از خواص گیاه دم اسب چه می دانید؟ (موارد مصرف جوشانده گیاه دم اسب)

0

از خواص گیاه دم اسب چه می دانید؟ (موارد مصرف جوشانده گیاه دم اسب)

خواص گیاه دم اسب / یکی از گیاهان دارویی که از گذشته در کشورهای اروپایی و چین مورد توجه بوده است دم اسبی می باشد. این گیاه در طب سنتی طرفداران بسیاری دارد و علاوه بر خواص فراوانش در زمینه پوست و مو در درمان بسیاری از بیماری های نیز کاربرد دارد. در این مقاله با خواص گیاه دم اسب بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص گیاه دم اسب

 

گیاه دم اسب (horsetail) به دلیل غنی بودن از ماده سیلیس (در گیاه سبز ۳-۱۵ درصد و در خاکستر آن تا ۷۰ درصد) به نام سیلیکا نیز شناخته می شود. این گیاه در مناطق شمالی ایران مانند گرگان، بندرگز، تبریز و.. به صورت خودرو یافت می شود. دم اسب دارای دو نوع ساقه هوایی می باشد. ساقه قرمز رنگ که در ابتدای بهار ظاهر می شود و ساقه سبز رنگ که نازا بوده و پس از ساقه سبز رنگ رشد می کند. در طب سنتی از این ساقه سبز رنگ به عنوان دارو بهره می گیرند.از جمله ترکیبات موجود در دم اسبی می توان به اسیدآکونیتیک، اسید پالمیتیک، نیکوتین، دی متیل سولفن، پالوسترین و تیامنیاژ اشاره کرد. این گیاه در فرانسه و بعضی کشورهای اروپایی از لحاظ دارویی بسیار مورد توجه است. گیاه دم اسب خواص بسیاری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

ضد چروک
با توجه به اینکه گیاه دم اسب سیلیس فراوانی دارد مصرف آن می تواند در رفع چروک و افتادگی پوست مفید باشد. سیلیکای موجود در این گیاه نوعی ماده معدنی بوده که به کلاژن سازی پوست کمک فراوانی می کند. همچنین دم اسبی خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد که روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد. برای استفاده از عصاره گیاه دم اسب ابتدا صورت خود را شسته سپس آن را رو پوست صورت بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید بعد با آب ولرم آن را بشویید و در نهایت صورت خود را با حوله تمیزی خشک نمایید.

ادرار آور
مصرف این گیاه می تواند حجم ادرار را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و به دفع آب بدن کمک کند. همچنین سبب کاهش وزن و دفع چربی های زائد ناحیه شکم نیز می گردد. افرادی که درگیر مشکلاتی چون احتباس آب، اوره بالا، چاقی بیش از حد نقرس و آرتریت هستند می توانند از این گیاه بهره ببرند. دم اسبی خطر ابتلا به سنگ کلیه و شکلات پروستات را کاهش داده و به نوعی از ظهور بیمارهای دستگاه ادراری پیشگیری می کند.

خواص گیاه دم اسب

تقویت ناخن ها
گیاه دم اسبی سبب تقویت ناخن های ضعیف و شکننده می شود همچنین در درمان و حذف نقاط سفید رنگ روی ناخن نیز موثر است. برای داشتن ناخن هایی قوی و زیبا می توانید در یک فنجان آب جوش، دو قاشق چایخوری خشک شده گیاه دم اسب را به همراه یک قاشق چایخوری آبلیمو اضافه کرده و با هم مخلوط نمایید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس ناخنهایتان را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید و در آخر با حوله تمیزی خشک کنید.

رفع موخوره و شوره سر
سیلیس موجود در این گیاه می تواند در درمان موخوره و شوره سر موثر باشد. برای داشتن موهای سالم وزیبا می توانید ۲ قاشق چایخوری عصاره دم اسب را با ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط نمایید سپس مو و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. ان عمل را دوبار در هفته تکرار نمایید تا نتیجه بهتری را شاهد باشید. همچنین شما می توانید برای خلاصی از شوره سر یا موخوره از روغن گل دم اسبی به تنهایی بهره ببرید.

سلامت استخوان
همانطور که ذکر شد گیاه حاوی سیلیس فراوانی بوده که در سلامت استخوانها موثر است. افراد سالمند یا کسانی که با شکستگی استخوان مواجه شده اند توصیه می شود از گیاه دم اسب استفاده کنند زیرا به تثبیت کلیسم و استحکام استخوان کمک می کند. همچنین دم اسبی با تقویت تاندون ها در کاهش آسیب های ورزشی موثر است. این گیاه در بهبود پارگی لیگامنت و کشیدگی عضلات نیز نقش مهمی داشته و بروز پوکی استخوان در خانم ها را کاهش می دهد.

قطع خونریزی ها
از خواص مهم گیاه دم اسب جلوگیری از خونریزی ها می باشد. به این دلیل که دارای موادی چون اسید پکتیک و اسید گالیک است. به طور کلی این گیاه در قطع خونریزی های بینی، قاعدگی شدید یا ادراری می تواند موثر واقع شود. برای این کار می توان از عصاره تازه گیاه بهره برد. برای بهبود خون دماغ شیره گیاه را در بینی بچکانید و در مورد خونریزی های داخلی از دمکرده گیاه استفاده کنید و جهت درمان اخلاط خونی جوشانده دم اسب را مصرف کنید.

خواص گیاه دم اسب

سودمند برای مجاری تنفسی
از دیگر خواص گیاه دم اسب می توان به مفید بودن آن برای مجاری تنفسی اشاره نمود. استنشاق بخار دمکرده گیاه گرفتگی مجاری تنفسی را برطرف می نماید. روزی ۲ لیوان نوشیدن دمکرده گیاه دم اسبی می تواند در بهبود سرفه های خشک، برونشیت، تب ناشی از سرماخوردگی و… مفید باشد.

نکته:

  • کودکان و زنان باردار از مصرف این گیاه خودداری نمایند.
  • مصرف زیاد گیاه ممکن است سبب اختلال در دستگاه گوارش و ایجاد اسهال شود.
  • چنانچه با مصرف گیاه دم اسبی نشانه های غیرعادی مشاهده نمودید مصرف آن را قطع کنید.
  • اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف با یک متخصص یا درمانگر طب سنتی مشورت داشته باشید.

نظرات