کمپین‌های موفق اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

0

این روزها اینفلوئنسر مارکتینگ غوغا می‌کند. رشد کسب‌وکار بسیاری از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و درآمدهای کلانی که روانه جیب‌های‌شان می‌شود، همه را برای کسب درآمد از اینستاگرام به اینفلوئنسرشدن تشویق می‌کند. برندها هم برای تبلیغات در اینستاگرام روی اینفلوئنسرها حسابی حساب می‌کنند. اما ماجرا از این قرار است که از میان این‌همه از صفحات رنگارنگ و میل به ورود به حیطه اینفلوئنسرمارکتینگ کدام کمپین‌ها موفق می‌شوند و اصلا برای داشتن کمپینی موفق در این زمینه چه اقداماتی لازم است؟ با ما همراه باشید تا از چندوچون کمپین‌هایی بگوییم که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به رشد و موفقیت می‌رسند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

 نشانت اینفلوئنسر مارکتینگ

قبل از اینکه وارد شرح برگزاری کمپین از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ شویم، بهتر است که یک‌بار دیگر درباره تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم. در این شیوه از بازاریابی، برندها به افراد معروفی اعتماد می‌کنند که توانایی جلب نظر مخاطبان و مشتریان هدف برند را دارند. در واقع، با نفوذی که افراد معروف در سطح شبکه‌های اجتماعی دارند، برندها از طریق آنها، اقدام به معرفی محصولات و خدمات‌شان می‌کنند. زمانی که از افراد معروف صحبت می‌کنیم، دیگر مانند گذشته‌ها فقط منظورمان ستاره‌های ورزشی و سینمایی نیستند. این روزها، ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی باعث شده تا هر کسی با تولید محتوایی مخاطب‌پسند بتواند به چهره‌ای معروف بدل شود. کافی است، محتوایی تولید کنید که مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. در این صورت، به‌راحتی به پانتئون خدایان اینستاگرامی (بخوانید شاخ‌های اینستاگرامی) راه پیدا خواهید کرد.

گام‌های راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

برای اینکه بتوانید کمپین‌های موفقی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ برگزار کنید باید اهداف کمپین را درک و مشخص نمایید. اینفلوئنسری که به سراغش می‌روید و محتوایی که تولید می‌کنید باید براساس هدف‌هایتان انتخاب شوند. برای تعیین مشخصات کمپین‌های مبتنی بر اینلفوئنسر مارکتینگ به گام‌های زیر توجه داشته باشید:

  • مشخص‌کردن هدف کمپین؛
  • مشخص‌کردن اینفلوئنسر مورد نظر؛
  • تعیین نام، سن و علت شهرت اینفلوئنسر؛
  • شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و پربیننده اینفلوئنسر؛
  • تعیین شبکه اجتماعی مناسب برای تبلیغات و اجرای کمپین؛
  • شکل و شمائل ارائه محتوا از طریق کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ.

با شناسایی این موارد است که می‌توانید به سراغ گام‌های بعدی بروید و کمپین خود را راه‌اندازی کنید. انتخاب فرد یا همان اینفلوئنسر مناسبی که بتواند به شما کمک کند تا با موفقیت با مخاطبان و مشتریان خود وارد تعامل شوید، کار چندان ساده‌ای نیست. عوامل بسیار مختلفی در انتخاب اینفلوئنسرها نقش دارند. باید ببینید که برندتان در کدام مرحله از چرخه عمر خودش قرار دارد. برندهای گمنامی که تازه پا به بازار گذاشته‌اند از طریق معرفی اینفلوئنسرهای نه‌چندان معروف هم به اهداف خود می‌رسند. چون آنها در مرحله شروع کار هستند و در واقع، هیچ دنبال‌کننده و پایه‌ای ندارند. به همین خاطر است که هر اقدامی می‌تواند وضعیت آنها را از نقطه شروع تغییر بدهد.

