اعضاء، مفاصل، عضلات و حتی مو و ناخن ها و مژه ها و…. مفید است

• به جای کرم های صنعتی ،پس از شستشوی بدن و قبل از خروج از حمام هفته ای ۱ بارتا ۲ بار از روغن بنفشه استفاده کنید .

• بنفشه ملین است و مصرف آن همراه با شیرخشت مسهل فوری است.

• درمان اسهال خونی و صفرا با دم کرده بنفشه

• پایین اورنده تب که برای این کار ،سر و صورت و پیشانی شخص تب دار را با روغن بنفشه ماساژ دهید و پاشویه کردن در آب روغن بنفشه

• درمان خارش های پوست با محلول بنفشه (صاف شده بنفشه در آب)

• بهبود سوزش مقعد ناشی از شقاق و بواسیر و سوزش مجاری ادرار و واژن به دلیل خشکی مجاری و التهاب مجرای تناسلی با نشستن داخل محلول بنفشه

فواید و خواص روغن بنفشه برای بیماری ها

حواشی درمان کرونا با روغن بنفشه تبریزیان

تبریزیان در صفحه تلگرامی خود مواردی را برای پیشگیری از بیماری های مسری از جمله کرونا ارائه کرده که از جمله این موارد : «موقع خواب یک پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد بگذارید»
که با حواشی همراه بوده و سوژه روز شده است.

پانوشتها:
۱٫ بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۲
۲٫ اسلام پزشک بى دارو، ص ۲۸۰
۳٫ عیون اخبارالرضا(ع)، ج ۲، ص ۳۰، حدیث ۷۴
۴٫ بحار الأنوار ، ج ۶۲ ، ص ۳۲۵
۵٫ عیون اخبار الرضا(ع)، ج ۲، ص ۵۴، باب ۳۱، حدیث ۱۴۸

نظرات