فولکس‌واگن تیگوان در برابر هیوندای وراکروز

0

فولکس‌واگن تیگوان و هیوندای وراکروز هر دو جزء اولین‌های فولکس‌واگن و هیوندای هستند. تیگوان اولین شاسی‌بلند شرکت فولکس در ایران و وراکروز اولین کراس‌اوور بزرگ هیوندای محسوب می‌شوند. وراکروز که تولید آن از سال ۲۰۰۷ شروع شده و تا ۲۰۱۲ ادامه داشت در جهان با نام هیوندای ix55 معروف شده است. نمایندگی و خدمات پس از فروش این خودرو در بازار ایران به عهده شرکت آسان‌موتور است. از سوی دیگر تیگوان آلمانی که دیرتر به میدان رقابت آمد توانست در کمتر از سه سال محبوبیت گسترده‌ای به دست آورده و خود را در صف خودروهای پرطرفدار جا بزند. متنی که میخوانید مقایسه ای کلی میان این دو خودروی محبوب است.

تیگوان

طراحی

ممکن است باوجود رقبایی با ظاهر پیچیده طراحی وراکروز از مد افتاده به نظر برسد اما این خودرو به دلیل ویژگی‌های فنی و ایمنی سطح بالا هنوز مشتریان خود را دارد. در ظاهر وراکروز هیچ خط حجم‌دهنده‌ای استفاده نشده است. این موضوع در کنار جلوپنجره ساده و بدنه یکدست و بدون زرق‌وبرق، ظاهری موقر و ساده به این خودرو بخشیده است.

فولکس‌واگن تیگوان دارای پلتفرم مشابهی با آئودی اما با یک ظاهر جذاب‌تر است. هماهنگی بخش‌های جلویی و انتهایی، چراغ‌های هم‌ارتفاع با جلوپنجره، نوارهای LED روشنایی روز و تناسب چراغ‌های عقب با فرم بدنه در کنار یکدیگر ظاهری زیبا و شیک به تیگوان بخشیده‌اند. طراحی هوشمندانه ابعاد نیز میدان دید گسترده‌ای در اختیار راننده قرار داده و حس تسلط بر خودرو به‌خوبی در راننده القا می‌شود.

تیگوان

هیوندای وراکروز با توجه به ابعاد بسیار بزرگی که دارد فضای راحتی را برای هفت سرنشین به وجود آورده است. به‌علاوه حجم صندوق آن برای یک مسافرت هفت‌نفره با انواع وسایل کافی است. المان‌های طراحی ساده و قدیمی وراکروز همچنان در داخل خودرو نیز به چشم می‌رسد. به‌طورکلی طراحی یک فضای داخلی جادار نکته اصلی در طراحی وراکروز است. این نکته به‌خوبی با مشاهده داشبورد بزرگ، دکمه‌های فراوان و دکمه‌های کنترلی روی فرمان قابل‌برداشت است.

در مقابل هنگام ورود به کابین فولکس‌واگن تیگوان با یک طراحی مدرن و جوان مواجه می‌شویم. با وجود مدرن بودن ظاهر داخلی تیگوان نیز ساده است. استفاده از صفحه‌نمایش لمسی و بزرگ، داشبورد و دریچه کولرهای ساده، دکمه‌های روی فرمان و صفحه کیلومتر به‌روز المان‌هایی است که با وجود سادگی می‌تواند دست تیگوان را در این بخش از رقابت بالا ببرد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی به‌کاررفته در وراکروز با وجود قدمت آن قابل‌توجه است. استفاده از چراغ‌های مه‌شکن، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و شش بلندگو، امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، وجود صفحه‌نمایش در بعضی مدل‌ها، تهویه مطبوع دستی، حافظه تنظیم صندلی، دوربین عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، درب صندوق برقی و سیستم ورود بدون کلید ازجمله امکانات رفاهی به‌کاررفته در این خودروی کره‌ای است که همچنان آن را در بازار رقابت نگه‌داشته است.

