مساله ریاضی گره کانوی چیست و روش حل گره کانوی بدست لیزا پیکیریلو

0

مساله ریاضی گره کانوی چیست و روش حل گره کانوی بدست لیزا پیکیریلو

مساله ریاضی گره کانوی بدست دختری به نام لیزا پیکیریلو دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تگزاس آمریکا ،طی کمتر از یک هفته جواب یک مسأله ریاضی را که ۵۰ سال حل نشده را باز کرد.

مساله ریاضی گره کانوی چیست و روش حل گره کانوی بدست لیزا پیکیریلو

در ادامه توضیحی درباره مسئله ریاضی گره کانوی و ماجرای حل آن بدست لیزا پیکیریلو دختر دانشجوی آمریکایی را در مجله حرف تازه میخوانید

به گزارش حرف تازه از فرارو به نقل از بی بی سی: یک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تگزاس آمریکا موفق شد در اوقات فراغت خود طی کمتر از یک هفته جواب یک مسأله ریاضی را که ۵۰ سال حل نشده باقی مانده بود، پیدا کند.

لیزا، موقع کار روی تز دکترای خود جواب این مسأله ریاضی که به “گره کانوی” (Conway knot) معروف است را پیدا کرد.

اینیتاگرام لیزا پیکیریلو

لیزا پیکیریلو حل کننده گره کانوی کیست

لیزا، یک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تگزاس آمریکا موفق شد در اوقات فراغت خود طی کمتر از یک هفته جواب یک مسأله ریاضی را که ۵۰ سال حل نشده باقی مانده بود، پیدا کند.

وی در مین، ایالتی با بیشترین جمعیت روستانشین در آمریکا به دنیا آمد و در کالج بوستون ریاضی خواند. او سال ۲۰۱۳، وقتی دوره لیسانس خود را می‌گذراند، برنده بورس بنیاد ملی علوم برای ادامه تحصیل شد و از زمان حل این مسأله به عنوان استادیار در موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه ام‌ای‌تی) مشغول به کار شده است

مساله ریاضی گره کانوی چیست

روش حل مساله ریاضی گره کانوی بدست لیزا پیکیریلو

او به سایت علمی کوانتا در مورد واکنش استادش گفت: او فریاد زد باید بیشتر از این هیجان‌زده باشی. دیوانه شده بود.

گره کانوی سال ۱۹۷۰توسط ریاضی‌دان بریتانیایی، جان هورتون کانوی مطرح شد، اما لیزا پیکیریلو اولین بار در سال ۲۰۱۸ در یک سمینار در مورد آن شنید.

پروفسور گوردون می‌گوید: فکر کنم متوجه نشده بود مسأله‌ای قدیمی و معروف را حل کرده است.

مطالعه خانم پیکیریلو اوایل سال جاری در مجله تخصصی ریاضیات به نام “Annals of Mathematics ” شد. او از زمان حل این مسأله به عنوان استادیار در موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه ام‌ای‌تی) مشغول به کار شده است.

لیزا پیکیریلو گرهی مشابه با گره ۱۱ تقاطعی کانوی ساخت که مطالعه روی آن پیچیدگی کمتری داشت. او می‌توانست از یافته‌های خود حین مطالعه و حل این گره، برای رسیدن به جواب گره کانوی استفاده کند.

حل شدن مسئله ۵۰ ساله ریاضی

خاویر آرامایونا، پژوهشگر در دانشگاه مستقل مادرید و عضو انجمن علوم ریاضی اسپانیا می‌گوید: “گره کانوی مدت‌ها بی جواب مانده بود و بسیاری از ریاضی‌دانان برجسته رویش کار کرده، اما موفق به حل آن نشده بودند. ”

روش حل مساله ریاضی گره کانوی بدست لیزا پیکیریلو

درباره مساله ریاضی گره کانوی چیست

گره‌ها موضوع اصلی شاخه‌ای بسیار خاص از ریاضیات به نام توپولوژی هستند.

به عبارت ساده، توپولوژی علم مطالعه رفتار اشیاء هنگام تغییر شکل، پیچش و کشیدگی است بدون این که بشکنند یا پاره شوند. تئوری گره‌ها یکی از شاخه‌های توپولوژی است.

بر خلاف بیشتر نمونه‌های واقعی، دو سر یک گره ریاضی به هم چسبیده‌اند- در واقع، ساده‌ترین این گره‌ها به شکل یک حلقه است که نمی‌توان آن را باز کرد.

اما هرچه تعداد تقاطع‌ها در یک گره بیشتر باشد، پیچیده‌تر هم خواهد شد.

ماریتانیا سیلورو، از موسسه ریاضی دانشگاه سویا می‌گوید: برای درک موضوع یک طناب را تصور کنید. نظریه گره به مطالعه تغییر شکل‌هایی می‌پردازد که می‌توان در این طناب ایجاد کرد. به عبارت دیگر، ما چگونگی پیچاندن، خم کردن، تا کردن، کشیدن، فشردن و.. روی این طناب را بررسی می‌کنیم. کاری که نمی‌توانیم انجام دهیم، بریدن آن است. این کار ممنوع است.

لیزا پیکیریلو کیست

طراح مساله ریاضی گره کانوی که بود؟

مساله گره کانوی در سال ۱۹۷۰توسط ریاضی‌دان بریتانیایی، به نام جان هورتون کانوی مطرح شد که در دانشگاه اهل لیورپول، ریاضی‌دانی پرکار، تاثیرگذار و با جذبه بود که در دانشگاه‌های معتبری از جمله کمبریج و پرینستون تدریس می‌کرد.

سیوبان رابرتز که زندگینامه کانوی را نوشته، او را “دوست داشتنی‌ترین خودشیفته دنیا ” توصیف می‌کند: ” ترکیب ارشمیدس، میک جگر، سالوادور دالی و ریچارد فاینمن (فیزیک‌دان آمریکایی) در یک نفر. “.

طراح مساله ریاضی گره کانوی کیست

درگذشت طراح مسئله گره کانوی

جان هورتون کانوی، مردی که در پس این مساله ریاضی قرار داشت، آوریل امسال در ۸۲ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا کووید-۱۹ از دنیا رفت.

نظرات