ساعت خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ۹۹ (۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ )

0

ساعت خورشید گرفتگی ۱ تیر ۹۹ (۲۱ ژوئن ۲۰۲۰)

پدیده خورشید گرفتگی در روز یکشنبه ۱ تیر ماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ ، به وقوع می پیوندد ، اما این کسوف با دیگر پدیده های “خورشید گرفتگی” متفاوت ایست و آن پیش بینی مایاها برای “پایان دنیا در یک ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰” است. با ما همراه باشید تا ساعت دقیق و زمان شروع و پایاین کسوف و نحوه تماشای آن را در مجله حرف تازه بخوانید

جزئیات و زمان خورشید گرفتگی 1 تیر 99 (21 ژوئن 2020) + ساعت کسوف 99/4/1

خورشید گرفتگی اول تیر ۹۹ (۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ ) دقیقا بر روز موعود تقویم مایا، یعنی روز پایان جهان، منطبق است.

ساعت دقیق خورشید گرفتگی ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰

این پدیده نجومی از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح روز یکشنبه آینده آغاز می‌شود، در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید.

بر طبق تقویم ما، این آخرین خورشیدگرفتگی در قرن چهاردهم شمسی و تماشایی‌ترین گرفتگی در یک دهه اخیر خواهد بود.

خورشیدگرفتگی بعدی که در ایران قابل مشاهده خواهد بود در سال ۱۴۰۱ خواهد بود و در سال ۱۴۱۴، یعنی پانزده سال دیگر هم یک خورشیدگرفتگی کامل در آسمان ایران خواهیم داشت.

پدیده خورشیدگرفتگی حلقوی (یا کسوف) چیست؟

خورشیدگرفتگی (یا کسوف) هنگامی رخ می‌دهد که ماه از بین زمین و خورشید بگذرد؛ بدین ترتیب کاملاً یا جزئی تصویر خورشید را برای یک بیننده روی زمین مبهم می‌کند و سایه‌ی ما بر سطح زمین می‌افتد. خورشیدگرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که قطر ظاهری ماه از خورشید کوچکتر باشد، بدین ترتیب نور بیشتری از خورشید را مسدود می‌کند و باعث می‌شود خورشید مانند یک حلقه (حلقه) به نظر برسد. از منطقه‌ای دیگر از زمین که هزاران کیلومتر دورتر است، خورشیدگرفتگی حلقوی، شبیه به خورشیدگرفتگی جزئی بنظر می‌آید.

خورشید گرفتگی پیش رو از نوع «حلقه آتش» خواهد بود. در این وضعیت، ماه در دورترین فاصلۀ خود از زمین قرار دارد و در مقابل به خورشید نزدیکتر است؛ بنابراین ماه نمی‌تواند قرص خورشید را به‌طور کامل بپوشاند و تنها مرکز خورشید را از دیده‌ها پنهان می‌کند. در این حالت بخش‌های نازکی از خورشید در اطراف ماه دیده می‎شوند و حلقۀ درخشانی از نور خورشید دور تا دور ماه نمایان می‌گردد.

ساعت خورشید گرفتگی یکشنبه 1 تیر 99

خورشیدگرفتگی اول تیر در کدام کشورها رویت میشود؟

این پدیده به هنگام سپیده دم در منطقه جغرافیایی جمهوری کنگو قابل مشاهده خواهد بود و سپس با عبور از آفریقای مرکزی، دریای سرخ و خاورمیانه، به سمت شرق حرکت خواهد کرد و در نقطه پایانی در دریای فیلیپین و اقیانوس آرام شمالی قابل رویت خواهد بود.

این کسوف در سراسر ایران نیز قابل مشاهده است، هرچند میزان آن در تمامی نقاط کشور یکسان نخواهد بود و به طور متوسط ۴۸ درصد خورشید گرفته خواهد شد. این عدد برای افغانستان ۷۵ درصد خواهد بود. هرچقدر به سمت جنوب شرق برویم زمان و درصد خورشیدگرفتگی بیشتر می‌شود.

در ایران این خورشید گرفتگی از ساعت حدود ۹ صبح شروع خواهد شد و حوالی ساعت یازده و نیم ۱۱:۳۰ به پایان می‌رسد.

ساعت شروع و پایان خورشید گرفتگی 21 ژوئن 2020

نحوه تماشای خورشید گرفتگی بدون خطر

برای دیدن کسوف از تلسکوپ‌های خورشید، فیلتر‌های خورشیدی مانند فیلتر‌های مایلار و فیلتر‌های شیشه‌ای، استفاده از عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی، تماشای آنلاین خورشیدگرفتگی‌ و … استفاده کنید. تعبیر خواب خورشید گرفتگی را خوانید

روش های غلط تماشای خورشید گرفتگی

روش‌های نامناسبی در ایران و جهان برای خورشید گرفتگی عبارتند از : عینک‌های آفتابی، سی‌دی، برگه‌های شکلات، دوچشمی، تک‌چشمی، تلسکوپ یا هرگونه ابزار غیر مسلح، نگاتیو عکاسی، عینک‌های جوشکاری و … می باشد

وقوع خورشید گرفتگی در روز پایان جهان بر طبق تقویم مایا

منطیق بودن خورشیدگرفتگی پیش رو، با روز پایانی جهان در تقویم مایا از ترسناکترین اخبار این روز است باشد که که محققان اعلام کرده‌اند روز پایانی در تقویم مایا، نه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ که ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ یعنی چند روز دیگر خواهد بود. ابن دقیقا تاریخ رخ دادن خورشیدگرفتگی پیش رو است.

وجوب خواندن نماز آیات:

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد.

بر اساس احکام شرعی، عوامل وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود؛ مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند، تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌‌شود.

نظرات