در مقابل فولکس‌واگن تیگوان به دلیل جوان‌تر بودن، امکانات رفاهی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از دی‌لایت و چراغ‌های LED، امکان پخش در سیستم صوتی با پورت‌های AUX و USB، صفحه‌نمایش ۹ اینچی لمسی، آینه‌های جانبی حافظه‌دار، تهویه مطبوع سه‌گانه همراه با فیلتر ضد آلرژی، صندلی‌های ۱۲ حالته همراه با حافظه، صندلی‌های عقب تاشو و برقی، گرم‌کن صندلی، میز پذیرایی تاشو در پشت صندلی‌های جلو، شیشه‌های سولار و دودی، سیستم هشدار خستگی راننده، سنسور نمایش فشار باد لاستیک، سانروف و خروجی برق ۱۲ ولت در ردیف جلو، عقب و صندوق‌عقب در کنار تمامی موارد ذکرشده برای وراکروز لیست امکانات رفاهی تیگوان را تشکیل می‌دهد.

مشخصات فنی

هیوندای وراکروز دارای یک موتور ۳٫۸ لیتری، شش سیلندر، ۲۴ سوپاپه است که در صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۱۲٫۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این پیشرانه با تولید حداکثر ۲۶۰ اسب بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۳۴۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه در مدت ۸٫۷ ثانیه از صفر به صد برسد. حداکثر سرعت این کراس‌اوور کره‌ای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و گیربکس آن شش‌دنده اتوماتیک با تیپ ترونیک است.

فولکس‌واگن تیگوان نیز با پیشرانه ۱٫۹ لیتری، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ نیرویی حداکثر تا ۱۸۰ اسب بخار در ۳۹۴۰ دور بر دقیقه و گشتاوری برابر با ۳۲۰ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. این رقیب تازه‌نفس آلمانی دارای یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بوده و در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش ۷٫۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند. تیگوان در ۷٫۸ ثانیه از صفر به صد رسیده و می‌تواند با سرعت حداکثر ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت راه بپیماید.

ایمنی

کسب بالاترین نمره از سازمان ایمنی بزرگراه‌ها توسط هیوندای وراکروز یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. این خودرو با استفاده از کروز کنترل، نه کیسه هوا در قسمت‌های جلویی، جانبی، پرده‌ای و زانویی، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، سنسور حساس به سرعت، دوربین عقب، ترمز پارک برقی، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، سیستم توزیع نیروی ترمز و سیستم کنترل کشش و پایداری توانسته تا حد خوبی نیازهای یک راننده را برای تامین امنیت سرنشینان و خودرو فراهم کند.

تیگوان

فولکس‌واگن تیگوان با کسب پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ توانسته خیال خریداران خود را ازنظر ایمنی نیز راحت کند. این خودرو در بخش حفظ سلامت بزرگ‌سالان نمره ۹۶، حفظ سلامت خردسالان نمره ۸۰، حفظ سلامت عابر پیاده نمره ۶۸ و سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده نمره ۶۸ را کسب کرده است. کسب این نمره‌ها مرهون استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته در تیگوان ازجمله کروز کنترل، کنترل سرعت در سراشیبی، کنترل کشش، کنترل پایداری، اتو پارک، سنسور جلو، عقب و باران، رادار تصادف عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سنسور حساس به سرعت، دوربین عقب، جانبی و ۳۶۰ درجه، نه ایربگ زانویی، جلویی، جانبی و پرده‌ای، پشت‌سری فعال و کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده است.

جمع‌بندی

هیوندای وراکروز و فولکس‌واگن تیگوان هردو دارای امتیازاتی هستند که خریداران را به آن‌ها جذب می‌کند. مدرن بودن و امکانات رفاهی بسیاری که در تیگوان به‌کاررفته می‌تواند به‌خوبی با سیستم فرمان‌پذیری خوب، تعلیق بسیار عالی و جادار بودن وراکروز رقابت کند. هرچند که هر دو خودرو در یک رنج قیمت قرار دارند ولی با توجه به جدیدتر بودن تیگوان فروش مدل کارکرده آن نسبت به وراکروز راحت‌تر است.

به صورت کلی اگر بخواهیم در یک جمله ۵ ویژگی جذاب تیگوان را خلاصه کنیم می‌توان به آپشن‌های متعدد، موتور پرقدرت، فضای داخلی و جادار، ایمنی بالا و ظاهر زیبای آن اشاره کرد.

نظرات