بیشتر بدانید: جدیدترین تعرفه تبلیغات در اینستاگرام

اما به‌طور کلی، باید بتوانید جایگاه برند خود را به‌خوبی بشناسید و ببینید که کدام یک از اینفلوئنسرها بیشتر با هویت و وجهه برندتان هم‌خوانی دارند. برای تشخیص این موضوع باید از ابزارها و تکنیک‌ها مانند بررسی هشتگ‌های مرتبط با برند خودتان کمک بگیرید و ببینید که به کدام اینفلوئنسرها می‌رسید.

روش دیگر رسیدن به اینفلوئنسرهای مناسب، گشت‌وگذار دستی در فضای مجازی است. یعنی باید خودتان شخصا اقدام به بررسی وضعیت حضور افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی کنید و به‌طور دقیق، پُست‌ها و اطلاعات‌شان را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بدهید.  البته چنین کاری بسیار وقت‌گیر خواهد بود ولی نتایج مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

جلب‌نظر اینفلوئنسرها چگونه انجام می‌شود؟

بعد از انتخاب اینفلوئنسر باید وارد مذاکره با آنها شد. علاوه بر مبلغی که بابت راه‌اندازی کمپین‌ها از شما دریافت می‌کنند، باید با روش‌هایی نظرشان را برای پذیرش همکاری و تعامل هم جذب کنید. مدتی قبل از اینکه به آنها پیشنهاد کاری بدهید، باید بتوانید از طریق حضور فعال در صفحه‌شان و به‌اشتراک‌گذاری پُست‌های‌شان و تعامل غیرمستقیم با آنها، خودتان را به اینفلوئنسرها معرفی کنید. این باعث می‌شود تا اینفلوئنسر کم‌کم با شما آشنا شود و درک بهتری نسبت به برندتان پیدا کند و در نتیجه، اگر در آینده همکاری‌تان با او رقم خورد، شناختی نسبی درباره‌تان پیدا کرده باشد.

نمونه‌های موفق کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌شناسید؟

در دنیا نمونه‌های متعددی از راه‌اندازی کمپین‌های موفق اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد. از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مایکروسافت-کمپین «آنچه را که در بعد می‌آید، بساز»

مایکروسافت با همکاری نشنال جئوگرافی دست به انتخاب چهره‌های خاصی از اینستاگرام زد که در حوزه‌های علم و محیط‌زیست فعال بودند و اینفلوئنسر محسوب می‌شدند. این چهره‌ها به مایکروسافت کمک کردند تا زنان را در روز جهانی بانوان به فعالیت در حوزه‌های فناوری، علوم، مهندسی و ریاضیات تشویق کنند. این کمپین از موارد موفق اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیاست.

آمازون- کمپین پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی

انواع تبلیغات در اینستاگرام با نشانت

این مورد هم از نمونه‌های موفق برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ است. یکی از اینفلوئنسرهای اثرگذار دنیای مجازی، آقای جس دریفتوود (Jesse Driftwood)  است. تعداد فالوورها یا همان دنبال‌کنندگان این چهره اینستاگرامی زیاد نیست اما ماجرا از این قرار است که تعداد اندک فالوورهایش در مقایسه با آنهایی که تقریبا همه دنبال‌شان می‌کنند در این است که بسیار وفادارند و به دریفتوود اعتقاد زیادی دارند. آمازون برای فروش خدمت خود تحت عنوان اودیبِل که اشتراکی ماهانه برای شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی است از این فرد کمک گرفت و نتایج بسیار موفقی برای خود رقم زد. رمز کامیابی آمازون و اودیبِل در انتخاب صحیح اینفلوئنسری بود که مخاطبان هدف مناسبی برای محصول شرکت فراهم می‌کرد.

در آخر

نمونه‌های موفق بسیار زیاد دیگری هم در زمینه راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد. باید با مرورشان درس بگیرید و ببینید که چطور می‌توان از ظرفیت‌های فوق‌العاده زیاد شبکه‌های اجتماعی به نفع برندتان بهره ببرید. نشانت با تجربه‌ای که در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ دارد به شما کمک می‌کند، بهترین گزینه را با تمرکز بر کسب‌وکارتان انتخاب کنید و بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.

نظرات